آفتاب

برپایی بزرگترین تعزیه میدانی کشور در روستای صحرا رود فسای فارس

برپایی بزرگترین تعزیه میدانی کشور در روستای صحرا رود فسای فارس

شیراز- ایرنا- در دوازدهمین روز از ماه محرم و همزمان با سالروز شهادت امام سجاد (ع) بزرگترین تعزیه میدانی کشور در روستای صحرارود از توابع شهرستان فسا در استان فارس با حضور دوستداران و عاشقان اهل بیت (ع) برگزار شد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فسا، جمعه در حاشیه برگزاری این تعزیه در گفت و گو با ایرنا بیان داشت:این تعزیه با پیشینه ای بیش از 250 سال از تاثیرگذارترین تعزیه های کشور محسوب می شود.
محمد کاظم رحمانی افزود: تعزیه امسال با موضوع لقمه های حرام قاتلان امام حسین(ع) اجرا شد و به مسائلی از جمله چگونگی فراهم شدن زمینه شهادت امام حسین (ع) توسط دشمنان و اشرافی گری دشمنان اهل بیت (ع) نیز پرداخته شد.
وی با بیان اینکه در تعزیه امسال حدود 220 نفر از هنرمندان نقش آفرینی کردند، بیان داشت: متن تعزیه هر سال بر اساس مستندات تاریخی و پژوهش گسترده تهیه می شود و متن تعزیه امسال توسط محمود سیمکانی، شکرالله خاک رند، وحید بنده خدا، مهدی محمدی و محمد شایق نگارش شده است.
رحمانی با بیان اینکه کارگردان این تعزیه را محمود سیمکانی برعهده دارد، گفت: جنبه های زیبایی شناختی و هنری این تعزیه چنان باویژگی های محتوایی و اعتقادی درهم تنیده است که شکلی متعالی ازهنرنمایش را پدیدآورده است.
وی ادامه داد: این مراسم هر ساله با هنرنمایی و مشارکت بیش از 50 هزار نفر از مردم ولایی و عاشورایی فسا و شهرستان های همجوار در فضایی به وسعت 10 هزار مترمربع برگزار می شود و امسال نیز این برنامه با حضور باشکوه عاشقان حسینی، مسئولان و هنرمندان استان فارس برپا شد و همانند سالیان پیش بیش از 50 هزار نفر از این تعزیه دیدن کردند.
وی افزود: مراسم تعزیه بیش از یک دهه است که باموضوع های مختلف پیرامون واقعه عاشورا و امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان باهنرنمایی هنرمندان فسایی به نمایش درمی آید و هر سال با استقبال مردم سراسر کشور رو به رو شده است.
رحمانی گفت: تعزیه بزرگ صحرارود در سال 1391 با شماره 656 در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شده است.
شهرستان فسا در 130 کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.
3002 /6118
خبرنگار: فاطمه هاشمی نیک ** انتشار دهنده: موسی فعالیان
کد N1521289

وبگردی