آفتاب

ییلدریم: نان مان را با دیگران تقسیم کردیم

ییلدریم: نان مان را با دیگران تقسیم کردیم

نخست وزیر ترکیه گفت: تماس های ما با روسیه، ایران و آمریکا همچنان ادامه دارد. پناهجویان ابتدا به ترکیه روی می آورند. ما کسانی که به درب ما می آیند را بر نمی گردانیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه گفت: که ما آغوش خود را بر روی کلیه برادران خود باز کرده و نان خود را با آنها تقسیم کردیم. ما آنچه را که شایسته ما بود انجام دادیم. ما به عنوان ترکیه به شکل فعال به تلاشهای خود ادامه می دهیم. به تماسهای خود با کلیه شرکایمان در منطقه همچنان ادامه می دهیم. ترکیه نه تنها با گروه تروریستی تجزیه طلب (پ.ک.ک) بلکه در عین حال با گروه تروریستی داعش نیز در حال مبارزه می باشد.

نخست وزیر ترکیه افزود: در این چارچوب عملیات سپر فرات را آغاز کردیم. هدف از این عملیات نیز برقراری امنیت در مرزهای ترکیه و حفظ و تضمین امنیت جانی و مالی شهروندان مان است. تاکنون منطقه ای به وسعت هزار کیلومتر مربع در شمال سوریه کاملا از وجود عناصر تروریستی پاکسازی شده و پناهجویان سوری در آن اسکان یافته اند. در حالی که تا پیش از عملیات سپر فرات در جرابلس تنها 200 غیر نظامی اسکان داشتند، در حال حاضر حدود 2500-2000 غیرنظامی در این منطقه مستقر شده و مدارس نیز مجدداً باز شده است. ما برای عادی شدن وضعیت سوریه از یک جا شروع به کار کردیم. باید کشورهای دیگر نیز در این راستا اقدام کنند. به رغم کلیه مسائل و مشکلات امیدوارم شاهد شکل گیری یک وضعیت مثبت باشیم. در این راستا به تماس های خود با روسیه، ایران و آمریکا همچنان ادامه می دهیم.

"موجودیت نظامی ترکیه در عراق همچنان ادامه خواهد یافت"

ییلدیریم افزود: در زمینه پاکسازی موصل از گروه تروریستی داعش، آمریکا بویژه با نیروهای شبه نظامی دولت ایران و عشیره ها همکاری می کند. ترکیه در این خصوص حساس است. بی شک پاکسازی داعش الزامی است. عناصر نظامی ما نیز از مدت ها پیش از یک طرف مشغول مبارزه با داعش بوده و از طرف دیگر برای آموزش نظامی صاحبان اصلی این منطقه تلاش می کنند. به رغم همه اینها، در دورانی که عملیات موصل نزدیک شده است با واکنش نامفهومی از سوی عراق مواجه شدیم.

در عراق عناصر نظامی 63 کشور حضور دارند. دولت مرکزی عراق که 350 کیلومتر مرز مشترک با ما دارد، از 30 الی 35 سال پیش به گروه تروریستی پ.ک.ک به عنوان یکی از دشمنان اصلی کشور ما پناه داده و هیچ تدبیری در این زمینه اتخاذ نکرده است. در حالی که نیروهای بیش از 63 کشور برای مبارزه با داعش در عراق حضور دارند.، مطرح کردن بحث حضور نیروهای ترکیه در این کشور، کاملا بیهوده است. از این رو می توان گفت هیچ نشانه ای از حسن نیت در این اقدام آنها (مجلس عراق) دیده نمی شود.

بغداد هر چه بگوید باز هم حضور نیروهای ترکیه در آنجا برای مبارزه با داعش و جلوگیری از تغییر بافت جمعیتی این منطقه همچنان ادامه خواهد داشت. هدف ما پایان دادن به بحران انسانی و خونریزی در منطقه است. در حالی که نیروهای بسیاری از کشورهای غیر منطقه‌ای در آنجا حضور دارند، دولت مرکزی عراق حق گفتن چنین سخنانی در رابطه با ترکیه که با دیرینه تاریخی خود همیشه حضور فعال در منطقه داشته است را ندارد. ما مشغول یک مبارزه بی امان با گروه پ.ک.ک بوده و در زمینه مبارزه با تروریسم یک صفحه جدید باز کردیم.

52311

کد N1516656

وبگردی