آفتاب

احزاب استان اصفهان در تکاپوی خانه دار شدن

احزاب استان اصفهان در تکاپوی خانه دار شدن

اصفهان - ایرنا - احزاب و تشکل های سیاسی استان اصفهان از یکسال گذشته تاکنون به دنبال تشکیل خانه احزاب برای ساماندهی و سازماندهی امور خود هستند.

حزب در ماهیت، سیاسی است اما در حقیقت دستاوردی اجتماعی و تاریخی است و مانند هر پدیده دیگر معنا و مفهوم آن تابع زمان، مکان و حتی جغرافیا است.
احزاب در جامعه، افزون بر بیان نیازها و خواسته های مردم، به عنوان حلقه تعامل بین حکومت و جامعه مدنی و توده های مردم عمل می کنند.
احزاب همچنین نقشی تحلیل گر را برعهده دارند که با آسیب شناسی مسائل و چگونگی اتخاذ راهبردهای تاثیرگذار به اعتلا و پیشرفت جامعه کمک می کنند.
باتوجه به گذشت 37 سال از انقلاب شکوهمند اسلامی در ایران و استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران با در نظرگرفتن ماهیت نظام که مردمسالاری دینی است، ضرورت شکل دهی، سازماندهی و هدایت احزاب بیش از پیش احساس می شود.
در عین حال نبود احزاب قدرتمند و سازماندهی شده در دوره های مختلف، موجب شده فضای سیاسی کشور در مقاطع خاص بویژه در آستانه برگزاری انتخابات شاهد تنش های سیاسی شود و این روند، انتخابات را تحت تاثیر قرار دهد .
از سوی دیگر، نبود خانه احزاب باعث شده تا بسیاری از رسانه ها، مطبوعات و نشریات مستقل در خدمت حزب و جریان سیاسی درآیند و به عنوان نشریه حزبی عمل کنند.
در پیش گرفتن این شیوه، رسالت اصلی رسانه های مستقل و مردمی را که آگاهی بخشی به جامعه و اطلاع رسانی صحیح است تحت تاثیر قرار می دهد.
استان اصفهان در طول تاریخ بویژه پس از مشروطیت نقشی مهم در تحولات سیاسی ایران داشته و در عرصه سیاست داخلی و خارجی ایران نقش آفرین بوده است.
خانه مشروطه اصفهان که در دوره قاجار همگام با خانه مشروطه تبریز تاسیس شده مردانی بزرگ را در عرصه سیاست ایران اسلامی پرورش داده است.
خانهٔ مشروطه اصفهان مکان گردهمایی آزادی خواهان، مردم، علما، روشنفکران و رجال سیاسی و فرهنگی اصفهان و بختیاری ها بود تا درباره مشروطیت و حکومت قانون و امور مدنی مشورت و همفکری کنند.
هم اکنون در استان اصفهان بیش از 80 تشکل سیاسی ( در 23 شهرستان ) فعال است که نیمی از آنها رویکرد اصولگرایی و نیمی نیز رویکرد اصلاح طلبی دارند.
بیشتر احزاب کشور در استان اصفهان نمایندگی دارند و نمایندگان آنها با عنوان دبیر یا رئیس حزب یا تشکل سیاسی در این استان مشغول فعالیت هستند.

