آفتاب

ارتباط مستقیم دوسوم مرگ های زودرس در میانسالی با رفتار دوران کودکی

ارتباط مستقیم دوسوم مرگ های زودرس در میانسالی با رفتار دوران کودکی

تهران - ایرنا - مشاور سازمان جهانی بهداشت گفت: آگاهی بخشی نوجوانان و جوانان از عواقب بیماری های غیرواگیر وعوامل خطر آنها بسیارحائزاهمیت است. دوسوم مرگ های زودرس که در سنین میانسالی اتفاق می افتد رابطه مستقیم با رفتار دوران کودکی و نوجوانی دارد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران، دکتر محمدرضا مسجدی افزود: در حال حاضر بیش از 150 میلیون جوان، دخانیات استعمال می کنند، 81 درصد جوانان فعالیت فیزیکی کافی و مناسب ندارند و بیش از 41 میلیون کودک زیر 5 سال افزایش وزن دارند یا چاق هستند.
وی ادامه داد: باید آموزش مداوم با بهره مندی از همه امکانات از زمان کودکی و مدرسه آغاز شود. چرا که تا سال 2025 هزینه ای که 4 بیماری اصلی شامل قلب و عروق، مزمن تنفسی، سرطان و دیابت در سطح جهانی تحمیل می کنند بیش از هزار میلیارد دلار خواهد بود.
مسجدی اظهار کرد که عادات و رفتارهای امروزی و شرایط ناسالم زیست محیطی، نشانگر این واقعیت است که بیماری های غیرواگیر همچنان نسل های آینده را نیز تهدید خواهد کرد.
دبیرکل جمعیت مبارزه بااستعمال دخانیات ایران بیان کرد: جوانان امروز براحتی به فناوری های نوین، دسترسی آسان به انواع اطلاعات را دارند و باید از ظرفیت آنها برای سلامتی خود و جامعه یاری گرفت.
وی ادامه داد که با آشنا ساختن جوانان و مسئولیت دادن به آنها برای مقابله با عوامل خطر بیماری های غیرواگیر قدم مهم برای نسل های امروز و آینده برداشته می شود.
مسجدی گفت: جوانان را باید تشویق کرد تا از طریق برنامه های ورزشی و تفریحی، چگونگی استفاده از غذای سالم و خودداری از رفتارهای پرخطر به ویژه استعمال سیگار و قلیان از این خطرات دور باشند.
وی ادامه داد: موضوع مالیات بر فرآورده های زیان آور نظیر دخانیات، نوشابه ها و نوشیدنی های پرشکر یا موادغذایی شور و پرنمک حتی «فست فودها» روش هایی است که ضمن ممانعت از مصرف بی رویه، درآمدی برای دولت ها است تا صرف برنامه های بهداشتی، آموزشی و ورزش برای عموم مردم شود.
علمی (1) ** 1201 **1440
کد N1514542

وبگردی