آفتاب
معاون وزیر:

نمایشگاه کتاب فرصتی برای ادای دین به حوزه فرهنگ و هنر و ادب است

نمایشگاه کتاب فرصتی برای ادای دین به حوزه فرهنگ و هنر و ادب است

تبریز- ایرنا- معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه برپایی نمایشگاه کتاب فرصتی برای ادای دین به فرهیختگان فرهنگ و هنر و ادب است گفت: در سه سال گذشته 222 هزار عنوان کتاب در کشور چاپ و توزیع شده است.

سید عباس صالحی روز دوشنبه در مراسم افتتاح چهاردهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز با بیان اینکه تنها در سال گذشته بیش از 60 هزار عنوان کتاپ چاپ اول توزیع شد افزود: یکی از افتخارات انقلاب اسلامی فراهم کردن بستری برای افزایش قابل توجه میزان انتشار کتاب است.
وی با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: رهبر معظم، کتاب را مبدا و عصاره تمدن بشری می دانند و به جرأت می توان گفت پس از پیروزی انقلاب اسلامی اتفاقات خوبی در عرصه تولید کتاب افتاده که چاپ و توزیع بیش از یک میلیون عنوان کتاب نمونه آن می باشد.
صالحی با بیان این که تنها 16 درصد بودجه دولت در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، اظهار کرد: بخش قابل توجهی از این بودجه در امور جاری و بخشی نیز در اختیار مؤسسات و نهادهای فعال فرهنگی قرار می گیرد، ولی با این حال وزارت فرهنگ و ارشاد کارهای خوبی در عرصه کتاب انجام داده است.
وی ادامه داد: معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سه سال اخیر بیش از 430میلیارد ریال کتاب خریداری و به کتابخانه ها اهدا کرده است، ضمن این که حدود 60 میلیارد ریال هم کتاب از ناشران استانی از سوی ادارات کل استان ها خریداری شده است.
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت دیپلماسی فرهنگی و تعاملات بین المللی نیز گفت: در این مدت دیپلماسی فرهنگی با کشورهای مختلف جهان با محوریت کتاب و نشر مکتوب داشتیم که شرکت در بیش از 35 نمایشگاه خارجی از جمله نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت جزو افتخارات است.
صالحی برگزاری بیش از 70 نمایشگاه کتاب استانی در سه سال گذشته با هدف ارتقای فرصت دسترسی ارزان به کتاب در سراسر کشور را از جمله عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد برشمرد.
وی با اشاره به اینکه نمایشگاه های کتاب به عنوان یک رویداد بزرگ فرهنگی شناخته می شوند، افزود: نمایشگاه کتاب تبریز برای تمامی ناشران و علاقه مندان کتاب یک رویداد فرهنگی ویژه است که در حاشیه آن اتفاق های بزرگی از جمله نقد و بررسی کتاب و دیدار نویسندگان با مخاطبان رخ می دهد.
صالحی با بیان اینکه نمایشگاه کتاب تبریز از نظر میزان بازدیدکننده نیز بعد از نمایشگاه تهران در رتبه دوم کشوری قرار دارد، خاطرنشان کرد: این نمایشگاه تنها نمایشگاه بین المللی است که در یک استان غیر از تهران برگزار می شود و این امر نشان از سابقه فرهنگی، تمدنی و اجتماعی این شهر دارد.
به گفته وی امسال 12 میلیارد ریال بن کتاب برای علاقمندان عرضه می شود که علاوه بر 20 درصد تخفیفی که در خرید کتاب محاسبه می شود، ناشران نیز حداقل 10 درصد تخفیف برای فروش اعمال می کنند.
به گزارش ایرنا، 979 ناشر داخلی با 107 هزار عنوان کتاب و 68 ناشر خارجی از 23 کشور با 18 هزار عنوان کتاب در چهاردهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز شرکت کرده اند.
همزمان با چهاردهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز، چهارمین نمایشگاه قرآن و عترت هم با حضور 100 ناشر قرآنی در محل نمایشگاه بین المللی این شهر گشایش یافت.
خبرنگار: نعمت مرادپور ** انتشار دهنده: محمد رستگار
6132/6183
کد N1524131

وبگردی