*** استمرار فعالیت احزاب و تشکل های سیاسی استان اصفهان
پس از تصدی دولت یازدهم، زمینه برای بیان مطالبات احزاب سیاسی فراهم شد و احزاب و گروه های سیاسی به سمت فعالیت های حزبی هدایت شدند .
به گفته رسول زرگرپور استاندار اصفهان، قبل از دولت یازدهم، فضای سیاسی این استان از وضعیت مناسب برحوردار نبود و همدلی و همگرایی برای پیگیری اهداف مشترک جریان ها و گروههاسی سیاسی استان وجود نداشت لذا رقابت های سیاسی جای خود را به دعواهای سیاسی داده بود.
استانداراصفهان افزود: طی سه سال فعالیت دولت تدبیر و امید، بستر سازی برای مشارکت جریان های سیاسی و کمک به توسعه مد نظر قرار داشت و هم اکنون فضای همدلی و همکاری در این استان فراهم شد ه است .
زرگرپور اظهارکرد: در این راستا سعی شده هر دو ماه یکبار گردهمایی و برگزاری جلسات مشترک احزاب را برگزار شود که یکی از مهمترین نتایج آن تدوین و تصویب منشور وفاق احزاب و تشکل های سیاسی استان بود که همه گروهها و احزاب سیاسی اصفهان این منشور را پذیرفتند.
منشور وفاق احزاب و تشکل های سیاسی استان اصفهان 25 شهریور 94 در چهارمین جلسه دبیران و نمایندگان احزاب و تشکل های سیاسی این استان به تصویب رسید.
این منشور در سه بند و در 21 ماده با حضور 6 نفر از نمایندگان احزاب و تشکل های سیاسی استان اصفهان در مدت شش ماه با برگزاری هشت جلسه مستمر و 580 نفر ساعت کار کارشناسی تدوین شده است.
بند اول این منشور بر پایبندی احزاب و تشکل های سیاسی استان اصفهان به اصول و مبانی مشترک با تکیه بر قانون اساسی، وصایای امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و فرمایشات رهبر معظم انقلاب تاکید دارد و در هفت ماده تدوین شده است.
تلاش درجهت اعتلای همه جانبه استان اصفهان در دهه چهارم انقلاب که از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان دهه پیشرفت و عدالت نامگذاری شده است از دیگر بندهای این منشور است .
وی اضافه کرد: این اقدام ها موجب شد تا انتخابات مجلس شورای اسلامی در فضایی آرام با نشاط و با حضور حداکثری مردم در استان اصفهان برگزار شود که یکی از سالم ترین، کم حاشیه ترین و پرنشاط ترین انتخابات بود.
زرگرپور فضای سیاسی استان را آرام و رضایتبخش توصیف کرد و گفت: استان اصفهان با 76 تشکل سیاسی با سلیقه های مختلف یکی از سیاسی ترین استان های کشور است که طی سه سال گذشته، هیچیک از جلسات سیاسی استان و برنامه های احزاب در این استان لغو نشده و همه جریان های سیاسی با اخذ مجوز توانسته اند برنامه های خود را بدون هیچگونه مشکلی در اصفهان برگزار کنند.
همچنین در این زمینه استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان گفت: دولت یازدهم با اعتقاد بر نقش و اهمیت مشارکت احزاب و گروه های سیاسی برای اداره امور کشور، به احیای فعالیت های حزبی توجه کرده است.
احمدرضا حمصیان تدوین منشور وفاق احزاب و تشکل های سیاسی استان اصفهان را گامی مهم در حوزه سیاسی این استان ارزیابی کرد و افزود: تشکل های سیاسی فعال استان اصفهان این منشور را امضا کرده و راهکارهای افزایش مشارکت ملی و استانی را مد نظر قرار داده اند.
وی اظهارکرد: احزاب و تشکل های سیاسی استان اصفهان توافق کردند که در مسائل ملی و استانی نقش جدی داشته باشند و مسئولان سیاسی استان اصفهان نیز زمینه فعالیت آنها را فراهم کرده اند.

