آفتاب
وزیر اقتصاد:

رشد اقتصادی بدون جایگزینی درآمدهای مالیاتی به جای وابستگی نفتی حاصل نمی شود

رشد اقتصادی بدون جایگزینی درآمدهای مالیاتی به جای وابستگی نفتی حاصل نمی شود

سمنان- ایرنا- وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به برنامه دولت یازدهم برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفت، گفت: با هدف تحقق برنامه های رشد اقتصادی کشور، درآمدهای پاک مالیاتی جایگزین درآمدهای حاصل از نفت در اقتصاد کشور می شود.

به گزارش ایرنا، علی طیب نیا روز سه شنبه در نشست با فعالان اقتصادی استان سمنان در سالن تامین اجتماعی این شهر، گفت: تا زمانی که نفت در اقتصاد ایران نقش داشته باشد، تورم در کشور وجود دارد و تمام شدنی نیست.
وی گفت: برای کنترل تورم و رسیدن به رشد اقتصادی، باید وابستگی اقتصاد به نفت را کم کنیم.
وزیر امور اقتصادی و دارایی کشور با بیان اینکه درآمدهای پاک مالیاتی باید جایگزین نفت در اقتصاد ایران شود، اظهار کرد: اما از سویی در تحقق درآمدهای مالیاتی در کشور نمی توانیم به واحدهای تولیدی فشار بیاوریم.
طیب نیا با اشاره به اینکه در گذشته سنتی بودن نظام مالیاتی کشور و معافیت های متعدد مالیاتی، همه فشارها را متوجه بخش تولید کشور کرده بود، گفت: از سال 80 تاکنون سعی شده فشار مالیات از تولید به بخش مصرف انتقال یابد.
وی با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده به منظور کاهش فشار بر تولید و افزایش سهم مصرف کننده در درآمدهای مالیاتی کشور ایجاد شد، گفت: اما تاکنون به دلیل برخی مشکلات زیر ساختی، در رسیدن به هدف تحقق درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده با مشکل مواجه بوده ایم.
طیب نیا با اشاره به لزوم هدفمند کردن معافیت های مالیاتی گفت: دولت تدبیر و امید مصمم است تا به این هدف دست یابد.
وی گفت: بر این اساس، هیچ پرونده مالیاتی بدون اظهار نامه نخواهد ماند و با اجرای نظام جامع مالیاتی کشور، سازمان امور مالیاتی حتی برای کسانی که اظهار نامه را تسلیم نکنند نیز اظهار نامه تنظیم می کند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی کشور، ایجاد عدالت مالیاتی را از ویژگی های اجرای این قانون در کشور عنوان کرد و گفت: با اجرای این نظام جامع، درآمد های مالیاتی کشور نیز افزایش می یابد.
طیب نیا با اشاره به برخی انتقادهای مطرح شده به بانک ها، گفت: درست است که مشکلاتی در نظام بانکی کشور وجود دارد، اما این امر به معنی همراهی نکردن بانک ها با فعالان اقتصادی و تولید کنندگان نیست، چرا که امروز شبکه بانکی کشور بیمار و دچار مشکل است.
وی با اشاره به بدهی 100 هزار میلیارد تومانی دولت به نظام بانکی کشور، گفت: بانک ها طلب قابل توجهی نیز از بخش خصوصی دارند که بخش زیادی از منابع آنان را درگیر کرده است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه نسبت کفایت سرمایه(ﺣﺎﺻﻞ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ پایه ﺑﻪ ﻣﺠﻤﻮﻉ ﺩﺍﺭﺍیی های ﻣﻮﺯﻭﻥ ﺷﺪﻩ ﺑﻪ ﺿﺮﺍﻳﺐ ریسک ﺑﺮﺣﺴﺐ ﺩﺭﺻﺪ) در بانک های کشور چهار درصد است، گفت: این نسبت به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
طیب نیا با بیان اینکه مشکلاتی در شبکه بانکی وجود دارد، بیان کرد: اما با انتقاد و بدگویی از بانک ها، این مشکلات حل نمی شود و باید بدانیم زمانی که بیشتر فشار تحریم روی بانک ها سنگینی می کرد، نظام بانکی توانست راه خود را ادامه دهد.
وی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون 21 هزار میلیارد تومان نقدینگی تحت عنوان یارانه به مردم پرداخت شده است و همین مقدار تا پایان سال به آنان پرداخت می شود، گفت: این در حالی است که درآمد حاصل از افزایش حامل های انرژی برای دولت در طول سال 31 هزار میلیارد تومان بوده است.
طیب نیا بیان کرد: اگر 42 هزار میلیارد تومان اعتباری که در سال برای پرداخت یارانه صرف می شود، برای زیر ساخت های کشور هزینه می شد، امروز از وضع بهتری در کشور برخوردار بودیم.
وزیر امور اقتصادی و دارایی کشور با اشاره به اینکه امکان حذف سه دهک بالا از دریافت یارانه برای ما وجود ندارد، گفت: تا امروز اطلاعات لازم از افراد پردرآمد جامعه نداریم و باید اطلاعات درآمدی مردم را بدانیم.
طیب نیا، افزود: سازمان امور مالیاتی سالها از اطلاعات درآمدی مردم مطلع است، اما این اطلاعات جایی بروز پیدا نکرده است.
وی، از یکسان سازی نرخ ارز در ماه های آینده خبر داد و افزود: دولت یازدهم در مسیر برنامه های اقتصاد مقاومتی، به دنبال افزایش صادرات غیرنفتی و افزایش سهم مالیات در بودجه کشور است.
طیب نیا با بیان اینکه در گذشته برخی افراد از محل ایجاد تورم به دنبال ارتزاق بودند، افزود: تولید کنندگان بدانند که نباید از محل تورم کسب درآمد کنند.
در این نشست، با حضور معاونان وزارت امور اقتصادی و دارایی، محمدرضا خباز استاندار و مسوولان و مدیران استان سمنان، نمایندگان بخش صنعت، معدن، کشاورزی، ساختمان، تعاون، اتاق بازرگانی و اصناف این استان، مشکلات حوزه کاری خود را بیان کردند.
علی طیب نیا در سفری 2 روزه به استان سمنان در نشست های ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان حضور یافت و بازدید از چند واحد تولیدی را در برنامه دارد.
7470/6103 خبرنگار: علیرضا عربی ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان
کد N1514429

وبگردی