آفتاب

اتحادیه عرب به نشست پاریس دعوت نشد

اتحادیه عرب به نشست پاریس دعوت نشد

ایرنا نوشت: نشست لیبی به میزبانی دولت فرانسه بدون دستاوردی چشمگیر در زمینه حل بحران این کشور نفت خیز پایان یافت.

به گزارش پایگاه خبری لیبا هرالد، در این نشست که دیروز (دوشنبه) در پاریس برگزار شد، نمایندگان لیبی حضور نداشتند.

علاوه بر شخصیت های فرانسوی، نمایندگانی از مصر، آلمان، ایتالیا، قطر، عربستان، اسپانیا، ترکیه، امارات، انگلیس و آمریکا و نیز مارتین کوبلر نماینده ویژه سازمان ملل و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در نشست مذکور شرکت داشتند.

اتحادیه عرب بخاطر دعوت نشدن به این نشست که در سطح وزیران برگزار شد، اعتراض کرد. مصر نیز هیاتی در سطح پایین به ریاست سفیرش در لیبی به این نشست اعزام کرده بود.

مصری ها همچنین در این نشست خواستار لغو تحریم تسلیحاتی بین المللی در مورد لیبی شدند.

بر اساس اظهارات مقام های فرانسوی، تصمیم به دعوت نکردن طرف های لیبیایی تا حدی نتیجه سازماندهی سریع این نشست بوده است که پس از سفر هفته گذشته فایز السراج نخست وزیر دولت تحت حمایت سازمان ملل به پاریس صورت گرفت. گفته می شود دلیل دیگر این مساله نیز هدف نشست بوده که جلب حمایت خارجی از شورای ریاستی و دولت وحدت ملی این کشور عنوان شده است.
ژان مارک آرو وزیر خارجه فرانسه در این نشست گفت: من به نمایندگی از فرانسه ابتکار عمل این اقدام را در دست گرفتم و هدفمان موفقیت دولت سراج است.

گفته می شود شرکت کنندگان در این نشست خواستار تفویض اختیاراتی به خلیفه حفتر در چارچوب دولت وحدت ملی شدند. حفتر فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی است که هماهنگ با پارلمان مستقر در طبرق فعالیت می کند.

لیبی از سال 2011 و مداخله نظامی ناتو دستخوش هرج و مرج و ناآرامی است. این کشور به رغم انعقاد توافق تشکیل دولت وحدت ملی و روی کار آمدن آن در ماه مارس (اسفند/فروردین) همچنان توسط نهادهای متعدد حکومتی جدا از یکدیگر اداره می شود.

نبود امنیت و قدرت مرکزی در لیبی زمینه را برای نفوذ گروه تروریستی داعش فراهم کرده است. نیروهای حامی دولت وحدت از حدود چهار ماه قبل تاکنون عملیات آزادسازی شهر سرت را آغاز کرده اند. به رغم دستاوردهای چشمگیر در نخستین هفته های این عملیات، پیشروی نیروهای لیبیایی در مناطق اشغال شده به دلیل حضور تک تیراندازهای داعش به کندی صورت می گیرد.

52310

کد N1514046

وبگردی