* همدلی در بین احزاب بوجود آمده است
استاندار اصفهان درباره هم افزایی فعالیت احزاب و تشکل های سیاسی و ایجاد همدلی آنها برای حل مشکلات گفت: هم اکنون در عرصه سیاست استان اصفهان، رفاقت ها و رقابت های مثمرثمر و موثر جایگزین درگیری ها و تنازعات بی حاصل شده است.
وی درباره استفاده از نظرات احزاب و تشکل های سیاسی برای پیشبرد امور و مدیریت استان نیز گفت: سعی کرده ایم برای پیشبرد امور استان از نقطه نظرات گروه های سیاسی استان استفاده کنیم و در این راستا گاهی مسئولان احزاب در جلسات خصوصی با مدیریت استان، دیدگاه ها و نظرات خود را ارائه می دهند.
در همین حال سخنگوی جبهه اصلاحات استان اصفهان با بیان اینکه احزاب و تشکل های سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا در این استان فعال هستند، گفت: فعالیت گروه های سیاسی اطلاح طلب زیر نظر شورای هماهنگی شورای اصلاحات استان اصفهان در حال انجام است.
حیدرعلی حجتی ادامه داد: برخی از احزاب و تشکل ها در شهرستان های استان دارای نمایندگی فعال هستند.
وی درباره استفاده از نظرهای احزاب و تشکل های سیاسی برای پیشبرد امور و مدیریت استان نیز گفت: احزاب نقد ها و پیشنهادهای خود را به شیوه های مختلف از جمله رسانه هایی که در اختیار دارند، مطرح می کنند.
سخنگوی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در استان اصفهان گفت: احزاب و گروه های سیاسی استان بیشتر بصورت غیر مستقیم در تصمیم گیری های استان نقش داشته اند.
وی با بیان اینکه ارائه نظرات و پیشنهادهای مختلف، مسئولان را برای حل مشکلات یاری می کند گفت: احزاب و تشکل های سیاسی استان اصفهان از توانایی و ظرفیت های خوبی برای کمک به حل مشکلات استان برخوردارند.
سخنگوی جبهه اصلاحات در استان اصفهان در گفتگو با ایرنا با اشاره به اینکه فعالیت احزاب و تشکل های سیاسی در این استان در دوره های مختلف با فراز و نشیب هایی همراه بوده است، گفت: احزاب و تشکل ها پس از تصدی دولت یازدهم و از سال 92، فعالیت های موثر خود را آغاز کرده اند.
حیدر علی حجتی افزود: در این مدت تلاش های خوبی برای فعال کردن احزاب و تشکل های سیاسی استان اصفهان انجام شده است.
وی تشکیل خانه احزاب برای انجام امور مربوط به احزاب و تشکل های سیاسی استان اصفهان را از نیازهای این استان بیان کرد و افزود: برای تشکیل این خانه، از یکسال گذشته تلاش هایی انجام شده است اما پاره ای مشکلات مانع تشکیل و آغاز فعالیت خانه احزاب شده است.
سخنگوی جبهه اصلاحات استان اصفهان بدون اشاره به مشکلات فراروی تشکیل خانه احزاب در این استان گفت: استان اصفهان شرایط لازم را برای تشکیل این خانه دارد.
از طرفی احمد رضا حمصیان استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان نیز فعالیت احزاب و تشکل های سیاسی این استان پس از تصدی دولت یازدهم را مثبت ارزیابی کرد و افزود: باتوجه به جایگاه قانونی احزاب در نظام جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تقویت آرمان های انقلاب، تقویت مردمسالاری دینی و گسترش فعالیت های حزبی، فعالیت های احزاب پس از انقلاب تا سال 84 رو به رشد و مثبت بود.
وی اظهارکرد: از سال 84 تا 92 وجود تفکرات خاص که جنبه پوپولیستی داشت، این تفکر را القا کرد که تشکیل حزب الگوبرداری از غرب و باعث غرب زدگی است و به همین دلیل از سال 84 تا 92، فعالیت احزاب در ایران بسیار کمرنگ و فعالیت بسیاری از احزاب نیز بطور کلی تعطیل شد.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه از سال 92 زمینه فعالیت بیش از پیش احزاب فراهم شد و یک نهاد مردمی به نام خانه احزاب، فعالیت خود را بار دیگر از سر گرفت، افزود: پس از آن تصمیم گرفته شد در استان های مختلف از جمله اصفهان، دفتر خانه احزاب تشکیل شود و به عنوان یک نهاد مسئول مردمی امور احزاب را ساماندهی کند.
حمصیان با اشاره به اینکه مسئولان سیاسی استان اصفهان برای تشکیل خانه احزاب این استان در تلاشند، گفت: رایزنی با مسئولان خانه احزاب ایران برای تشکیل این خانه در اصفهان ضروری است.

*** تشکیل خانه احزاب در استان ها باعث شفاف سازی فعالیت های سیاسی می شود
رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در استان اصفهان نیز تشکیل خانه احزاب در این استان را در جهت تقویت نظام جمهوری اسلامی دانست و افزود: تشکیل این خانه باعث شفاف سازی سیاسی در شهر و استان خواهد شد.
رسول حامدیان افزود: وجود خانه احزاب در استان اصفهان باعث خواهد شد تا ارتباط گروه های سیاسی با یکدیگر برقرار شود و با افزایش تعاملات، تصورات غلط احزاب از یکدیگر از بین برود.
وی درباره برگزاری جلسات مشترک احزاب و گروه های سیاسی استان اصفهان نیز تصریح کرد: اکنون تعاملی بین جریان های سیاسی در استان اصفهان وجود ندارد و جلساتی که قرار بود هر ماه برگزار شود تحقق نیافته است.
2093 / 6022 * گزارش از اصغر دواتگر * انتشار: سلطانمرادی
کد N1513241

وبگردی