آفتاب
در میزگرد 'تبریز پایتخت گردشگری اسلامی' بررسی شد

افزایش 2 متری سطح آب دریاچه ارومیه برای سال 2018 پیش بینی شده است

افزایش 2 متری سطح آب دریاچه ارومیه برای سال 2018 پیش بینی شده است

تبریز - ایرنا - مدیر طرح گروه های گشت و بازرسی منابع آب های سطحی و زیرزمینی سازمان منطقه ای آب استان آذربایجان شرقی در میزگرد گروه اینترنتی 'تبریز پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی' از پیش بینی افزایش 2 متری سطح آب دریاچه ارومیه تا سال 2018 میلادی (1397 شمسی) خبرداد.

به گزارش ایرنا، علی اسماعیلی در پاسخ به سوال، وضعیت کنونی دریاچه ارومیه اظهار کرد: حداکثر تراز دریاچه ارومیه در سال 1373، 1278 متر بود که این رقم در سال 1393 با اختلاف حداقلی و حداکثری 8 متر به 1270 متر افت پیدا کرد.
وی تراز اکولوژیکی دریاچه را هم اکنون 1270.53 متر اعلام کرد که در مقایسه با تراز استاندارد 1274.1 متر حدود 4 متر فاصله دارد اما در مقایسه با سنوات قبل بالا آمده است.
اسماعیلی در مورد برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت احیای این دریاچه خاطرنشان کرد: این برنامه شامل سه بخش کوتاه مدت بین سال های 93 تا 94 به عنوان دوره تثبیت، سال های 1393 تا 1401 به عنوان سال های احیا و سال 1402 به بعد به عنوان احیای نهایی دریاچه در نظر گرفته شده است.
وی در پاسخ به اینکه برای سال 2018 تبریز می توان از دریاچه ارومیه به عنوان یک مکان گردشگری استفاده کرد گفت: سال 2018 همزمان با سال 97 در ایران، مقارن با دوران احیا دریاچه ارومیه است و برای این زمان افزایش دو متری آب دریاچه پیش بینی شده است.
اسماعیلی در رابطه با اینکه سدهای منتهی به دریاچه می توانند جزئی از برنامه های گردشگری باشند، بیان کرد: اکثر سدهای ساخته شده چند وجهی بوده که تنها مصرف آب شرب و کشاورزی دارند و تنها بخش کمی از این سدها جنبه گردشگری دارند و به دلیل اهمیت کم توریسم در کشور فعالیت چندانی ندارند و تنها با حمایت بخش خصوصی می توان برای گردشگری سرمایه گذاری کرد و برای سال 2018 به آن امیدوار بود.
وی در مورد سامانه پیامکی 30007040 برای احیای دریاچه ارومیه اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: ستاد احیای این دریاچه برای جلب مشارکت های مردمی و دریافت پیشنهادات مردم، سامانه ای در نظر گرفته است.
اسماعیلی مهمترین بحث بخش پروژه های احیا را گروه های گشت و بازرسی در سطح حوضه دانست و عنوان کرد: در این راستا تعداد 110 گروه در سه استان استقرار یافته که مهمترین وظایف آنها شناسایی و جلوگیری از برداشت های غیرمجاز از منابع آب های سطحی و رودخانه ها و هم چنین حفاری های غیرمجاز به صورت چاه است.
وی افزود: در سال گذشته حدود 132 مورد چاه و 200 موتور پلمپ و در حوزه رودخانه آجی چای از 150 مورد حفاری غیرمجاز جلوگیری و تعداد زیادی کنتور هوشمند بر روی چاه های کشاورزی نصب گردید.
اسماعیلی یکی دیگر از پروژه های در حال انجام احیا را تسهیل و افزایش حجم آب ورودی به دریاچه ارومیه عنوان کرده و اهم فعالیت انجام شده را به شرح ذیل تشریح کرد:
1- توقف عملیات احداث و اجرای 4 سد بزرگ سیمینه، لیلان، باران رود و نازلو
2- تصویب و تخصیص کامل آب سد شهید مدنی به دریاچه ارومیه
3- عملیات لایروبی رودخانه ها (رودخانه آجی چای در استان آذربایجان شرقی) به طول 90 کیلومتر
4- رهاسازی آب سدها به حوضه مربوطه که در سال گذشته رهاسازی 440 میلیون مترمکعب آب در فصل غیرزراعی صورت گرفته است
5- اجرای سیستم های تحت فشار شبکه های فرعی و اصلی توسط جهاد کشاورزی
6- انتقال آب با لوله که تمامی این اقدامات موجب افزایش 42 سانتی متری سطح آب دریاچه ارومیه شده است.
وی افزود: انتقال پساب تصفیه خانه های عجب شیر، مراغه و سهند تبریز به دریاچه ارومیه از دیگر اقدامات عملی در راستای احیای این دریاچه است که تصفیه خانه عحب شیر 80 درصد و تصفیه خانه های بناب، مراغه و سهند حدود 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند.
اسماعیلی هم چنین کاهش 40 درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی را از مهمترین فعالیت ستاد در موضوع احیا عنوان کرد.
وی با اشاره به مشکلات خشک شدن دریاچه ارومیه از جمله تشکیل طوفان های نمکی که تا تهران، همدان و زنجان را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد گفت: برای جلوگیری از این فاجعه سازمان منابع طبیعی در مناطقی که امکان تشکیل طوفان های نمکی وجود دارد اقدام به مالت پاشی کرده و سعی می کند تا در دوران تثبیت آنها را به صورت نمناک نگه دارد.
وی هم چنین از ریزگردها به عنوان مشکل بزرگ خشک شدن دریاچه ارومیه یاد کرد که باعث بوجود آمدن بیماری های پوستی، چشمی و نازایی می شوند و در صورت تداوم خشکی تمدن بزرگ آذربایجان نابود و مزارع و منابع به بیابان تبدیل می شود.
وی بازدید کارشناسان کشورهای خارجی از دریاچه را به دو صورت داوطلبانه از طرف سازمان فائو و مورد دوم بازدید با هماهنگی وزارتخانه ها بیان کرد که این سازمان ها و کشورها پس از بازدید و بررسی و مطالعه، پیشنهادات خود را ارائه می دهند.
اسماعیلی عوامل طبیعی را از مهمترین علل خشک شدن دریاچه ارومیه عنوان کرد و گفت: تغییر اقلیم باعث کاهش نزولات و بارش ها و کاهش روان آب رودخانه ها شده و باعث کم آبی دریاچه شده است که این وضعیت در فصول گرم سال به دلیل تبخیر زیاد و بارندگی کم بیشتر به چشم می خورد.
وی طرح باروری ابرها را به دلیل هزینه بالای آن خارج از برنامه ستاد احیا عنوان کرد.
اسماعیلی ابراز امیدواری کرد که با مصرف بهینه و با استفاده از روش های نوین آبیاری، بتوانیم منطقه متمدن و بزرگ آذربایجان و دریاچه ارومیه را از بحران بوجود آمده نجات داده و به نسل های بعد از خود هدیه دهیم.
دریاچه ارومیه از 20 سال پیش شروع به خشکیدن کرده ولی با تدبیر دولت تدبیر و امید در دو سال گذشته، فرایند خشک شدن دریاچه متوقف و زمینه احیای آن فراهم شده است.
این دریاچه بزرگترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه شور جهان است که بیش از پنج هزار کیلومتر مربع مساحت دارد.
تنظیم کننده: عیسی عطاپور** انتشار دهنده: محمد رستگار
3077/6183
کد N1517420

وبگردی