آفتاب

کاهش 75 میلیون لیتری مصرف گازوئیل در سال با راه‌اندازی سامانه سپهتن

کاهش 75 میلیون لیتری مصرف گازوئیل در سال با راه‌اندازی سامانه سپهتن

معاون برنامه‌‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه با راه‌اندازی سامانه سپهتن در میزان مصرف گازوئیل در سال 75 میلیون لیتر صرفه جویی می‌شود گفت: با اجرای سامانه سپهتن زمان سفر برای ناوگان مجهز به این سیستم تا 8500 ساعت در شبانه‌روز کاهش می‌یابد.

به گزاش خبرنگار اقتصادی ایلنا، شهرام آدم‌نژاد در مراسم افتتاح از سامانه پایش و نظارت هوشمند تردد ناوگان حمل و نقل جاده‌ای (سپهتن) با بیان اینکه اجرای این سامانه از 18 ماه پیش در دستور کار پلیس راه و سازمان راهداری قرار گرفت گفت: سامانه سپهتن در خودروها نصب می‌شود و از طریق GSM و GPRS به طور مداوم اطلاعات تعریف شده داخل خودرو را مانند سرعت، مشخصات گواهینامه راننده و ساعت تردد را به مرکز و پاسگاه‌ها ارسال می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین برای اتوبوس‌ها دستگاهی ارتباطی به نام DSRC در سامانه قرار داده شده است که می‌تواند در نزدیکی پاسگاه‌ها نسبت به تخلیه اطلاعات اقدام کند.

وی ادامه داد: بنا بر این پاسگاه از طریق اطلاعات ارسال شده از طریق این سامانه عملکرد خودرو را مورد بررسی قرار می‌دهد.

آدم‌نژاد با بیان اینکه با اجرای سامانه سپهتن دیگر نیازی به توقف کنار پاسگاه‌ها وجود ندارد گفت: با استقرار این سامانه در زمان سفر ناوگانی که مجهز به آن هستند 8500 ساعت در شبانه‌روز صرفه‌جویی می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین میزان تخلفات ناوگان عمومی هم کاهش می‌یابد به طوری که در بازه چهارماهه اول سال 95 میزان تخلفات ناوگان مجهز به این سیستم از شش و نیم درصد به یک و نیم درصد کاهش پیدا کرده است.

آدم‌نژاد همچنین با اشاره به صرفه‌جویی در مصرف سوخت با اجرای سامانه سپه‌تن گفت: 212 هزار لیتر گازوئیل در شبانه‌روز و حدود سالانه 75 لیتر گازوئیل فقط از محل عدم توقف اتوبوس‌های مسافری مقابل پاسگاه‌های پلیس‌راه صرفه‌جویی می‌شود.

معاون برنامه‌‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به مزیت‌های دیگر ساماه سپهتن گفت: از دیگر مزیت‌های این سامانه شناسایی رانندگان پرخطر است چرا که تمام سوابق رانندگان در این سامانه ثبت می‌شود.

کد N1517417

وبگردی