آفتاب

بسترهای توسعه اقتصادی آذربایجان شرقی؛ از چرم سازی تا ترانزیت

بسترهای توسعه اقتصادی آذربایجان شرقی؛ از چرم سازی تا ترانزیت

تبریز - ایرنا - آذربایجان شرقی به عنوان یکی از استان های توانمند کشورمان از دیرباز تاکنون، بسترهای متنوعی برای توسعه اقتصادی دارد که دامنه آن از چرم سازی تا ترانزیت کالا متغیر است.

به گزارش ایرنا، آذربایجان شرقی با برخورداری از قابلیت های فراوان در عرصه های مختلف از جمله صنتعی، معدنی، کشاورزی و تجارت و بازرگانی و تنوع در این عرصه ها و فرصت های بی بدیل سرمایه گذاری، همواره نقش بسزایی در رشد اقتصادی کشور داشته و همچون نگینی بر تارک جمهوری اسلامی می درخشد.
این استان با برخورداری از امکانات و زیرساخت های مناسب در عرصه های اقتصادی و هم مرزی با جمهوری های آذربایجان، نخجوان و ارمنستان دارای موقعیت راهبردی برای تجارت بین المللی بوده و در این بین تولیدات صنعتی، کشاورزی و صنایع دستی با محوریت صادرات، مواد اولیه فعالیت های تجاری و بازرگانی را تشکیل می دهد.
رشد اقتصادی هدفمند استان نیازمند تعیین اولویت های توسعه با بسترهای لازم بوده و دستگاه های مرتبط می تواند با تدوین راهکارها و ترسیم نقشه راه، شفاف سازی، رفع تنگناها و موانع، مسیر رسیدن به این هدف را مشخص و با همگرائی و همسوئی از چندگانگی و انحراف در این مسیر جلوگیری کنند.

** معدن، اولویت نخست برنامه توسعه پایدار
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به تدوین برنامه توسعه استان طی دو سال اخیر گفت: در زمان حاضر این استان دارای برنامه توسعه پایدار و همه جانبه بوده و بخش معدن اولویت نخست سرمایه گذاری است، زیرا این منطقه با داشتن 35 نوع ماده معدنی از جمله طلا، مس، آلومینیوم و آهن از قابلیت های بسیار بالایی در بخش معادن برخوردار است.
اسماعیل جبارزاده، ظرفیت صنعتی این استان را بی نظیر دانست و افزود: کارخانجات تراکتورسازی، ماشین سازی، قطعه سازی، چرم سازی، صنایع پتروشیمی، نفت، گاز و صنایع بسته بندی، فرآوری، تبدیلی، تکمیلی از عمده ترین این صنایع است.
وی با بیان اینکه بزرگترین صنایع چرم کشور با 13 واحد چرم سازی در آذربایجان شرقی قرار دارد، اظهار داشت: صنعت فرش دستبافت از دیگر مزیت های سرمایه گذاری این استان است.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه ظرفیت های کشاورزی برای استان راهبردی است، یادآور شد: تبدیل کشاورزی سنتی به صنعتی به عنوان یک اولویت اساسی در دستور کار مسئولان استانی است.
جبارزاده، از مطالعه و آماده بودن طرح های زیادی در حوزه های دامپروری، صنایع تبدیلی و دیگر محصولات کشاورزی برای سرمایه گذاری در سطح استان خبر داد و افزود: امکانات استان در خدمت توسعه سرمایه گذاری با هدف ایجاد اشتغال، صادرات و رشد اقتصادی است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز با اشاره به ظرفیت های صنعتی و معدنی استان گفت: زیرساخت های لازم برای سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی به خوبی فراهم شده است.
حسین نجانی، معادن طلا، مس، آهن، آهک، گچ، پوکه و سنگ های تزئینی را از ظرفیت های معدنی استان اعلام کرد و افزود: در زمان کنونی سرمایه گذاری معدنی استان بیشتر بر روی معادن طلا و مس متمرکز بوده و هم اکنون معادن طلا در چهار نقطه در حال اکتشاف و در یک محدوده در حال بهره برداری است.
وی از شناسایی معدن مس در 14 نقطه استان خبرداد و یادآور شد: آذربایجان شرقی از لحاظ مس بسیار غنی بوده و 30 درصد مس ایران و 1 درصد مس جهان در این استان قرار دارد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه ظرفیت های خالی صنایع استان در حوزه پتروشیمی، تجهیزات نفت و گاز، قطعات خودرو و غیره بسیار زیاد است، اظهار کرد: هم اکنون 450 واحد قطعه ساز در استان وجود دارد که با 30 درصد ظرفیت در حال تولید است.
نجاتی، وجود شهرک های صنعتی را موجب رونق صنعت در این استان اعلام کرد و ادامه داد: وجود کارخانه های عظیم از جمله تراکتورسازی، ماشین سازی، لیفتراک سازی، پمپ سازی، این استان را به یکی از قطب های مهم صنعت کشور تبدیل کرده است.
وی گفت: وجود سنگ های سیمانی از اولویت های سرمایه گذاری استان بوده و موجب توجه جدی زمین شناسان به این منطقه شده است.

