آفتاب

مجارستان؛ یک گام دیگر بسوی افراطی گرایی

مجارستان؛ یک گام دیگر بسوی افراطی گرایی

برغم مخالفت مقامات اروپا، سرانجام دولت ملی‌گرا و افراطی ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان موفق شد همه پرسی را برای پذیرش سهمیه مهاجران این اتحادیه برای این کشور برگزار و با اکثریت مطلق 98 درصدی به پذیرش مهاجرین پاسخ «نه» دهد.

محمود فاضلی :علی‌رغم مخالفت مقامات اتحادیه اروپا و دولت‌های مهم این اتحادیه، سرانجام دولت ملی‌گرا و افراطی ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان موفق شد همه پرسی را برای پذیرش سهمیه مهاجران این اتحادیه برای این کشور برگزار کرده و با اکثریت مطلق 98 درصدی به پذیرش مهاجرین به این کشور پاسخ «نه» دهد. دولت مجارستان ماهها بود که برای گفتن «نه» در همه پرسی تبلیغات منفی براه انداخته و با سئوالات جهت دار و منفی در میان افکار عمومی، هشدار داده بود با پناهندگان، تروریست‌ها نیز می‌توانند به این کشور بیایند!
در همه پرسی از مردم مجارستان سئوال شده بود«آیا می‌خواهید اتحادیه اروپا بدون موافقت پارلمان مجارستان دستور اقامت اجباری غیرمجارها را در مجارستان صادر کند؟». البته تنها 45 درصد از حدود 8 میلیون واجد شرایط تبعه این کشور در این همه پرسی شرکت کردند و طبق قوانین این کشور نتایج همه پرسی دارای اعتبار است که دست کم 50 درصد به علاوه یک نفر از کل واجدان شرایط در آن رای داده باشند. اگر چه نتیجه همه پرسی به دلیل شرکت نکردن 50 درصد شهروندان واجد شرایط، منفی بود اما نخست وزیر این کشور تاکید کرده است یک متمم قانون اساسی را ارائه می کند تا نتیجه همه پرسی قانونی شود! بی شک از این پس دولت مجارستان بخاطر مخالفت اکثریت قاطع شرکت کنندگان در همه پرسی با سهیمه بندی مهاجران از موضع بالاتری برخوردار است.
نخست وزیر مجارستان در پی رای منفی مردم کشورش به طرح پذیرش پناهجویان در این کشور معتقد است اتحادیه اروپا نمی‌تواند خواسته خود را به این کشور تحمیل کند. اوربان که نتیجه همه پرسی اخیر ار که «استثنایی» می‌خواند معتقد است «بروکسل باید این نتیجه را مد نظر قرار دهد و از این پس نمی‌تواند خواسته خود را تحمیل کند. ما قصد داریم به بروکسل بفهمانیم که نمی توان خواسته 98 درصد مردم مجارستان را نادیده بگیرد. باید اتحادیه اروپا مرزهای خود را برای جلوگیری از گسیل مهاجرین تقویت کند و به همین منظور مرزهایش با صربستان و کرواسی را حصارکشی کرده است.
واکنش مخالفان به نتایج این همه پرسی در اتحادیه اروپا همچنان ادامه دارد. مارتین شولتز رئیس پارلمان اروپا این همه پرسی را «یک بازی خطرناک» خواند و مدعی شد «کشورهای اروپایی که با دیگران همدلی ندارند، تنبیه مالی می‌شوند. این همه پرسی، مشروعیت و اعتبار قوانین اروپا را زیر سئوال می‌برد. دولت‌هایی که در بحران پناهجویان با سایر کشورهای اتحادیه اروپا همدلی نداشته باشند، با خطر قطع پشتیبانی مالی از سوی این اتحادیه رو به رو خواهند شد. مجارستان باید بر اساس طرح توزیع اجباری پناهندگان در اروپا حدود 1300 پناهنده را بپذیرد.
ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا اعتقاد دارد «سیاست‌های ویکتور اوربان در راستای اروپای واحد نیست و این گونه اقدامات وی (همه پرسی) می‌تواند شکاف عمیقی میان کشورهای عضو اتحادیه به وجود آورد. سیاست های یکجانبه گرایانه منجارستان در برخورد با مهاجران کاملا اشتباه است. نخست وزیر مجارستان در مقابل اروپا اهداف اتحادیه اروپا به قوانین کمیسیون و پارلمان اروپا استناد نکرده و به همین علت است که معتقدم وی دچار اشتباه شده است.
