آفتاب
معاون رییس جمهور اعلام کرد:

لزوم آسیب شناسی کاهش وقف/ افزایش زندگی اشرافی

لزوم آسیب شناسی کاهش وقف/ افزایش زندگی اشرافی

معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: فرهنگ وقف بعد از انقلاب چندان متناسب با انقلاب رشد نداشته و این مساله باید آسیب شناسی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام مجید انصاری در همایش محرم و خیر جمعی با بیان این که خیرات پراکنده زیاد است و گاهی هدفمند نیست گفت:  اگر سامان‌دهی بهتری در جهت خیرات ماه‌های محرم و صفر انجام شود در هدایت کردن این سرمایه اجتماعی، ‌ فرهنگی و مالی موثر خواهد بود.

وی  به ارتباط بین خیر و تشکل های مردم نهاد اشاره کرد وگفت: تعداد این تشکل ها زیاد است و دولت باید در جهت هدایت، حمایت و تسهیلات قانونی آنها، گام های بلندتری بردارد. به تازگی دولت مصوبه ای در این زمینه داشته که یا در قالب لایحه تقدیم مجلس شورای اسلامی یا در قالب مصوبه دولت مطرح می شود.

معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: با تاسف باید بگویم که در جامعه ما فقیران زیاد و نیازمندان در طبقات مختلف فراوانند. به طور مثال دانشجویان نیازمند برای تامین شهریه، زوج های جوان برای تشکیل خانواده و عائله مندان برای تامین هزینه زندگی و بیماران نیازمند برای تامین هزینه های درمانی با مشکل روبرو هستند.

وی تصریح کرد: با کمال تاسف گاهی مشاهده می شود که جلوه های زندگی اشرافی در شهرها رو به افزایش است و فاصله فقیر و غنی بیشتر جلوه می کند. این مساله اقدامات عملی می خواهد تا مردم تشویق به خیرات شوند. در این میان  رسانه‌ها، خطبا می توانند مردم را تشویق به عمل خیر کنند.

معاون حقوقی رئیس جمهور تاکید کرد: باید تصدی‌گری دولتی کنار گذاشته شود و به خیر جمعی تغییر کند که صرفا خیر اقتصادی نیست. هرچند یک ضرورت است.

حجت الاسلام انصاری تصریح کرد: خیر جمعی در حوزه های سیاسی نیز وجود دارد، تشکیل یک حزب با اهداف بلند انقلابی برای انسجام نیروهای سیاسی جامعه در مسیر استقرار آرمان های امام راحل یک خیر جمعی است اما گاهی منفی تلقی می شود.

وی خاطرنشان کرد: ساماندهی های اجتماعی و علمی نیز از مصادیق خیر جمعی است و همه نظام ما در حقیقت در ذیل خیر جمعی انقلاب اسلامی هستند.

معاون رییس جمهور  اضافه کرد: دامنه خیر جمعی انقلاب در حیطه الهام بخشی فراتر از مرزها عمل کرده است. اما نارسایی های موجود در این حوزه کم نیست و باید جبران شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به مساله وقف اشاره کرد و گفت: فرهنگ وقف بعد از انقلاب چندان متناسب با انقلاب رشد نداشته و این مساله باید آسیب شناسی شود.

کد N1518385

وبگردی