آفتاب

نرخ باروری در ایران بهبود یافته است

نرخ باروری در ایران بهبود یافته است

مشهد- ایرنا- معاون فنی مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بهبود نرخ باروری در ایران طی سالهای اخیر اشاره و بیان کرد: هم اکنون نرخ باروری کلی در ایران یک و 9 دهم فرزند است در حالی که این میزان پارسال یک و هشت دهم فرزند بود.

به گزارش ایرنا، دکتر محمد اسلامی روز شنبه در همایش مدیران گروههای سلامت خانواده دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور در مشهد افزود: حد جایگزینی نرخ باروری کلی به معنای تعداد فرزندانی که یک زن در دوره باروری به دنیا می آورد 'دو و یک دهم فرزند' است و میزان پایین تر از آن نشانگر تهدید جمعیت محسوب می شود.
وی ادامه: هم اکنون استان گیلان با نرخ باروری کلی یک و چهار دهم و سیستان و بلوچستان با نرخ باروری افزون بر سه فرزند به ترتیب کمترین و بالاترین نرخ باروری را در سطح کشور به خود اختصاص داده اند.
معاون فنی مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: طبق برنامه ریزی بنا است نرخ باروری کلی در طول اجرای برنامه ششم توسعه ایران به دو فرزند برسد.
وی افزود: نرخ باروری کلی ایران در سال 1362 بیش از شش فرزند بود.
دکتر اسلامی ارتقا سواد زنان، بهبود شاخصهای سلامت و اطمینان از زنده ماندن فرزندان و شاغل بودن زنان را از علل کاهش نرخ باروری کلی ذکر و بیان کرد: کشورهایی که توسعه یافتگی بیشتری داشته اند نرخ باروری کلی پایین تری دارند.

* حمایت وزارت بهداشت از زوجهای نابارور
وی همچنین پیرامون حمایت از زوجهای نابارور گفت: پرداخت 85 درصدی هزینه های خدمات درمانی زوجهای نابارور توسط وزارت بهداشت بزرگترین اقدامی بود که در این زمینه عملیاتی شد.
همایش مدیران گروههای سلامت خانواده دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور تا 19 مهر در مشهد ادامه دارد.

* ایران در کنار برزیل، بالاترین میزان سزارین در جهان
کشورهای ایران و برزیل دارای بالاترین میزان موارد سزارین در سطح جهان هستند.
با اجرای طرح تحول نظام سلامت و ترویج زایمان طبیعی طی سالهای اخیر میزان سزارین در ایران سر نزولی را طی می کند.
وی ادامه داد: در سالهای اخیر موارد سزارین در سطح کشور از 54 به 48 درصد کاهش یافته و روند نزولی آن امیدبخش است.
معاون فنی مدیرکل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت کاهش تنوع زایمان در برخی کشورها، ترس از درد و نگرانی بابت زایمان طبیعی، نقش پزشکان و نیز تمایل بیمارستانهای خصوصی به انجام سزارین از دلایل افزایش آن برشمرد.
خبرنگار: مریم انجیدنی**منتشرکننده: حسین کریم زاده
3027/1858
کد N1517759

وبگردی