آفتاب

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی: عظمت نهضت عاشورا به وسعت همه عوالم هستی است

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی: عظمت نهضت عاشورا به وسعت همه عوالم هستی است

قم - ایرنا - رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان این که برکت ها و آثار عاشورا و قیام حضرت سیدالشهداء(ع) همه عالم را در برگرفته و در روز قیامت از شفاعت آن برخوردار هستند، گفت: عظمت نهضت عاشورا به اندازه همه عوالم هستی است.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی میرباقری روز سه شنبه در مراسم عزاداری تاسوعای حسینی در حسینیه امام خمینی(ره) دفتر رهبر معظم انقلاب در قم اظهار داشت: واقعه کربلا دارای سه چهره است، که یک چهره آن دشمنی دشمنان با وجود مقدس سید الشهداء(ع)، نبی مکرم اسلام(ص) و امیرالمومنین امام علی(ع) و درگیری و مبارزه آنها با خدای متعال و دین الهی است.
استاد حوزه علمیه قم چهره دیگر واقعه عاشورا را بندگی، وفا، استقامت و عبودیت اصحاب امام حسین(ع) برشمرد و افزود: ربوبیت، تدبیر و سرپرستی خدای متعال نیز چهره سوم این قیام است که همه این چهره ها برای خود ظاهر و باطنی دارند، یعنی دشمنی دشمنان علاوه بر ظاهر، باطن بسیار پیچیده ای دارد که آن میدان جهاد اکبر وجود مقدس سیدالشهداء(ع) است.
میرباقری با تاکید بر این که در این راستا عبودیت و ضیافت الهی نیز همین گونه است، افزود: از این سه چهره، یک چهره زشت و غیر مطلوب و مطرود الهی است و آن چیزی جز موضع گیری دشمنان نسبت به حضرت و صفات رذیله ای مانند استکبار بر خدای متعال و عداوت با او تا نازلترین سطح نیست که مستحق لعن و برائت است.
وی گفت: اگر می خواهیم در طهارت بمانیم و امواج فتنه و شیطنت دشمن ما را در بر نگیرد باید از خود آنها و هم چنین جبهه تاریخی آنها و حتی کسانی که راضی به این فعل بودند و برای آن زمینه سازی کردند نیز تبری جسته و فاصله بگیریم و همواره لعن و طرد کنیم و بدانیم این اعمال موجب طهارتمان می شود.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی تصریح کرد: حتی اگر ظاهر آن در قالب یک تمدن و دنیای فریبنده ای نیز باشد به طور کلی از این جبهه جدا شویم، چراکه این جبهه مغضوب خدای متعال بوده و پایان آن جهنم و عذاب است ولو این که خدای متعال آنها را امداد ظاهری و برایشان عده و عده ای به پا کند ما از تمامیت این جبهه باید تبری بجوییم تا مبادا آن عذاب دامن گیر ما شود، این جبهه از عاشورا به بعد معذب و در معرض لعن و عذاب الهی بوده است.
وی افزود: در کنار محبت و مبالات اهل بیت و اولیای الهی تبری و لعن دشمنان این بزرگان نیز مقرب انسان است چون بساط آنها شیطنت، استکبار و اعراض از خدای متعال است و باید مراقبت کرد تا صف ما با آنها آمیخته نشود.
وی با اشاره به تفکیک جهان به 2 جبهه حق و باطل بعد از واقعه محرم سال 61 هجری افزود: تبری و تولی قلبی حداقل میزان اعلام تنفر از مسببان این واقعه است و بعد از آن با اقدام های عملی باید سعی کنیم که صف ما از آنها جدا شود و هیچ آمیختگی بین ما و آنها در باطن و ظاهر نباشد.
یکی از استادان حوزه علمیه قم نیز در ایرن مراسم با بیان این که انگیزه و غرض قیام امام حسین(ع) در سخنان حضرت به صورت شفاف، صریح و روشن آمده و از اهمیت بالایی نیز بر خوردار است، گفت: تولی و تبری به عنوان 2 رکن فروع دین از مهمترین درس ها و پیام های نهضت خونین کربلاست.
حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مومنی اظهار کرد: در حادثه کربلا بر خلاف دستگاه طاغوت که با تزویر، نیرنگ و دروغ درصدد داغ کردن جبهه خودشان هستند اما جبهه ولی خدا چنین نیست و منطق او صراحت و شفافیت است و خیلی صریح، شفاف و روشن اتخاذ موضع نموده و ضمن اظهار دوستی امام حسین(ع) از دشمنان او ابراز تنفر می کند.
وی ادامه داد: حجت و ولی خدا در مقام موعظه است و اگر با آنها وارد سخن می شود از این جهت است که دستشان به خون امام آغشته نشود که جامعه از پس لرزه های آن آسیب ببیند.
استاد سطوح عالی حوزه هم چنین با بیان این که امام حسین(ع) در پنج مساله موضع خود را به شکل صریح و شفاف بیان کرد، افزود: به طور حتم کسانی که در این موارد می توانند با ولی خدا همراهی کنند، پیروز شدند، ولی آنهایی که نتوانستند، از قافله حضرت عقب افتادند و جز شکست و زیان چیز دیگری عاید آنها نشد.
وی ادامه داد: برخی از یاران امام حسین در ظهر عاشورا از او جدا شدند و آنقدر بی ظرفیت بودند که برای ملحق شدن به حضرت شرط گذاشتند و به او گفتند ما تا زمانی که تو بر دشمن غالب هستی با تو خواهیم بود، اما وقتی دیدند که ورق در حال برگشتن است امام را رها نموده و به سمت سپاه دشمن رفتند و امام نیز به آنها فرمود شما چگونه می توانید از محاصره و معرکه جنگ فرار کنید.
مومنی تصریح کرد: کسانی که تابعیت 2 گانه دارند و سرمایه گذاری در برخی جاها می کنند این کارها برای روز مبادا است و بحران هویت و شخصیت و تزلزل در اعتقادشان و عوض کردن جای حق و باطل در رفتارشان مشخص است، و الا این کارها معنا ندارد و کاملا مشخص است این گونه آدم ها از ابتدا اعتقادی به ولی خدا نداشتند، اما آمدند در این جبهه تا بیینند این امکان برای آنها وجود دارد که مقداری به سرمایه خود بیفزایند.
وی با بیان این که در جریان واقعه کربلا حضرت عباس و یاران باوفای امام حسین از جمله کسانی بودند که موفق به عبور از تمام مراحل مورد نظر حضرت شدند، تبعیت محض از ولی خدا نه یک قدم جلو تر و نه یک قدم عقب تر را نیز از مهمترین پیام های قیام عاشورا ذکر کرد و افزود: در برخی مواقع باید در برابر دشمن شعار داد و رجز خواند، چراکه بسیار موثر است و کسانی که به این حقیقت باور ندارند، تاریخ کربلا را نمی دانند و روزه امام حسین به گوششان نخورده است.
7403 / 1175 خبرنگار: محسن آقاگلی ** انتشاردهنده: رضا علیمحمدی
کد N1519901

وبگردی