آفتاب

سیستان و بلوچستان در عاشورای حسینی ماتم سرا شده است

سیستان و بلوچستان در عاشورای حسینی ماتم سرا شده است

زاهدان- ایرنا- سیستان و بلوچستان در عاشورای حسینی به عنوان جلوه صبر و استقامت در مقابل زورگویان و ظالمان و پاسداری از دین اسلام ناب محمدی (ص) در غم و اندوه به سر می برد و یک پارچه ماتم سرا شده است.

به گزارش ایرنا مردم همیشه در صحنه سیستان و بلوچستان در روز عاشورای حسینی حماسه دیگری از ارادت به خاندان عصمت و طهارت(ع) را به نمایش گذاشتند.
رویارویی حق و باطل صحنه ای خونین را در روز عاشورا از مظلومیت حضرت حسین (ع) و یاران با وفایشان را در کربلا رقم زد که سال هاست نوع بشر از این داغ سوزی جانگداز بر دل ها دارند.
زمین چه شرمنده و آسمان چه سرافکنده است از عاشورا سال 61 هجری قمری، عاشورایی که عید قربانی را تجلی کرد، عیدی که ابراهیم(ع) بنیان گذاشت و حسین(ع) جانانه در این روز به رسم پدر و به منظور حفظ دین خداوند سر داد.
عاشورا، دهمین روز از ماه محرم در گاه شماری هجری قمری روز مقدس یا به عبارت دیگر محزون ترین روز مسلمانان به ویژه اهل تشیع است.
شهرت این روز نزد ما شیعیان به دلیل وقایع عاشورای سال 61 هجری قمری است که در این روز حسین بن علی(ع) نوه رسول گرامی اسلام (ص)، امام سوم شیعیان و یاران باوفای ایشان در رویداد کربلا که خود صحنه محشری بود در رویارویی ظالم با مظلوم به شهادت رسیدند.
مردم سیستان و بلوچستان همچون سایر شیعیان جهان در سوگ شهادت این امام مظلوم و یاران با وفایشان بر سر و سینه زنان و روضه خوان شب ها و روز های این ماه را سر می کنند.
روز عاشورا در سیستان و بلوچستان محشری به پا شده است، همه و همه جا سیاه پوش است، زن و مرد، کودک و پیر و جوان حتی افراد مسن عصا زنان و یا با ویلچر در کنار دسته های سینه زنی و زنجیر زنی به حرکت در آمده اند.
سوگواران در حالی که پرچم های قرمز، سبز و سیاه در دست و علم های عزاداری بر دوش داشتند، در مظلومیت شهدای دشت کربلا اشک ماتم ریختند.
برخی از محبان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) با برپایی ایستگاه های صلواتی و توزیع آب، غذا و شربت از عزاداران حسینی پذیرایی کردند.
در عاشورای حسینی، چهره سرخ حقیقت از پشت ابرهای ریاکاری کوفیان پدیدار می شود و فریاد دادخواهی مظلومان عالم فراگیر می شود.
دین محمد(ص) امروز با کشتن سبط رسول الله (ص) ردای سرخ فام می پوشد و برای همیشه تاریخ ماندگار می ماند، که اگر نبود خون حسین(ع)، انسان های جاهل قرآن به روی نیزه ها باقی می گذاشتند.
اینک عاشوراست ، روز محشر زمین که صور اسرافیل از نفیر حسین (ع) از بلندای صحرای کربلا، همه دل مردگان تاریخ را جان می بخشد.
مدیر کل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آیین دسته روی عاشورای حسینی امروز /چهارشنبه/ از محل هیات های مذهبی زاهدان از ساعت 7 صبح به سمت گلزار شهدای زاهدان آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
حجت الاسلام عیسی بزمانی تصریح کرد: عزاداران حسینی در گلزار شهدای زاهدان نماز ظهر عاشورا را اقامه کردند.
رئیس ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت ­های مذهبی سیستان و بلوچستان بیان داشت: در هنگام نماز ظهر عاشورا هیات های مذهبی از نوحه خوانی و مرثیه سرائی خودداری کرده و از طریق بلندگو های خود اذان ظهر را پخش کردند.
وی با اشاره به تجمع هیات های مذهبی در گلزار شهدای گمنام واقع در تپه نورالشهدا بلوار خرمشهر در شام غریبان شهدای کربلا اظهار داشت: شام غریبان شهدای کربلا امشب در این مکان با حضور قشرهای مختلف مردم عزادار و هیات های مذهبی برگزار می شود.
به گزارش ایرنا، همزمان با عاشورای حسینی مردم سراسر سیستان و بلوچستان سیاه پوش و عزادار شده اند و در این غم عظما اشکی بسان خون می ریزند.
3213**6081 خبرنگار: اکبر نوری ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
کد N1520248

وبگردی