آفتاب

زباله های عفونی عامل تهدید سلامت عمومی یا بمب های متحرک میکروبی

زباله های عفونی عامل تهدید سلامت عمومی یا بمب های متحرک میکروبی

خرم آباد - ایرنا - مدیریت دفع زباله های عفونی و بیمارستانی از مهمترین معضلات شهرنشینی است که اگر درست و اصولی انجام نشود به یک تهدید جدی برای سلامت عمومی تبدیل می شود.

به گزارش ایرنا، بنا بر برخی آمار غیر رسمی، بیمارستانهای کشور به عنوان یکی از بزرگترین منابع تولید پسماندهای بیمارستانی روزانه بیش از 400 تن پسماند تولید می کنند.
این در حالی است که ﺑﻪ اﺳﺘﻨﺎد ﻣﺎده 11 ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﭘﺴﻤﺎﻧﺪ ﺗﻤﺎم ﻣﺮاﮐﺰ ﺗﻮﻟﯿﺪﮐﻨﻨﺪه ﭘﺴﻤﺎﻧﺪهای وﯾﮋه و زﺑﺎﻟﻪ های ﻋﻔﻮﻧﯽ ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺟﺪاﺳﺎزی ﭘﺴﻤﺎﻧﺪ های ﻋﻔﻮﻧﯽ پرخطر از زباله های عادی اقدام کنند.
در تعریف زباله های عفونی از واژه 'خطرناک' استفاده شده که دفع آن باید در شرایط ویژه ای انجام شود.
زباله عفونی شامل موادی از جمله سرسوزن ، تیغ جراحی، زایدات پانسمان و ضایعات دارویی است که باید در جعبه هایی که بدین منظور تهیه شده و جعبه ایمن نام دارد جمع آوری شود.
تاکنون سه روش سوزاندن، دفن بهداشتی و اتوکلاو برای دفع زباله های عفونی توصیه شده که استفاده از اتوکلاو بهترین و جدیدترین روش دفن می باشد که در آن زباله های عفونی پس از جمع آوری توسط دستگاه اتوکلاو خرد و کاملا ضدعفونی و استریل می شود به طوری که پس از خروج از دستگاه بصورت زباله بی خطر درآمده و می توان آن را همراه زباله های خانگی حمل و دفع کرد.
موضوع زباله های عفونی در خرم آباد مرکز لرستان نیز به دغدغه مسئولان تبدیل شده است.
حدود 350 مطب شخصی در خرم آباد وجود دارد که به گفته شهردار این شهر پزشکان برای تفکیک زباله مطب ها با سازمان پسماند همکاری نمی کنند و البته فعالان عرصه پزشکی نیز شهرداری را متهم به عدم همکاری می کنند.

***روزانه 2 تن زباله عفونی در خرم آباد تولید می شود
شهردار خرم آباد می گوید: روزانه 2 تن زباله عفونی تولید و در سطل های زباله شهری ریخته می شود.
یحیی عیدی بیرانوند با بیان این که این زباله ها از زباله های خانگی تفکیک نمی شوند ، اظهار کرد: مشکل اصلی در این شهر ، مطب های خصوصی هستند که بدون توجه به خطر زباله های عفونی، این زباله ها را در سطل های شهری رها می کنند.
وی ادامه داد: سازمان پسماند شهرداری، ماشین آلات و کارگرهای مخصوصی برای جمع آوری زباله های عفونی بکارگرفته اما پزشکان با این افراد همکاری نمی کنند.
عیدی بیرانوند گفت: در صورت تقاضای بخش خصوصی برای راه اندازی مرکز تفکیک و امحا زباله های عفونی، شهرداری خرم آباد زمین رایگان را در اختیار متقاضیان قرار خواهد داد.

**بی خطرسازی زباله های عفونی تمامی شهرهای استان به جز خرم آباد توسط مراکز دولتی
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز می گوید: بی خطرسازی زباله های عفونی مطب های شخصی در تمامی شهرهای استان به جز خرم آباد، توسط بیمارستان های دولتی انجام می شود.
دکتر محمدعلی درک با بیان این که در حال حاضر دو بیمارستان شهید رحیمی و تامین اجتماعی خرم آباد بخشی از این زباله های را به زباله بی خطر تبدیل می کنند ، ادامه داد: دستگاه زباله سوز بیمارستان شهید رحیمی خرم آباد تا پایان سال بهینه می شود و سال آینده نیز دستگاه زباله سوز جدید بیمارستان شهدای عشایر خرم آباد راه اندازی خواهد شد تا بخشی از مشکلات موجود در این زمینه رفع شود.
به گفته وی هم اکنون کار تفکیک بیش از 80 درصد زباله های عفونی استان انجام می شود.

***مدیریت پسماند عفونی با تولید کننده آن است
معاون نظارت و پایش اداره حفاظت محیط زیست لرستان نیز گفت: مدیریت پسماند عفونی با تولید کننده آن است.
الهام برنا افزود: با گذشت 11 سال از ابلاغ قانون مدیریت پسماند و هفت سال از مصوبه استانی تاکنون این قانون در استان اجرا نشده است.
وی اضافه کرد: بهمن ماه سال گذشته در راستای مشکل زباله های عفونی با دادستان خرم آباد جلسه ای برگزار شد که در آن جلسه دانشگاه علوم پزشکی اظهار کرد توان تحمیل همکاری به پزشکان را ندارد.
وی گفت: در ضرب العجل تعیین شده دادستان نیز قرار شد در صورت عدم همکاری پزشکان در این راستا، مراکز درمانی خصوصی پلمپ شود.
معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست لرستان ادامه داد: در خرم آباد تنها دندانپزشکان در این راستا همکاری کرده اند و مشکل سایر مطب ها همچنان پابرجاست.

**پسماندهای عفونی، بمب میکروبی متحرک در شهرها
برنا، پسماندهای عفونی را بمب میکروبی متحرک در شهرها دانست و افزود: در حال حاضر بیمارستان های شفا، شهید رحیمی و تامین اجتماعی کار امحا زباله ها را انجام می دهند.
وی گفت: حدود 68 مطب دندانپزشکی خرم آباد در قراردادی با سازمان بازیافت، نسبت به تفکیک زباله اقدام کرده اند که این امر باید برای مابقی مطب ها نیز انجام شود.
وی با اشاره به مخاطرات بسیار زباله های عفونی برای سلامت عمومی گفت: حجم این زباله ها پس از تفکیک و جمع آوری بسیار کاهش یافته و سپس به محل دفن منتقل می شود.
7269/6060
خبرنگار: الهام بابایی**انتشاردهنده: محمد علیدوستی
کد N1523623

وبگردی