وزیر امور خارجه اتریش نیز که از منتقدین جدی همه پرسی مجارستان بود، اعتقاد دارد هر کشوری در اتحادیه اروپا نمی‌تواند سیاست هایی را که برایش در نظر گرفته می‌شود، با برگزاری همه پرسی اجرا نکند. تاکنون کشورهای اسلواکی، لهستان و مجارستان از پذیرفتن سهمیه پناهجویان که اتحادیه اروپا برای آنها در نظر گرفته است، سر باز زده اند که این می تواند خطرناک باشد. هدف ما از آغاز سهمیه بندی پناهجویان در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در واقع تامین امنیت مرزهای خارجی اروپاست. نباید حتی تصور آن را هم بکنیم که با انجام همه پرسی تصمیماتی را که در اتحادیه اروپا مطرح می‌شود، نقض کنیم. این موارد می‌تواند موجب دودستگی، شکاف، ناآرامی، سوء تفاهم و دشمنی شود و در نهایت شاهد از بین رفتن انسجام اتحادیه اروپا خواهیم بود.
سازمان های حقوق بشری از جمله سازمان عفو بین‌الملل نیز که از منتقدان اقدامات ضد مهاجرتی مجارستان در جلوگیری از ورود پناهجویان به صربستان است، از روند پیچیده رسیدگی به وضعیت صدها هزار پناهجویی که پشت مرزهای صربستان و مجارستان سرگردان هستند، انتقاد کرده است. چرا که مجموعه اقدامات بوداپست در نصب سیم خاردار در مرز این کشور با صربستان علت سرگردانی و ازدحام پناهجویان در این مرزها بوده است.
مجارستان از اتحادیه اروپا به دلیل طرح اسکان 120 هزار پناهجو میان 28 کشور عضو در دیوان عدالت اروپا شکایت کرده است. بر اساس این طرح این کشور باید پذیرای 1294 پناهجو باشد. نخست وزیر مجارستان از مخالفان سرسخت برنامه های اتحادیه اروپا در باره مهاجران است و این همه پرسی را فرصتی برای مهر تائید زدن بر مخالفت‌های خود با سیاست درهای باز در قبال آوارگان می‌داند. سیاست دولت این کشور در ابتدا مقاومت و بازگرداندن پناهجویان بود و سپس تعدادی از آنان را پذیرفت اما در نهایت حصار مرزی برای جلوگیری از ورود آنان احداث کرد. بعضی از اخبار غیر رسمی نیز نشان می‌دهد پلیس مجارستان برای تشدید برخورد با ورود غیر قانونی پناهجویان و مهاجران به خاک این کشور، ماموران داوطلب را با عنوان «شکارچی مرزی» جذب و تجهیز می‌کند. دولت مجارستان صد دارد حدود سه هزار «شکارچی مرزی» را استخدام کند تا حصار مرزی علیه مهاجران و پناهجویان تقویت شود! بدین ترتیب مجارستان تبدیل به الگویی جهانی در برخورد با متقاضیان پناهندگی می‌شود.
سخنان اخیر نخست وزیر مجارستان که خواسته بود اتحادیه اروپا یک شهر بزرگ برای پناهجویان در لیبی احداث کند تا مهاجرین از اروپا به آن محل انتقال داده شوند، جنجال‌هایی به همراه داشت. به باور او لیبی باید نقش خود را برای جلوگیری از هجوم مهاجران به اروپا از سر گیرد همانطور که پیش از سرنگونی دولت معمر قذافی، این کشور چنین نقشی را ایفا می‌کرد. هزینه این اردوگاه بزرگ باید توسط اتحادیه اروپا تامین شده و پناهجویان برای دریافت مجوز ورود به اروپا در آن سکنی داده شوند! وی همچنین ادعا کرد خط دفاعی اتحادیه اروپایی باید در مرزهای یونان باشد و مقامات مسئول اتحادیه باید تمام تلاش خود را برای افزایش تدابیر امنیتی در این منطقه انجام دهند. حال اگر یونان بدلایلی نتوانست از مرزهای خارجی شنگن حفاظت نماید؛ این وظیفه به مجارستان محول خواهد شد و ما باید از مرزهای خارجی شنگن که همانا مرز اتحادیه اروپایی است حراست و محافظت کنیم و ما تمام اقدامات لازم را در این خصوص به کار خواهیم بست.

4949

 

کد N1522613

وبگردی