آفتاب
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم :

حوزه باید متناسب با نیازهای جامعه نوآور باشد

حوزه باید متناسب با نیازهای جامعه نوآور باشد

قم- ایرنا- عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر ضرورت تحول در حوزه های علمیه گفت: حوزه های علمیه باید مدام فعال و پویا و متناسب با نیازهای متنوع جامعه و جهان اسلام، نوآور و پاسخگو باشند.

حجت الاسلام والمسلمین محمود رجبی روز چهارشنبه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای شورای عالی حوزه افزود: اگر ما نیازهای فکری خود و جهان اسلام را در نظر بگیریم خواهیم دید که تا چه اندازه، نیاز به نگاه تحولی و تربیت نیرو برای پاسخگویی به نیازها در حوزه وجود دارد.
استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: تحول در حوزه به صورت مکرر مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده وهست و باید رویکرد تحویلی در ابعاد مختلف در حوزه مورد توجه قرار گیرد.
رجبی خاطرنشان کرد: جامعه ما و جوامع اسلامی همواره در تحول است و هر روز نیازهای جدید، سئوالات و شبهات جدیدی نیز مطرح می شود، بنابراین برای تامین نیازهای نظام و جامعه اعم از فرهیختگان و توده مردم، حوزه باید در برابر شبهات و هجمه های فرهنگی دشمنان وپاسخ به نیازهای فکری جامعه مجهز شود.
وی ادامه داد: به برکت انقلاب اسلامی،نیازهای فکری بسیار گسترده و متنوع شده است و ما برای اداره نظام نیاز داریم که تمام مراتب نظام با دیدگاه اسلامی اداره و تغذیه شود.
عضوجامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد:ما دربرابرانبوهی از نیازهای جدید و نو قرار داریم اگر رویکرد حوزه تحولی نباشد قطعا پاسخگوی این نیاز نیست و در صورتی که پاسخگو نباشد به حاشیه رانده خواهد شد و کارآمدی خود را از دست می دهد.
وی ادامه داد:امروز نگاه تحولی در حوزه یک ضرورت حیاتی است که سرنوشت حوزه و کارآمدی آن به این مساله وابسته است.
وی با اشاره به محورهای تحول مورد نظر رهبر معظم انقلاب گفت: ما در حوزه متون درسی نیاز به تدوین متونی داریم که از طرف متخصصان برجسته ای که مورد اعتماد از نظر بزرگان حوزه باشند، نوشته شوند و این متون دغدغه فکری رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید را تامین کند و این ضرروت بسیار زیاد دارد.
رجبی بیان داشت: در طول سالها، آسیب های زیادی از این ناحیه متوجه طلاب و فضلای حوزه های علمیه شده است.
وی ادامه داد: در جنبه نگاه حکومتی به احکام و ابواب فقهی نیز تحول در حوزه یک ضرورت بسیار اساسی است و باید برای این کار برنامه ریزی کند، بویژه انگونه که رهبرمعظم انقلاب فرمودند نگاه حکومتی به اباب فقهی کل فقه را در برمی گیرد.
رجبی خاطرنشان کرد: دین اسلام همانگونه که مرحوم علامه طباطبایی وحضرت امام راحل فرمودند، دینی است که در همه شئونات اجتماعی پاسخگو می باشد و ما باید رسالت خود را در زمنیه پاسخگویی به نیازهای مردم انجام دهیم.
وی گفت: در خود مباحث مربوط به ولایت فقیه نیز نیاز به کار عمیق و گسترده در حوزه جهت پاسخگویی به شبهات فراوانی که دشمنان ایجاد کردند، وجود دارد.
وی همچنین افزود: نظام آموزش نیاز به تحول دارد و نظام پژوهشی ما در حوزه هر چند بسیار متقن و مستحکم است ولی نوآوری و نگاه جدید به این حوزه امر ضروری است.
رجبی ادامه داد: حتی در مسائل اخلاقی،فرهنگی و اجتماعی حوزه باید یک تحولی رخ دهد که پاسخگوی نیازهای فرهنگی و اجتماعی جامعه باشد و طلبه هر مقطعی را که طی می کند کارآمدی مناسب با آن مقطع را برای او در نظر بگیریم تا پاسخگوی بخشی از نیازهای حوزه باشد.
وی همچنین گفت: بسیاری از رشته ها ومراکز تخصصی نیز باید مورد بازنگری جدی قرار گیرند.
وی با اشاره به ضرورت حضور حوزه در فضای مجازی نیز گفت:فضای مجازی یکی از مسائل مهم برای نظام و فرهنگ دینی هم در زمان کنونی و هم آینده است.
رجبی ادامه داد: متاسفانه تدبیر نادرستی در فضای مجازی صورت گرفته است، یعنی قبل از اینکه زیرساخت های لازم فراهم شود ما پهنای باند را توسعه داده و زمینه را برای شبهه افکنی دشمنان بازکردیم، بنابراین نیاز به سرمایه گذاری جدی و بالایی در این زمینه وجود دارد.
وی گفت: اکنون بخش مهمی از جنگ فرهنگی در فضای مجازی است و حوزه که نگهبان و سنگربان دین است باید در این حوزه وارد و از دین در فضای مجازی پاسداری کند.
رجبی خاطرنشان کرد: اکنون هرچند کارهایی شروع شده ولی حوزه خود متکفل چنین کارهایی به صورت رسمی نیست وباید فضای مجازی مورد توجه جدی قرار گیرد و در غیر از این صورت بالاترین ضربه را وارد می کند.
اعضای شورای عالی حوزه علمیه قم در هفته جاری با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند.
7401/ 6133/
خبرنگار: جعفر مسلمی ** انتشار دهنده : علی شهیدیان
کد N1514894

وبگردی