آفتاب

طرح تحول سلامت از فقیرشدن بیماران جلوگیری کرد

طرح تحول سلامت از فقیرشدن بیماران جلوگیری کرد

همشهری آنلاین: معاون اجتماعی وزیر بهداشت گفت: در گذشته، به دلیل هزینه‌های بالای ناشی از بیماری‌ها، سالانه حدود ۸۰۰ هزار نفر زیر خط فقر می‌رفتند، اما خوشبختانه با اجرای طرح تحول سلامت، این آمارها به شدت کاهش پیدا کرده است.

دكتر سيد محمد هادي ايازي، در گفت‌و‌گو با سلامت آنلاين، با اشاره به روز جهانی ریشه کنی فقر افزود: نقش پیشگیرانه برای جلوگیری از فقیر شدن مردم ، حمایت از بیماران خاص و همراهی با NGO های مردمی، از دیگر برنامه‌های وزارت بهداشت برای پیشگیری از فقر در جامعه است.

وی عنوان کرد: امیدواریم که دولت و مجلس محترم حمایت‌های خود را از طرح تحول سلامت ادامه دهند تا ما بتوانیم با اقداماتی که انجام می‌دهیم نقش پیشگیرانه برای جلوگیری از فقیر شدن مردم را داشته باشیم.

ایازی با ابراز امیدواری از اینکه وزارت بهداشت در این دولت بتواند برخی از بیماری‌ها را به عنوان بیماری خاص تحت پوشش دولت قرار دهد گفت: امیدواریم بتوانیم نقش حمایتی بیشتری برای این بیماری‌ها داشته باشیم تا این امر منجر شود که هزینه‌هایی که باعث فقیر تر شدن خانواده این بیماران می‌شود کاهش یابد.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت افزود: در مرحله بعد می‌خواهیم از طریق خانواده‌هایی که از تمکن مالی بیشتری برخوردار هستند به خانواده‌هایی که تمکن مالی ندارند کمک کنیم . خوشبختانه در این ارتباط سازمان‌های مردم نهادی شکل گرفتند. هم اکنون در حال تشکیل شبکه ای از سازمان‌های مردم نهاد هستیم تا ارتباط افرادی که در تنگناهای مالی هستند با خانواده‌هایی که از توانمندی بالاتری برخوردار هستند برقرار کنیم و این افراد را تحت پوشش قرار دهیم تا از شدت فقر این افراد کاسته شود .

وی تصریح کرد: آن گروه از NGO هایی که با آنها در ارتباط هستیم و در قضیه کمک مالی نیز فعال هستند، هم اکنون در هشت استان که جزو استان‌های کم برخوردار هستند مشغول به کارند. امیدواریم که بتوانند این ارتباط را گسترش دهند تا زمینه کمک به این خانواده‌ها بیشتر فراهم شود.

ایازی یادآور شد: به طور کلی در حاشیه شهرها که قریب به ۱۱ میلیون نفر حاشیه نشین داریم، مساله فقر و آسیب‌های اجتماعی را بیشتر از نقاط دیگر شهر ملاحظه می‌کنیم. همچنین در برخی از استان‌ها از جمله سیستان و بلوچستان ، بخشی از خراسان جنوبی، بخشی از استان کرمان، بخشی از استان کهکیلویه و چهارمحال و بختیاری و بخشی از استان هرمزگان که محرومیت بیشتری دارند از فقر بیشتری هم رنج می‌برند. در نتیجه باید کمک بیشتری به ساکنان این مناطق بشود.

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت، مسئولیت مستقیمی در قبال پیشگیری از فقر ندارد و سازمان‌های دیگر مثل وزارت رفاه ، کمیته امداد و سازمان بهزیستی متولی این موضوع هستند.

کد N1524237

وبگردی