آفتاب

گردابی به نام مقایسه‌کردن!

گردابی به نام مقایسه‌کردن!

همشهری دو - مریم حدادی: زمانی که با خودمان می‌گوییم‌«همسر فلانی چه خریدهایی برایش کرده»، «ببین بچه فلانی چطور به او احترام می‌گذارد» و «مدرک تحصیلی فلانی را ببین» داریم موقعیت زندگی خودمان را با دیگران مقایسه می‌کنیم.

 اين مقايسه‌ها هم مي‌تواند انرژي‌بخش باشد و ما را به سكوي پرتابي براي موفقيت ببرد و هم مي‌تواند انرژي ما را كم كند و انگيزه‌مان را براي طرح هدف و رسيدن به آن خاموش كند. مقايسه‌كردن هم مانند منظم بودن، يك مهارت است كه بايد آن را آموخت. اگر مهارت مقايسه‌كردن در موقعيت درست را تا امروز كسب نكرده‌ايد، هنوز دير نشده است. همين امروز هم مي‌توانيد با تمرين و حساب كشيدن از افكارتان آن را به مجموعه توانايي‌هايتان اضافه كنيد تا به جاي اينكه فقط نتيجه مقايسه‌كردنتان احساس حسرت و اندوه باشد به درستي از آن استفاده كنيد و بهره ببريد.

  • هر دو روي سكه مقايسه

مقايسه كردن، مانند در دست گرفتن سكه‌اي است كه يك روي آن آرامش و اميد است و روي ديگر آن اضطراب و نااميدي. اگر آرامش در زندگي باشد تحرك و پويايي به آن مي‌بخشد و اگر زندگي مضطرب باشد، باعث سكون و پَسرفت‌ مي‌شود. اختيارات ما فراتر از تصورات ماست. مي‌توانيم مهارت مقايسه‌كردن را در دست بگيريم و آن را تابع شرايط خود كنيم نه اينكه زندگي و رفتار ما از آن اثر بگيرد. ساده‌ترين مثالي كه از مقايسه‌هاي مضطرب‌كننده مي‌توان زد، زماني است كه انسان شرايط اقتصادي خودش را با افراد مرفه جامعه، با نگاهي از جنس كمبود و نداري، بسنجد اما اگر همين دو نوع سبك زندگي را فقط مي‌ديديم و مقايسه‌اي به‌كار نمي‌برديم، ديگر اشياء و وسايل زندگي ديگران، در چشم ما عظمتي نداشت. راه‌حل دوم نشان مي‌دهد كه مي‌توان تفاوت‌ها را مشاهده كرد اما به آنها دل نبست و از سطحي بالاتر به آنها نگاه كرد. مثل اين طرز فكر كه مي‌پرسد: آيا واقعا مال دنيا نعمت است؟ چيزي كه از بين مي‌رود و به همراه كسي به آن دنيا برده نمي‌شود.‌ مقدار اهميتي كه ما براي موضوعات مختلف قائل مي‌شويم در احساس رضايت و نارضايتي ما نسبت به زندگي اثر گذار است.

  • راه‌حل اينجاست

مقايسه‌كردن، يك فعاليت ذهني است كه در اثر چارچوب مشخص‌نكردن براي ابعاد فكر، باعث مي‌شود تا افكار شما يله و رها بتواند به هرجايي سرك بكشد، باورهاي‌تان را ناديده بگيرد و نداشته‌هاي شما را به روي شما بياورد. مي‌توانيد مانند روش‌هاي اخلاقي ديگر تغيير افكار را از تغيير رفتار شروع كنيد؛ به‌عنوان مثال براي جلوگيري از مقايسه‌هايي كه انرژي شما را كم مي‌كنند، از چشم دوختن و نگاه‌هاي طولاني به داشته‌هاي ديگران خودداري كنيد. راه پيشگيرانه ديگر اين است كه يك نشانه، مانند يك انگشتر ساده را در دست خود داشته باشيد و با خودتان عهد كنيد كه تا زماني كه اين انگشتر در دست شماست به فكرتان اجازه نخواهيد داد تا به مقايسه شرايط خودتان با ديگران بپردازد و خارج از حريم داشته‌هاي شما پرواز كند.

