آفتاب

کتاب تفکر و سواد رسانه ای سال آینده اصلاح می شود

کتاب تفکر و سواد رسانه ای سال آینده اصلاح می شود

معاون پژوهشی وزیر آموزش وپرورش گفت: اگر در کتاب تفکر و سواد رسانه ای چیزی از چشم افتاده عذر می خواهم و سال بعد پس از جمع آوری نظرات و نقدها، بازخوردها و بررسی آنها، اصلاح می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام محی الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در نشستی صمیمی با مولفان، کارشناسان دفتر تالیف کتب فنی و حرفه ای و کاردانش ضمن تشکر و قدردانی از زحمات آنان در آماده سازی کتاب های درسی پایه دهم با اشاره به جایگاه شورای عالی آموزش و پرورش، افزود: مصوبات این شورا حکم قانون را دارد و پس از ابلاغ توسط ریاست جمهوری برای ما لازم الاجراست.

وی ادامه داد: در راستای همسوسازی محتوای کتب درسی با سند تحول و سایر اسناد بالادستی تا پایه نهم مشکل چندانی وجود نداشت، اما پایه دهم با توجه به تنوع شاخه ها و رشته های تحصیلی مانند گردنه ای صعب العبور بود که اگر همت و تلاش شبانه روزی شما نبود، قطعا کتاب درسی به موقع در اختیار دانش آموزان قرار نمی گرفت و این توفیق (۱۴۰ عنوان کتاب جدید) که برای اولین بار در تاریخ تالیف کتب درسی رخ داد، افتخار بزرگی نصیب سازمان نمود که مورد توجه و تقدیر وزیر آموزش و پرورش نیز قرار گرفت.

حجت الاسلام محمدیان افزود: امسال اتفاق مبارک دیگری نیز به وقوع پیوست و آن تالیف کتاب همراه هنرجو، راهنمای معلم و سی دی های آموزشی بود که همزمان با کتاب در اختیار معلمین و دانش آموزان قرار گرفت.

وی اضافه کرد: انشاءالله پس از اتمام کتاب های پایه دهم، بلافاصله باید کار تدوین و آماده سازی کتاب های یازدهم آغاز شود، مزید آنکه قول داده ایم برای پیش افتادن و رفع نگرانی احتمالی کتاب های پایه دوازدهم نیز به موازات آن تهیه شود تا در سال آینده دراین خصوص مشکلی نباشد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، با اشاره به جوسازی برخی رسانه ها تصریح کرد: به صراحت اعلام کرده ایم؛ کتب درسی آینه تمام نمای پایه و نصاب علمی یک کشور است و در تدوین آن ضمن توجه به آخرین دستاوردهای علمی و فناوری، همواره باید رویکرد ایرانی- اسلامی - انقلابی مورد توجه و امعان نظر قرار گیرد؛ کتاب درسی جمهوری اسلامی باید مُقَوِمِ سبک زندگی ایرانی- اسلامی باشد، نه مروج سبک زندگی غربی و لیبرالیستی.

وی ورود کتاب«تفکر و سواد رسانه ای» برای اولین بار به چرخه نظام آموزشی را اقدامی مبارک و نیازمند شجاعت و جسارت در اقدام دانست و گفت: خیلی ها در گذشته حرف آن را زده بودند، ولی جرأت عمل کردن را نداشتند که بحمدالله امسال عملی شد. البته دیکته نانوشته غلط هم ندارد. اما وقتی نوشته شد (آن هم با این سرعت)، اشکالاتی هم ممکن است خود را نشان دهند که مسلما از روی قصد وغرض نبوده و اگر احیانا چیزی از چشم افتاده عذر می خواهم و سال بعد پس از جمع آوری نظرات و نقدها ، بازخوردها و بررسی آنها، اصلاح خواهد شد.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ماهیت درس«تفکر و سواد رسانه ای» که ایجاب می کند برای تبیین خطوط فکری و شگردهای تبلیغی رسانه ها به منظور اثرگذاری هرچه بیشتر بر ذهن مخاطبان لازم است نمونه و مستنداتی ارائه شود، اضافه کرد: به عنوان مثال برای تبلیغ «شابلون یا تاتو» از چهره سرشناس فوتبال استفاده کرده اند. این به معنای تأیید چنان رفتاری نیست. اگر اینطور بود پس نامی از چنگیز، تیمور و دیگر جنایتکاران هم نباید در تاریخ می آمد. حالا همین شده دستاویز و بهانه ای برای نقد کتاب. البته ما از نقد منصفانه و خردمندانه استقبال می کنیم. چون سبب رفع نقایص وتقویت کار می شود.

وی اضافه کرد: برای من قابل پیش بینی بود و به دوستان هم عرض کرده ام؛ انتشار این کتاب نقد سه گروه را درپی خواهد داشت شامل متخصصان علوم ارتباطات، متخصصان ITC و برخی از افراد مقدس مآب که مقتضیات زمان را نمی شناسند و با هرگونه نو آوری و تغییر مخالفت می کنند.

حجت الاسلام محمدیان ضمن انتقاد از رسانه ملی به سبب تبلیغ کتب آموزشی غیراستاندارد، افزود: کتاب های تستی که جواب سؤالات جلوی آن آمده نه تنها مفید نیست، زیرا ذهن دانش آموز را تنبل می کند، بلکه به فرایند یاددهی – یادگیری نیز آسیب می رساند. لذا نباید تبلیغ شود.

کد N1519804

وبگردی