** تعاون، موتور محرکه بالقوه توسعه اقتصادی
مدیرکل تعاون، کار ورفاه اجتماعی آذربایجان شرقی نیز بر لزوم افزایش بسترهای اشتغالزایی در استان تاکید کرد و گفت: این استان از ظرفیت های خوبی به لحاظ سرمایه گذاری و اشتغال افزایی در عرضه کشاورزی، صنعتی، گردشگری و معدنی برخوردار است.
میراحد حسینی با بیان اینکه اقتصاد تعاون نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصاد استان داشته و از پایه های اساسی اقتصاد مقاومتی است، افزود: هم اکنون 5 هزار تعاونی فعال در حوزه های مختلف مسکن، مصرف، درمان، تولید ، توزیع، صنعت و اعتباری در استان تشکیل شده است.

** سهم 25 درصدی کشاورزی از ارزش افزوده
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز گفت: این استان از تنوع اقلیمی بسیار بالایی برخوردار بوده و شرایط ممتازی برای کشاورزی منطقه فراهم کرده است.
کریم مهری، افزود: هم اکنون این استان دارای یک میلیون و 222 هزار هکتار اراضی کشاورزی بوده و سالانه پنج میلیون و 200 هزار تن انواع محصولات دامی، زراعی و باغی در این منطقه تولید می شود.
وی با اشاره به اینکه 21 تا 25 درصد ارزش افزوده استان مربوط به بخش کشاورزی است بر لزوم توسعه زیرساخت های صنایع تبدیلی، فرآوری و تکمیلی کشاورزی منطقه تاکید کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از صادرات سالانه 260 میلیون دلاری انواع محصولات کشاورزی در این استان خبر داد و یادآور شد: تاکنون برای رفع موانع تولید و صادرات محصولات کشاورزی از قبیل تامین منابع آبی، صرف جویی در مصرف آب، توسعه مجتمع های دامپروری، ایجاد زیرساخت های تولید در محیط های کنترل شده گلخانه ای گام های خوبی در استان برداشته شده است.
مهری، ادامه داد: بسترهای لازم برای صادرات انواع محصولات کشاورزی به ویژه گل و گیاه بصورت حمل و نقل هوایی در این استان فراهم شده و تولیدات محصولات گلخانه ای در چند سال اخیر رونق خوبی داشته است.

** حمل و نقل، حلقه مفقوده توسعه اقتصادی
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی نیز گفت: این استان به دلیل هم مرزی با کشورهای ترکیه، ارمنستان و آذربایجان و برخورداری از ظرفیت بسیار زیاد در بخش حمل و نقل جاده ای، ریلی و هوایی بسترهای لازم برای رشد اقتصادی را داراست.
توحید اخلاقی، با بیان اینکه حوزه حمل و نقل از فرصت های مهم سرمایه گذاری استان محسوب می شود، افزود: لازمه توسعه سرمایه گذاری و رشد اقتصادی ایجاد شرایط مناسب و حمایت های همه جانبه از سرمایه گذاران بوده و با حضور قدرتمند این بخش در اقتصاد می توان شاهد تحولات گسترده در منطقه شد.
گزارش از: پرویز بابائی ** انتشار دهنده: محمد عزیزی راد
8023/518
کد N1515299

وبگردی