آفتاب
در رأس یک هیئت بلند پایه گمرکی صورت گرفت؛

بازدید مدیران ستادی گمرک ایران از زیرساخت های اقتصادی مرز آستارا

بازدید مدیران ستادی گمرک ایران از زیرساخت های اقتصادی مرز آستارا

آستارا- مدیران ستادی گمرک جمهوری اسلامی ایران در راس یک هیئت بلند پایه گمرکی از زیرساخت های مختلف اقتصادی مرز آستارا بازدید کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، در این بازدید که عصر شنبه انجام شد، مشاور رییس کل گمرک ایران در امور مجلس و مدیرکل استان ها، مدیر کل حقوقی، مدیران کل حراست و امور انتظامی، دفتر بازرسی و رسیدگی به شکایات، دفتر واردات و مناطق آزاد و ویژه، صادرات، توسعه و تجهیز گمرک، امور  بین الملل، دفتر هماهنگی استان ها و  ناظر گمرکات استان گیلان به همراه نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی و فرماندار این شهرستان، از محل اداره کل گمرک آستارا، انبارهای عمومی و خدمات گمرکی، بندر چند منظوره، محل اتصال پل ریلی آستارا-آستارا و پایانه مرزی بازدید کردند.

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی در این بازدید با بیان اینکه گمرک شریان اصلی اقتصاد آستارا است تأکید کرد: مبادلات مرزی مهمترین و اصلی ترین رکن اقتصاد آستارا محسوب می شود و لازم است که گمرک این شهرستان با هدف توسعه رونق اقتصادی منطقه بیش از پیش تقویت شود.

ولی داداشی با اشاره به اینکه وضعیت زیر ساخت گمرک آستارا در شان یک گمرک اصلی و درجه اول کشور نیست، افزود: محوطه گمرک آستارا در شرایط نامناسبی قرار دارد و گمرک کشور باید تمام تلاش خود را در رفع این مشکل به کار گیرد.

وی قطعی سیستم الکترونیکی سامانه جامع گمرکی، آبگرفتگی محوطه گمرک در فصل باران و نامناسب بودن مسیر تردد داخلی گمرک برای خودروهای ترانزیتی داخلی و خارجی را از جمله  مشکلات گمرک آستارا عنوان و تصریح کرد: مسئولان گمرک جمهوری اسلامی ایران باید توجه ویژه ای به مشکلات و کاستی های گمرک مرزی آستارا که از مهمترین گمرکات کشور است، داشته باشند.

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی گفت: دریافت مبلغ ۴۰ هزار تومان به جهت توقف بیشتر از ۲۴ ساعته کامیون های داخلی و خارجی در محوطه گمرک، دریافت ۷۰ هزار تومان توسط گمرک ایران از رانندگان به جهت استفاده از دستگاه کنترلی ایکس ری و همچنین دریافت مبلغ ۳۷۶هزار ریال عوارض از رانندگان داخلی و خارجی به جهت ایجاد امکانات رفاهی در حالی که چنین امکاناتی در حال حاضر عملیاتی نشده است از جمله  موارد مورد اعتراض رانندگان عبوری از گمرک مرزی آستارا است.

داداشی افزود: گمرک آستارا دروازه ورود به اروپاست و باید از نظر تجهیزات فنی و کارآمدی خدمات به حدی برسد که آبروی کشور حفظ شود.

فرماندار آستارا نیز در این بازدید با اشاره به جایگاه و اهمیت مرز پرتردد و اقتصادی آستارا که در پیشانی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، اظهار کرد: متاسفانه در مقایسه گمرک آستارای آذربایجان و گمرک آستارای ایران، وضعیت سیمای گمرک آستارای ایران در وضعیت نامطلوبی قرار دارد و باید به این گمرک که در پیشانی اقتصادی کشور  قرار دارد، توجه ویژه ای شود.

سیروس شفقی افزود: گمرک آستارا در شان نظام جمهوری اسلامی نوسازی و تجهیز نشده است و این واحد گمرکی در مقایسه با سایر گمرکات کشور از نظر امکانات و تجهیزات چندان تعریفی ندارد.

شهرستان مرزی بندر آستارا در شمال غربی استان گیلان و مجاورت شهر آستارای جمهوری آذربایجان قرار دارد و یکی از مرزهای پرتردد جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود به طوری که سالانه بیش از یک میلیون نفر مسافر داخلی و خارجی از این مرز تردد می کنند. 

کد N1517763

وبگردی