آفتاب
خطیب جمعه اردبیل مطرح کرد؛

عزاداری بی‌نظیر اهل سنت پاسخ دندان‌شکن به وهابیت بود

عزاداری بی‌نظیر اهل سنت پاسخ دندان‌شکن به وهابیت بود

اردبیل – خطیب جمعه اردبیل عزاداری شایسته و بی‌نظیر اهل سنت در اردبیل و سایر استان‌های کشور را پاسخ دندان‌شکن برای وهابیانی دانست که امسال اهل سنت را از عزاداری نهی کرده بودند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سیدحسن عاملی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه اردبیل ادامه داد: عزا و گریه برای ابا عبدالله سنت نبوی است و هر کس به این سنت عمل نکند در سنت مرتکب تبعیض شده و با تبعیض در سنت عامل به سنت نیست.

وی تصریح کرد: چنانچهراخیرا در کنفرانس «گروزنی»، ۲۰۰ عالم اهل سنت از جمله رئیس الازهر وهابیت را از دایره اهل السنه و الجماعه خارج کردند.

امام جمعه اردبیل با اشاره به برپایی مراسم عزاداری در کشور جمهوری آذربایجان و در بین تضییقات خاص بیان داشت: اگر قرار باشد برای آذری ها هویتی تعریف شود همیشه آن هویت، عاشورایی، غدیری، نبوی، علوی و حسینی است. آذری ها اول حسینی، سپس آذری هستند.

وی با تأکید بر شعار امسال حسینیان آذری یعنی "امری لأمرکم متبع" از تمام کسانی که در تبیین و تبلیغ این شعار تلاش کردند تقدیر و متذکر شد: تمام عنایات اهل بیت در همین اتباع نهفته و تبعیت از اهل بیت، بزرگترین رمز برای گشودن درب های عنایات خاصه خداوندی است.

نماینده ولی فقیه در استان در عین حال از مردم اردبیل و سایر شهرستان ها به خاطر برگزاری مراسم عزاداری بصورت پرشکوه، شایسته و منظم و از دست اندرکاران و خدمت گزاران به عزادارن و عزاداری ها از جمله صدا وسیما، نیروی انتظامی، فرمانداری و شهرداری تشکر کرد.

وی با اشاره به ازدهام فوق العاده جمعیت در مرکز شهر بر لزوم بازگشایی حریم شیخ صفی تأکید و در خصوص از بین رفتن فرصت فعالیت های عمرانی در شهر در تابستان گذشته انتقاد کرد.

عاملی با بیان اینکه بازگشایی حریم شیخ صفی تا به مطالبه عمومی تبدیل نشود اتفاقی نخواهد افتاد، یادآور شد: از تمام شهروندان می خواهم با تشکیل مجموعه ای مدنی، مسئولان را به این امر خطیر ملزم کنند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان با اشاره به شکل گیری جمعیت پاکبانان در اردبیل طی ایام محرم، از تمام شهروندان خواست پاکبان طبیعت و محیط زیست باشند.

وی تشکیل مجموعه های مدنی جهت حفظ محیط زیست و توسعه فضای سبز را حیاتی و نشان رشد و اعتلاء مدنیت و فرهنگ استان دانست و عنوان کرد: همه باید در این امر مقدس سهیم باشیم.

عاملی در راستای توسعه این ادبیات، شعار محیط زیستی در استان را اعلام کرد و افزود: شعار همیشگی ما در حفظ محیط زیست این جمله است: "بشقاب غذای خود را با انداختن آب دهن آلوده نمی کنیم".

وی با تقدیر از خیرینی که در دهه محرم کارهای بزرگی انجام دادند بویژه از خیر اردبیلی ساکن در تهران که با پنجاه میلیون تومان چندین زندانی مالی را آزاد کرد، از عزاداران خواست بعد از دهه محرم با مراقبت و تقوی مانع از زوال عنایات حسینی شوند و خدای نکرده با گناه و معصیت مرتکب بد خرجی و ولخرجی معنوی و هدر دادن مقامات معنوی که در فضای معنوی محرم حاصل می شود، نشوند.

کد N1521224

وبگردی