آفتاب

متصرفان به حریم و بستر دریاچه زریبار مریوان 19 میلیارد ریال جریمه شدند

متصرفان به حریم و بستر دریاچه زریبار مریوان 19 میلیارد ریال جریمه شدند

سنندج- ایرنا- سرپرست اداره منابع آب مریوان گفت: متصرفان به حریم و بستر رودخانه و دریاچه زریبار و همچنین اراضی ملی محدوده آن به پرداخت 19 میلیارد و 438 میلیون ریال جریمه محکوم شدند.

یوسف محمدی یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در این پیوند، 18 هزار و 55 مترمربع از اراضی حریم و بستر رودخانه ها و دریاچه زریبار رفع تصرف شده است.
وی اظهار کرد: در مدت یک سال گذشته 274 مورد تصرف حریم و بستر رودخانه ها در این شهرستان شناسایی شده که 93 مورد آن رفع تصرف و مابقی در مراحل مختلف قضایی است.
وی افزود: سرپرست اداره منابع آب مریوان گفت: از مقدار اراضی رفع تصرف شده، هشت هزار و 710 مترمربع آن مربوط به حاشیه دریاچه زریوار است که با همکاری و همراهی فرماندار شهرستان و تعامل دستگاه قضایی و نیروی انتظامی رفع تصرف شده است.
به گفته وی همچنین در این مدت 114 مورد موتور تلمبه غیرمجاز شناسایی، 39 مورد آن با اخذ دستور قضایی توقیف شده و 166 مورد کنترل پروانه بهره برداری برداشت موتور تلمبه نیز از منابع آبی صورت گرفته است.
محمدی اظهار کرد: با توجه به تأثیرات مخرب برداشت های بی رویه از معادن شن و ماسه رودخانه ای بر وقوع سیل، در این مدت 18 مورد معادن شن و ماسه شهرستان نیز مورد بازرسی قرار گرفته است.
دریاچه زریبار یکی از منحصر به فردترین دریاچه های آب شیرین در جهان بشمار می رود و تمامی شرایط جامع یک تالاب بین المللی را دارد.
حجم تقریبی آب دریاچه حدود 30 میلیون مترمکعب برآورد شده و محیط تالاب حدود 22.5 کیلومتر و میزان متوسط بارندگی 786 میلیمتر در سال است.
طول دریاچه زریوار حدود پنج کیلومتر و عرض آن حدود 1.6 کیلومتر بوده و وسعت تالاب به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغییر و حداقل و حداکثر عمق آن به ترتیب دو و شش متر است.
این دریاچه در فاصله سه کیلومتری غرب مریوان قرار گرفته و مریوان نیز در 130 کیلومتری غرب سنندج واقع شده است.
7348/3020/ 6042 خبرنگار: افسانه گلباغی** انتشاردهنده: سیدحسین قدسی
کد N1522806

وبگردی