آفتاب
معاون اجتماعی وزارت بهداشت عنوان کرد؛

سیاست های انسان ستیزانه کشورهای قدرتمند از عوامل گرسنگی مردم جهان

سیاست های انسان ستیزانه کشورهای قدرتمند از عوامل گرسنگی مردم جهان

معاون اجتماعی وزارت بهداشت، گفت: سیاست‌های انسان‌ستیزانه کشورهای قدرتمند، از عوامل گرسنگی و سوء تغذیه بسیاری از مردم جهان است.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر سید محمد هادی ایازی در پیامی به مناسبت روز جهانی غذا، اظهارداشت: غذا، از نیازهای پایه و انکارناشدنی همه جانداران از آغاز آفرینش تاکنون بوده و بسیاری از پیش‌رفت‌های آدمی در عرصه صنعت و کشاورزی، برآمده از پاسخگویی به همین نیاز است. قرآن کریم نیز در جای جای خود به این نیاز پرداخته، و درون‌مایه چندین و چند آیه به همین مسئله اختصاص داده شده است.

۱۶ اکتبر برابر با ۲۵ مهر ۱۳۹۵؛ به افتخار سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، فائو، که  با هدف اساسی زدودن فقر و گرسنگی در سراسر جهان، در سال ۱۹۴۵ بنیاد نهاده شد؛ روز جهانی غذا نامگذاری شده است و از سوی سازمان‌ها و نهادهای هم‌پیوند با سلامت و امنیت غذایی در جهان گرامی داشته می‌شود. این سازمان با بهره از شبکه جهانی خویش برای گسترش و مدرنیزه کردن کشاورزی و جنگل‌داری و جلوگیری از نابودی محیط زیست کمک می‌کند. افزایش کیفیت زندگی، بهبود تغذیه و بهداشت مواد غذایی، توزیع مناسب خوراکی‌ها در جاهای گوناگون جهان و ایجاد امنیت غذایی و مبارزه با سوء تغذیه از دیگر اهداف این سازمان است.

امروزه کمبود مواد غذایی مورد نیاز بدن انسان، آلودگی و ویرانی محیط زیست، گرما و خشکسالی، فرسایش خاک، کاهش بارش‌های آسمانی و سیاست‌های انسان‌ستیزانه کشورهای قدرتمند، از عوامل گرسنگی و سوء تغذیه بسیاری از مردم جهان است و کشور ما نیز با آنها دست به گریبان.

روز جهانی غذا، می‌تواند روزی برای هم‌دردی با گرسنگانی باشد که از ابتدایی‌ترین حق زندگی خویش بی‌بهره مانده‌اند. همیشه و به ویژه در این روز می‌بایست به سلامت، امنیت و عدالت غذایی با نگاهی انسانی و کارآمد پرداخت. با تامین غذای مناسب و نیکو می‌توان از بسیاری از هزینه‌ها نیز کاست و به اهداف نظام سلامت هم دست یافت. بی‌شک غذا جای‌گزینی درخور برای دارو است؛ چرا که تغذیه مناسب و درست از بسیاری بیماری‌ها و رنج‌های بشر پیش‌گیری می‌کند و یا از آن‌ها می‌کاهد و برخی خوراکی‌ها نیز داروی ارزشمند بسیاری از بیماری‌ها به شمار می‌روند یا روند درمان آن را تندتر می‌کنند.

معاونت اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی بنابر راه‌بردها و ماموریت‌های خود و وزارت متبوع و نظر ویژه ریاست محترم جمهور به عنوان رئیس شورای عالی سلامت و امنیت غذایی به این مسئله وارد شده است و شناسایی مسائل مرتبط و هم‌پیوند با تغذیه ایرانیان، آموزش‌های لازم و توزیع مناسب مواد غذایی و جلوگیری از ورود غذای نامناسب به سبد غذایی مردم را از اهم وظایف خویش می‌داند.

دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی و اداره کل مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت با ترسیم ماتریس همکاری‌های میان‌بخشی این حوزه اعم از وزارت‌خانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ جهاد کشاورزی؛ صنعت، معدن و تجارت، و سازمان حفاظت محیط زیست و دیگر نهادهای مرتبط، این مهم را دنبال می‌کند.     

در پایان یادآوری این نکته ضروری است که هماهنگی سازمان‌های گوناگون جهانی، منطقه‌ای و ملی در زمینه تهیه و بهبود تغذیه و پاس‌داشت محیط زیست و گسترش کشاورزی بهداشتی و مطابق با آموزه‌های زیست محیطی و جلوگیری از گسترش محصولات تراریخته با همکاری جامعه مدنی و سازمان‌های غیردولتی، راه رسیدن به هدف مهم عدالت و بهبود تغذیه و پیش‌گیری و کاهش بیماری‌ها به شمار می‌رود.

کد N1522617

وبگردی