  • به‌دنبال غصه نرويد

اگر اين روزها بيشتر از هر زمان ديگري ناراحت هستيد، احساس افسردگي مي‌كنيد و يا موقعيت‌هايي كه شخص خاصي كسب كرده است، باعث حسادت شما به او شده است، كمي تأمل كنيد. شايد ريشه اين رفتارهاي شما در مقايسه نادرستي است كه انجام مي‌دهيد. بزرگ جلوه‌كردن داشته‌هاي ديگران در مقابل داشته‌هاي زندگي شخصي شما يكي از دلايلي است كه شما را به اين شكل به زمين ميخكوب كرده است. در روايتي از امام صادق(ع) آمده است: «بپرهيزيد از اينكه از آنچه در دست مردم دنياست چشم بدوزيد‌كه هركس به آن چشم بدوزد؛ حزن او طولاني مي‌شود و خشم او آرام نمي‌گيرد. و نعمت الهي را كه نزد او است، كوچك مي‌شمرد و در نتيجه سپاسگزاري او كاهش مي‌يابد». اين سخن از معصوم(ع) به روي انسان دريچه‌اي جديد از روشنايي تفكر در زندگي را مي‌گشايد. حالا فكر كنيد عامل به‌هم ريختگي اين روزهاي شما چيست؟ مدركي كه دوست شما گرفته و شما هنوز به آن نرسيده‌ايد؟ ماشين جديد خانواده خواهرتان؟ مبلمان‌هاي خانم همسايه؟ يا سفر زيارتي همكارتان؟! سعي كنيد زاويه نگاه‌تان را به سمت داشته‌هاي زندگي خودتان سوق بدهيد. بسياري از افراد آرزوي داشتن همين چيزهايي را دارند كه شما آنها را نمي‌بينيد.

  • تهديد را تبديل به فرصت كنيد

در مقايسه زندگي خود با زندگي‌هاي پايين‌تر، نعمت را مي‌شناسيد پس رسم ادب را به جاي مي‌آوريد و شكر نعمت مي‌كنيد. بُعد ديگري كه شما در زندگي‌تان حس مي‌كنيد اين است كه زندگي‌هايي با شرايطي سخت‌تر از زندگي شما وجود دارند و حتي قبل از اين هم وجود داشته‌اند و از آن مشكلات عبور كرده‌اند، پس شما با ميزان كمتري از مشكلات و امكانات بيشتر، مي‌توانيد راحت‌تر اين قسمت را تحمل كنيد. صبركردن را آسان‌تر تجربه مي‌كنيد. زماني كه سربلند از اين آزمون بيرون بياييد ديگران خواهند گفت كه شما قدرت تحمل بالاتري نسبت به قبل پيدا كرده‌ايد. بنابراين از تهديد وسواس‌گونه ذهن‌تان كه مدام در حال مقايسه كردن است براي تربيت نفس خودتان فرصت بسازيد.

  • خوشبخت شويد

شما با همين مهارت مقايسه مي‌توانيد حس مطبوع خوشبختي را لمس كنيد. مي‌توانيد زندگي خودتان را با شرايط زندگي‌هاي افراد پايين‌تر از خودتان مقايسه كنيد. با اين كار آنچه داريد و نعمت‌هاي خداوند، بيشتر از قبل در چشم شما ديده مي‌شوند. بيشتر از قبل شاكر خداوند مي‌شويد و نعمت‌هايي را كه در اختيار شما قرار داده است را بهتر درك مي‌كنيد. با خودتان فكر كنيد شما ممكن بود همين اندازه از نعمت‌ها را هم نداشته باشيد و در حسرت جزئي از داشته‌ها باشيد كه الان به‌راحتي آنها را داريد و حتي آنقدر اين نعمت‌ها براي‌تان عادي شده است كه گاهي به چشم‌تان نمي‌آيد.

کد N1523984

وبگردی