آفتاب
روی خط رئیس سازمان فضایی خبر داد

پرتاب ٣ ماهواره تا پایان سال آینده

پرتاب ٣ ماهواره تا پایان سال آینده

معاون وزیر ارتباطات گفت: ماهواره سنجشی «شریف ست» آماده پرتاب شده و تا پایان سال پرتاب می‌شود. این ماهواره با پرتاب گر داخلی و به احتمال ...

خبرگزاری فارس:معاون وزیر ارتباطات گفت: ماهواره سنجشی «شریف ست» آماده پرتاب شده و تا پایان سال پرتاب می‌شود. این ماهواره با پرتاب گر داخلی و به احتمال ٩٩ درصد در وعده مقرر پرتاب می شود. محسن بهرامی در نشست خبری خود با اعلام این خبر گفت: سه ماهواره سنجشی امیرکبیر، ماهواره مخابراتی امیرکبیر و ماهواره سنجشی دوستی نیز تا پایان سال آینده پرتاب خواهند شد. تلاش داریم تا ماهواره‌ها با ماهواره برهای داخلی پرتاب شوند.

 

وی همچنین از دو پروژه ماهواره‌ای ظفر و ناهید دو خبر داد و گفت: قرارداد این دو پروژه با دو دانشگاه در حال نهایی شدن است که مذاکرات به اتمام رسیده و بخش خصوصی قرارداد نهایی را برای الزام اجرا تدوین می‌کند. رئیس سازمان فضایی ایران اظهار کرد: پس از برجام مذاکراتی را با اپراتورهای ماهواره‌ای یوتل‌ست، اینتل‌ست، اسپوت ‌نیک، آسیاست و SCS متعلق به کشورهای اروپایی و آسیایی شامل فرانسه، انگلیس، روسیه، چین، کره و ژاپن داشته‌ایم، ایران قصد خرید دو ماهواره مخابراتی و سنجشی را دارد.

وی گفت: کنترل و بهره‌برداری از این ماهواره‌ها داخل کشور خواهد بود و براساس نیازهای کشور خریداری می‌شوند که مالکیت آنها نیز در اختیار ایران خواهد بود. امیدواریم تیم‌های داخلی فعال در توسعه فناوری همکار با ما از این خریدها حداکثر استفاده را داشته باشند. وی درباره پروژه اعزام انسان به فضا از سوی ایران، گفت: این پروژه از اولویت فنی سازمان فضایی خارج نشده و حتی مذاکراتی را با کشور روسیه برای اعزام فضانورد به فضا داشته‌ایم، اما نمی‌خواهیم در این باره تبلیغ پیش از موعد کنیم. بهرامی گفت: طبق پیش‌بینی‌ها تا سال 2050 رفت‌وآمد به فضا زیاد خواهد شد و در این راستا برخی کشورها حتی پرتاب‌گرهای خصوصی ساختند تا خود را برای این بازار آماده کنند. وی گفت: علاوه بر این با برخی از سازمان‌های فضایی مذاکره داشته‌ایم و امیدواریم در آینده نیز بتوانیم تعاملات با ناسا را آغاز کنیم، زیرا ناسا یک سازمان بین‌المللی است و آمریکایی نیست. معاون وزیر ارتباطات آخرین وضعیت ماهواره بلوکه شده مصباح را نیز تشریح کرد و توضیح داد: ساخت این ماهواره از 12 سال پیش آغاز شد که به دلیل مشارکت ایران و ایتالیا در این پروژه طی تحریم با مشکل پرتاب روبه‌رو شد.

کد N1514777

وبگردی