آفتاب

پیشنهاد میانجی‌گری روسیه برای حل بحران لیبی

پیشنهاد میانجی‌گری روسیه برای حل بحران لیبی

ایسنا نوشت: روسیه برای نخستین بار پیشنهاد میزبانی از مذاکرات صلح میان طرف‌های لیبیایی را مطرح کرد.

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، منابع لیبیایی اعلام کردند که عبدالرحمان السویحلی، از رهبران سیاسی این کشور اخیرا با فرستاده ویژه وزارت خارجه روسیه به طرابلس دیدار کرد.

این فرستاده در این دیدار به السویحلی گفت که روسیه تمایل دارد وی در مذاکرات و نشست‌های پیشنهادی تحت نظارت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و وزرای دفاع و خارجه این کشور برای گسترش دایره توافق سیاسی شرکت کند.

این فرستاده گفت که روسیه از مجهز کردن طرف‌های لیبیایی به سلاح امتناع می‌کند به این دلیل که مجهز کردن ارتش لیبی به سلاح از نظر قوانین بین‌المللی ممنوع است.

السویحلی نیز از طرح روسیه استقبال کرد و از مقامات این کشور خواست به مسئولیت‌های خود عمل کرده و تلاش‌هایشان را برای تحقق صلح و ثبات در لیبی افزایش دهند.

از سوی دیگر نیروهای لیبیایی تروریست‌های داعش را در داخل یکی از محله‌های شهر سرت با هدف آزادسازی آن محاصره کرده‌اند.

ارتش لیبی اخیرا کنترل تمامی محله‌های شهر سرت به جز یک محله را در دست گرفت.

در همین راستا، شرکت کنندگان در نشست بین‌المللی روز دوشنبه پاریس درباره لیبی خواهان تشکیل دولتی باثبات در این کشور با مشارکت خلیفه حفتر، فرمانده ارتش ملی لیبی شدند.

این نشست با حضور نمایندگان ترکیه، قطر، امارات، مصر و آمریکا برگزار شد. به گفته منابع دیپلماتیک پاریس به مذاکرات خود با این کشورها برای برگزاری نشستی در سطح وزرای خارجه طی روزهای آتی ادامه می‌دهد.

ژان مارک آیرو، وزیر خارجه فرانسه در این نشست تأکید کرد که خلیفه حفتر یک قدرت نظامی است و به ناچار باید در دولت شرکت داشته باشد.

وی از فایز السراج، نخست وزیر لیبی خواست تمامی طرف‌ها را در دولت شرکت بدهد.

52310

کد N1515202

وبگردی