آفتاب

کمبود پزشک و پرستار در سایه غفلت ‌متولیان سلامت

کمبود پزشک و پرستار در سایه غفلت ‌متولیان سلامت

آمار مربوط به کمبود پزشک، کمبود پرستار و کمبود نیروهای متخصص حوزه سلامت در حالی در روزهای اخیر منتشر می‌شود که یکی از مهم‌ترین اصول مورد تأکید در سیاست‌های کلی سلامت و همچنین برنامه‌های چشم‌انداز ۲۰ساله کشور، توجه به بحث آموزش پزشکی و تربیت نیروهای متخصص در حوزه سلامت بوده است.

به گزارش همشهري، در بند سيزدهم سياست‌هاي كلي سلامت بر توسعه كيفي و كمي نظام آموزش علوم پزشكي به‌صورت هدفمند، سلامت‌محور، مبتني بر نيازهاي جامعه، پاسخگو و عادلانه و با تربيت نيروي انساني كارآمد، متعهد به اخلاق اسلامي حرفه‌اي و داراي مهارت و شايستگي‌هاي متناسب با نيازهاي مناطق مختلف كشور تأكيد شده، اما به‌نظر مي‌رسد با توجه به كمبودهايي كه هم‌اكنون گفته مي‌شود، معلوم مي‌شود كه برنامه‌ريزي چنداني‌ در اين زمينه نشده است.

  • اعتراف معاون پرستاري وزير بهداشت

روز گذشته، معاون پرستاري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با بيان اينكه با كمبود 295هزار پرستار مواجه هستيم گفت كه در اين زمينه نياز اساسي به تربيت گسترده نيرو داريم.

معاون پرستاري پيش از اين نيز با اشاره به كمبود پرستار در كشور، گفته بود كه براي دستيابي به حداقل استانداردهاي جهاني در كشور به 120هزار نيروي پرستاري نياز است. اين در حالي است كه كل نيروهاي مورد نياز پرستاري در بيمارستان‌هاي دولتي و خصوصي ايران بيش از 260هزار نفر برآورد مي‌شود. ميرزا‌بيگي درباره علت كمبود پرستار در ايران هم گفته بود: كمبود پرستار در كشور يك مشكل ريشه‌اي است؛ در گذشته استانداردي براي خدمات پرستاري در جامعه و در سطح نظام سلامت درنظر گرفته نشده تا براساس سيستم عرضه و تقاضا تعداد پرستار را تعيين كنند.

وي همچنين نظام بهداشت و درمان را به لحاظ كمبود نيرو در گروه پرستاري دچار مشكل اساسي خوانده و بيان كرد: كمبود پرستار در كشور اكنون با احتساب تمامي شاخص‌هاي موجود ازجمله نسبت تخت به پرستار، نسبت بيمار به پرستار، نسبت جمعيت به پرستار و نسبت پزشك به پرستار مشهود است.

  • پذيرش دانشجوي پرستاري همسنگ با نياز ما نيست

در اين‌باره همچنين رئيس انجمن پزشكان عمومي ايران نيز معتقد است: كه ميزان پذيرش دانشجوهاي ما همسنگ با نياز ما نيست. عباس كاميابي مي‌گويد: الان بار پذيرش دانشگاه‌ها چه در رشته‌هاي پيراپزشكي و همينطور پزشكي منطبق بر نيازهاي ما نيست و زيرساخت آموزشي و درماني ما هم كفايت لازم را ندارد.

  • كمبود پرستار هم تهديد هم فرصت

از سوي ديگر محمد ميرزابيگي با بيان اينكه با وجود دو برابر شدن ظرفيت دانشكده‌هاي پرستاري، بازار اين رشته تضمين شده و فقط نگراني اين است كه كمبود نيرو به كيفيت خدمات مراقبتي آسيب نزند، افزود: اين كمبود از يك سو براي جوانان ما فرصت محسوب مي‌شود، اما از سوي ديگر به‌عنوان يك تهديد به شمار مي‌آيد و باعث مي‌شود كيفيت خدمات هنوز تضمين نشود. به هر حال آنچه مشهود است اين است كه نياز اساسي به تربيت گسترده نيرو داريم كه البته در اين زمينه نيز از 5. 2سال پيش، ظرفيت دانشكده‌هاي پرستاري دو‌برابر شده است.

معاون پرستاري وزير بهداشت ادامه داد: كمبود شديد پرستار از اين نظر فرصت است چرا كه بازار كارشان تا دهه‌هاي آينده تضمين شده است و هيچ پرستاري اين روزها بيكار نمي‌ماند و اما تهديد از اين منظر كه به هر حال وقتي تعداد پرستاران شاغل هم‌اكنون حدود يك‌سوم استانداردهاي دنياست، اين به اين معناست كه زحمات آنهادر بالين تا حدي طاقت‌فرسا خواهد بود.

  • رتبه پايين ايران در شاخص‌های سلامت

كمبود پزشكان در ايران در حالی‌است كه انجمن پزشكان عمومي ايران اعلام كرده بود، رتبه ايران در دنيا به لحاظ شاخص‌هاي سلامت دربين كشورهاي دنيا بالاي 90 است. سخنگوي وقت كميسيون بهداشت و درمان مجلس نيز درسال93رتبه سلامت ايران در بين ۱۹۰ كشور دنيا را ۱۱۷ وجايگاهي نامطلوب عنوان كرد. از سوی ديگر كمبود شديد پزشك در ايران در حالي است كه ده‌ها هزار دانش‌آموز ايراني آرزو دارند حتي با هزينه شخصي خود پزشكي بخوانند. هزاران دانش‌آموز هم رنج دوري از كشور را براي تحصيل پزشكي با هزينه‌هاي بالا پذيرفته‌اند اما وزارت بهداشت كماكان نسبت به افزايش دانشجويان رشته‌های دانشگاهی مرتبط با حوزه سلامت مردم تعلل می‌كند.

کد N1513081

وبگردی