آفتاب
بنگاه‌های اقتصادی برای جلوگیری از خام‌فروشی صورت گرفت

سرمایه‌گذاری یک هزار میلیارد تومانی «وصندوق» در صنعت پتروشیمی

سرمایه‌گذاری یک هزار میلیارد تومانی «وصندوق» در صنعت پتروشیمی

مدیرعامل سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی گفت: صندوق بازنشستگی سال گذشته به منظور جلوگیری از خام‌فروشی در صنعت پتروشیمی مبلغ یک هزار میلیارد ...

گروه بنگاه‌ها:مدیرعامل سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی گفت: صندوق بازنشستگی سال گذشته به منظور جلوگیری از خام‌فروشی در صنعت پتروشیمی مبلغ یک هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نقدی داشته است.علیرضا برادران دیروز در آیین گرامیداشت سالگرد شانزدهمین عرضه سهام صندوق بازنشستگی کشوری در بورس اوراق بهادار تهران گفت: رتبه شفافیت صندوق بازنشستگی سال گذشته با افزایش 100 پله‌ای توانست نمونه موفقی از صندوق‌های پویا را به نمایش بگذارد و هم‌اکنون با برخورداری از 7500 سهامدار، در مجموع 5 درصد از صنعت پتروشیمی کشور را به خود اختصاص داده است.

مدیر‌عامل این شرکت از ورود صندوق بازنشستگی به حوزه نیروگاهی و نیروگاه 8 هزار و 400 مگاواتی تبریز و همچنین پروژه نیروگاهی اندیمشک در کنار تلاش برای به بهره‌برداری رسیدن مجتمع صبای فولاد خلیج فارس در سه ماهه پایانی امسال خبر داد.وی درباره شرایط پسا‌برجام گفت: گشایش‌های اصلی در زمانی رخ خواهد داد که بانک‌های بزرگ به صحنه وارد شوند و انتظار می‌رود وضعیت مناسب با توجه به لزوم حرکت به سمت اقتصاد درون‌زا حاکم شود.برادران افزود: حاکمیت صندوق‌های بازنشستگی در اختیار دولت و نظام کشور است و هم‌اکنون با برگشت اغلب مطالبات و ذخایر توانسته‌ایم وضعیت مطلوبی در سبد دارایی‌ها ایجاد کنیم.

رئیس هیات‌مدیره پتروشیمی جم درباره وابستگی «وصندوق» به سود پتروشیمی جم گفت: هم‌اکنون اغلب دارایی‌های «وصندوق» از سودآوری برخوردار هستند و دستیابی به نرخ بازدهی 20 درصدی از پرتفوی سرمایه‌گذاری‌ها شرایط مطلوبی را برای «وصندوق» فراهم کرده است. وی ادامه داد: درخصوص پتروشیمی جم نیز این شرکت در سال 94 از سودآوری 250میلیارد تومانی در زمینه فروش پلی‌پروپیلن برخوردار شد و همزمان با خریداری این سهم از سوی «وصندوق» بلافاصله اصل سرمایه با سود به مجموعه بازگشت.

وی اضافه کرد: در مجموعه دارایی‌های «وصندوق» هم‌اکنون سهام شرکت‌های مالکیتی و وکالتی نظیرسهام ملی نفتکش وجود دارد که در حساب‌های مالی تلفیقی صندوق بازنشستگی محاسبه نمی‌شود. وی با اشاره به اینکه این شرکت پارسال 3/ 1 میلیارد دلار درآمد داشته، اولین ناوگان نفتکش کشور است، گفت: در عین حال دستیابی به سود 700 میلیارد تومانی بر اساس حساب‌های مبتنی بر دوره‌های مالی میلادی در این شرکت و تراکنش‌های ارزی آن از دیگر مزیت‌های این شرکت شمرده می‌شود. کشتی‌های ملی نفتکش همگی از پوشش بیمه‌ای برخوردارند و اتفاق‌های خوبی به زودی در این شرکت رخ خواهد داد.

مدیرعامل «وصندوق» گفت: شرکت نورد و لوله اهواز نیز اگر‌چه در سال‌های گذشته با بحران‌های کارگری مواجه بوده اما در حال حاضر برای سه سال آینده قراردادهای رزرو شده به حجم یک میلیون تن را در اختیار دارد. این شرکت هم‌اکنون با اصلاح ساختاری روبه‌رو‌ شده و مشکلات حاصل از واگذاری‌ها در گذشته برطرف شده است.وی با اشاره به مالکیت 6/ 12 درصدی سهام پتروشیمی آبادان از سوی «وصندوق» گفت: این شرکت با تولید پی‌وی‌سی در جایگاه نخست تولید این محصول قرار دارد و با تغییر تکنولوژی قدیمی در این شرکت و طرح‌های ارائه شده جدید در هیات‌مدیره همچنان از مزیت سودآوری برخوردار خواهد بود. این در حالی است که سودآوری پتروشیمی آبادان روی EPS صندوق بازنشستگی چندان با‌اهمیت نیست.برادران به تحقق پیش‌بینی‌ها در عملکرد دوره‌ای «وصندوق» اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون در صندوق بازنشستگی 6 هلدینگ طراحی شده که از این تعداد 5 هلدینگ برای پایش اموال و دارایی‌های پرتفولیوی محقق شده است.

کد N1524487

وبگردی