آفتاب

دو حقوقدان خواستار رسیدگی دیوان بین المللی کیفری به جنایت جنگی عربستان شدند

دو حقوقدان خواستار رسیدگی دیوان بین المللی کیفری به جنایت جنگی عربستان شدند

ایلام- ایرنا- دو حقوقدانان ایرانی در نامه ای رسمی به دیوان بین المللی کیفری خواستار رسیدگی این نهاد به جنایت جنگی رژیم آل سعود در کشتار مردم بی دفاع یمن شدند.

رونوشت این نامه از سوی 'جهانشاه شکری' دانشجوی دکترای حقوق کیفری، مدرس دانشگاه و عضو انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل و 'حسین شکری' مدرس حقوق دانشگاههای ایلام و وکیل دادگستری روز یکشنبه در اختیار ایرنا قرار گرفت.
در این نامه خطاب به دفتر دادستان دیوان بین المللی کیفری 'فاتوس بنسودا و جیمز استوارت' آمده است: استحضار دارید از تاریخ 25 مارس 2015 تاکنون دولت عربستان سعودی با ملت و کشور یمن وارد جنگ نظامی شده است. در طول فرایند تجاوز، سعودیها با هدایت حملات عمدی ضد مردم غیرنظامی خصوصاً زنان و کودکان یمنی که هیچگونه مشارکتی در مخاصمات ندارند و همچنین با حمله و بمباران شهرها، روستاها و مناطق مسکونی و غیرنظامی موجبات کشتارعمدی و صدمات شدید جسمی و رنج عظیم هزاران نفر از مردم غیرنظامی آن کشور را فراهم نموده اند که بدون شک اَعمال مذکور از مصادیق جنایت جنگی(موضوع ماده 8) و در صلاحیت دیوان(موضوع ماده 5) است.
'اینجانبان به عنوان عضو جامعه حقوقی با استناد به مواد 13 و 15 اساسنامه و با توجه به وجود مبنای مستدل، تحقیق و تعقیب در موضوع این جنایت را گزارش می نماییم و درخواست داریم با توجه به درک جامعه جهانی از ذات تشکیل دیوان و ارتباط این نهاد بین المللی با شـورای امنیت انتظار می رود با دستور عالی جنابان راسا زمینه مجوز تحقیق و نتیجتاً تعقیب مرتکبین و مساعدت کنندگان این جنایات گسترده و سیستماتیک آغاز تا شاید انتظار اقناع و ارجاع شورای امنیت از این طریق و به موجب فصل هفتم منشور ملل متحد به دیوان حاصل شود. ما در جهت مثبت ادعای خود علاوه بر وجود اسناد و مدارک و شواهد موجود در محل وقوع جرم، گزارش مجامع بین المللی و در راس آن به اظهارات ریاست سازمان ملل در این خصـوص اشاره می داریم.
نسخه اصلی این نامه به زبان انگلیسی نوشته است.
دیوان کیفری بین المللی( International Criminal Court به اختصار ICC) نخستین دادگاه دائمی بین المللی برای رسیدگی به جرایم نسل کشی، جنایات علیه بشریت، جنایت جنگی و جنایت تجاوز جنسی است که مقر آن در لاهه هلند قرار دارد.
این دادگاه تاکنون به پنج موضوع نسل کشی در اوگاندا، نسل کشی کنگو، نسل کشی آفریقای مرکزی، جنگ دارفور در سودان و نسل کشی کنیا رسیدگی و علیه ۱۴ نفر اعلام جرم کرده که از بین آن ها ۷ نفر فراری، ۲ نفر مرده (یا تصور می شود که مرده باشند)، ۴ نفر در بازداشت و یک نفر بطور داوطلبانه در دادگاه حاضر شده است.
تنظیم: زهراموسوی ** انتشاردهنده: حسین کریم زاده
7172/6034/1858
کد N1522992

وبگردی