آفتاب
مدیر کل سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت:

بین کمیت و کیفیت امید به زندگی در ایران 10 سال فاصله است

بین کمیت و کیفیت امید به زندگی در ایران 10 سال فاصله است

مشهد- ایرنا- مدیر کل سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بین کمیت و کیفیت امید به زندگی در ایران حدود 10 سال فاصله وجود دارد.

دکتر محمد اسماعیل مطلق روز یکشنبه در همایش مدیران گروه سلامت خانواده دانشگاههای علوم پزشکی کشور در مشهد افزود: هم اکنون امید به زندگی از نظر کیفیت در ایران 64 سال و از نظر کمیت حدود 74 سال است که این اختلاف باید برطرف گردد.
وی اظهار کرد: کاهش مرگ و میر و افزایش امید به زندگی از برنامه های در حال اجرای وزارت بهداشت است و هدف نهایی این است که افزایش عمر توام با سلامتی باشد نه همراه با بیماری.
وی از کاهش 80 هزار مرگ و میر در کشور طی سال گذشته نسبت به سال قبل از آن خبر داد و گفت: کاهش این میزان مرگ و میر کار بزرگی بود که امید است این روند در سال جاری نیز با شتاب بیشتری ادامه یابد.
دکتر مطلق افزود: کاهش مرگ نوزادان به 9.5 مورد در یک هزار تولد زنده، کاهش مرگ کودکان یکساله به 13.8 مورد در یک هزار تولد زنده، کاهش مرگ کودکان زیر پنج سال به 15 مورد در یک هزار تولد زنده و کاهش مرگ مادران باردار به 18.9 در یکصد هزار تولد زنده از دستاوردهای وزارت بهداشت در این زمینه بوده است.
وی با این حال اظهار کرد: انتظار ما از برخی استان های کشور این است که در زمینه کاهش مرگ مادران باردار اقدامات بیشتری انجام دهند.
وی گفت: در استان سیستان و بلوچستان با برنامه ریزی های انجام شده شاهد کاهش مرگ و میر مادران باردار در سالهای اخیر بوده ایم.
مطلق افزود: در برنامه ششم توسعه کاهش مرگ و میر مادران باردار در ایران به 15 مورد در یکصد هزار تولد زنده در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: طبق اهداف سازمان بهداشت جهانی در سال 2030 نباید هیچ مرگ و میر قابل اجتناب مادر باردار در ایران گزارش شود.
وی با اشاره به شتاب مرگ و میر جوانان در ایران بر اثر سوانح و حوادث گفت: مرگ و میر در دوران کودکی و جوانی از اهمیت بسزایی برخوردار است چرا که یک کودک و نوجوان طول عمر بیشتری را نسبت به میانسال و سالمند دارد.
3027 / 6053 خبرنگار: مریم انجیدنی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
کد N1518320

وبگردی