آفتاب

توسعه پایدار بدون آگاهی مردم و همکاری بین المللی میسر نمی‌شود

توسعه پایدار بدون آگاهی مردم و همکاری بین المللی میسر نمی‌شود

ایلنا: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران افزایش آگاهی های عمومی از علوم، فنون، اطلاع رسانی و ظرفیت سازی در این راستا را برای توسعه پایدار کشورها بسیار با اهمیت دانست.

به گزارش ایلنا، فرهادی در نشست وزیران سیزدهمین مجمع جهانی علم و فناوری سخن می گفت، تاکید کرد : باید همگام با برنامه توسعه پایدار سازمان ملل که با اهداف ویژه تا سال ۲۰۳۰ میلادی تعریف و تبیین شده است، پیشرفت در عرصه های علمی و فنی در دنیا نیز مد نظر جدی قرار گرفته و توسعه علمی و فنی در واقع زمینه ساز ایجاد یک جامعه شکوفا در آینده شود.

 
وزیر علوم گفت: لازم است به ساختارهای ظرفیتی به عنوان یک اولویت توجه شود و هر جامعه ای در این زمینه گام های لازم را برداشته و آگاهی های علمی و فنی عمومی را ارتقا دهد.
 
فرهادی در ادامه افزود :  ما به راهبردها و سیاست های کاملا مدون و سیستماتیک و یک برنامه منسجم کاری که آگاهی های عمومی را بالا ببرد نیاز داریم و به آن دست یافته ایم.
 
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان یادآور شد : ایران در این زمینه موفقیت های بالایی داشته و توانسته است در بالا بردن آگاهی مردمی با اراده ملی و با یک راهبرد مستمر و با برنامه ای منظم به اهداف مورد نظر علمی و فنی دست یافته و ضمن پیشبرد امور، ظرفیت های ملی را نیز ارتقا دهد.
 
وی تجربه جمهوری اسلامی ایران را یک شاخص بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت : آگاهی های عمومی از اهمیت علوم و فنون و فناوری اطلاع رسانی در پیشرفت های روزمره و درازمدت ، موثر، تاثیرگذار و با اهمیت است.
دکتر فرهادی تاکید کرد: بر همین اساس بوده که ایران توانسته است هدف پیشرفت های پایدار فنی و علمی را تحقق ببخشد.
 
وی یادآور شد که ایران حدود پنج میلیون دانشجو دارد که در عرصه های مختلف علمی مشغول به تحصیل هستند و جمهوری اسلامی ایران توانسته در سطح جهانی نیز رتبه شانزدهم علمی و فنی را در انتشارات علمی کسب کند.
 
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد: منافع ملی، مردمی، تامین آن و اهمیت دادن به آگاهی های عمومی می تواند همه ما را به سمت شکل دادن جامعه آینده رهنمون کند.
دکترفرهادی گفت: بر این باورم که توجه فزاینده به ظرفیت سازی بویژه در میان عموم مردم و همچنین توسعه منابع انسانی می تواند یکی از حلقه های مهم اولویت دار کاری برای جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورهای جامعه بین المللی باشد.
 
وی با اشاره به اینکه بی تردید شبکه علمی و همکاری بین المللی میان محققان، دانشمندان و نخبگان باعث تسریع در ظرفیت سازی ها می شود گفت : این همکاری؛ افزایش آگاهی های عمومی را نه در میان یک ملت بلکه در عرصه بین المللی به دنبال خواهد داشت.
 
فرهادی تاکید کرد : علم تحت تاثیر فرایند جهانی شدن قرار گرفته و از سویی نیاز است که ما فرهنگ های خود را برای رسیدن به توسعه پایدار در کنار حفظ هویتمان با این گرایش تطبیق دهیم.
وی افزود: البته به باور و تجربه من حراست از فرهنگ های ملی و محلی در فرایند جهانی شدن تنها از طریق گفت و گو و مذاکره واقعی امکان پذیر خواهد بود.
 
فرهادی در پایان سخنرانی خود از همه مسئولان و وزیران شرکت کننده و میزبانی ژاپن برای این همایش تقدیر کرد.
کد N1512920

وبگردی