آفتاب

متخصصان ایرانی رادارهای هواشناسی تولید کردند

متخصصان ایرانی رادارهای هواشناسی تولید کردند

ایلنا: رییس سازمان هواشناسی کل کشور گفت: برای نخستین بار متخصصان ایرانی رادارهای هواشناسی تولید کردند.

به گزارش ایلنا، داود پرهیزکار گفت: با توجه به مذاکرات صورت گرفته میان سازمان هوا‌شناسی و پژوهشگاه فضایی سازمان فضایی ایران، نسخه آزمایشی این رادار‌ها تابستان سال ۹۶ مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

او درباره ورود فناوری ساخت رادار برای پایش شرایط جوی در کشور گفت: رادارهای هوا‌شناسی یکی از وسایل دیدبانی و پایش جوی است که در مراکزهوا‌شناسی پیشرفته جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته این مقام مسئول، این نوع رادار‌ها از حساسیت بالایی برخوردار بوده و از فناوری روز استفاده می‌کنند، به‌طوری که توانایی شناسایی قطره باران از فاصله ۲۰۰ کیلومتری را دارند.

او گفت: ویژگی این رادار‌ها نسبت به سایر ادوات دیدبانی و پایش جوی آن است که از پوشش آن‌ها در مکان‌های دور از دسترس که امکان نصب سایر تجهیزات وجود ندارد، استفاده می‌شود.

پرهیزکار ادامه داد: علاوه بر این، در علم هوا‌شناسی از داده‌های راداری می‌توان برای پایش و پیش بینی پدیده‌های خردمقیاس که دارای گستره و طول عمر کوتاه هستند نیز استفاده کرد.

رییس سازمان هوا‌شناسی کل‌کشور اضافه کرد: هم اینک ۹ رادار در کشور وجود دارد که باید تا ۲۴ رادار افزایش یابد، در این صورت است که شبکه اصلی شکل گرفته و پس از آن برای نقاط فرعی که فاقد پوشش هستند، شبکه تکمیلی با عنوان شبکه فرعی راه اندازی خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی، از انجام اقدامات اولیه برای امضای تفاهم نامه با پژوهشگاه فضایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با سازمان هوا‌شناسی برای ساخت رادارهای جدید در داخل کشور خبر داد.

او گفت: با توجه به مذاکرات انجام شده، قرار است نسخه آزمایشی این رادار‌ها تا تابستان سال ۹۶ آماده و مورد بهره برداری قرار گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی، این مقام مسئول همچنین کمبود اعتبار و نبود نقدینگی یکی از مشکلات موجود در اجرای طرح توسعه هوا‌شناسی در کشور ذکر کرد.

کد N1521124

وبگردی