آفتاب

اولین قرارداد نفتی در قالب IPC با یک شرکت ایرانی امضا شد

اولین قرارداد نفتی در قالب IPC با یک شرکت ایرانی امضا شد

زنگنه گفت: ما به 100 میلیارد دلار در صنعت نفت نیاز داریم و جا برای همه شرکت‌های علاقمند باز است. هر شرکت متقاضی ایرانی و یا خارجی که تمایل داشته باشند می‌تواند به پروژه‌ها ورود پیدا کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا بیژن نامدار زنگنه در مراسم امضای قرارداد HOA بین شرکت نفت ایران و شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا برای توسعه میدان‌های یاران ، مارون  و کوپال گفت: خوشحالم که امروز مفاهیم اصلی قرارداد به امضا می‌رسد و دلیل طولانی شدن رسیدن به مرحله قرارداد این است که بحث مصوبه دولت نهایی شود .

وی افزود: در حال حاضر متن قرارداد آماده نیست ضمن اینکه علاوه بر متن پیوست‌هایی نیز دارد.

زنگنه تصریح کرد: برای تسریع از روش HOA استفاده شد تا بر روی مبانی اصلی چارچوب عملیات، مبلغ کلی و برآورد سود پیمانکار و دستمزدها تفاهم شود و سراغ مرحله بعد برویم. بنا بر این وقتی چهارچوب‌ها آماده شود برای رسیدن به مرحله اصلی چند ماه طول می‌کشد که به این ترتیب ما در وقت صرفه‌جویی کرده‌ایم. البته در میدان یاران جنوبی می‌توانند غیر از کار مطالعاتی عملیات را نیز آ‌غاز کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه وزارت نفت از ابتدا دنبال این بوده است که شرکت ایرانی E&P ایجاد کند ، اظهار داشت: عده‌ای می‌گفتند که تاسیس شرکت E&P خلاف است و شرکت نفت را تضعیف می‌کند اما ایجاد این شرکت‌ها در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری آمده بود.

زنگنه خاطرنشان کرد: اکنون 108 سال از اکتشاف نفت در کشورمان می‌گذرد و ما هنوز شرکت ایرانی E&P نداریم در حالی که بسیاری از کشورهایی که حتی نفت نیز ندارند از نفت کشور ما درآمد بیشتری کسب کرده‌اند چون شرکت E&P دارند.

وی افزود: ما اکنون فقط شرکت GC داشتیم که در زمان تاسیس آنها نیز انتقاداتی به آ‌ن وارد می‌کردند.

ادامه دارد...

کد N1514230

وبگردی