آفتاب

آمریکا فروش جنگنده‌هایش به بحرین را مشروط کرد

آمریکا فروش جنگنده‌هایش به بحرین را مشروط کرد

ایسنا نوشت: رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند: دولت این کشور به کنگره تصریح کرده تا زمانی که مقامات بحرین در زمینه حقوق بشر پیشرفت نداشته باشند با توافق فروش بالغ بر 19 فروند جنگنده F16 به این کشور و به روز رسانی جنگنده‌های قبلی که حدود چهار میلیارد دلار ارزش دارد موافقت نخواهد کرد.

به گزارش  پایگاه بلومبرگ، این ابراز نگرانی دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در پیش نویس اطلاعیه مربوط به این توافق فروش تسلیحات به بحرین که دولت در روز چهارشنبه گذشته برای کنگره ارسال کرده، مطرح شده است. با این حال دولت آمریکا مشخص نکرده که بحرین در راستای تقویت حقوق بشر چه اقداماتی را باید در پیش بگیرد.

این مساله را منابع آگاه به جزئیات پیام دولت آمریکا، که به طور علنی منتشر نشده، مطرح کردند.

این توافق پیشنهادی فروش جنگنده به بحرین یکی از سه توافق مربوط به فروش جنگنده‌های آمریکایی ساخت شرکت‌های "لاکهید" و "بوئینگ" به همپیمانان این کشور در حوزه خلیج فارس است.

بنا به گفته افراد آگاه به این تصمیم، دولت آمریکا در اطلاعیه‌های اولیه وغیر رسمی به کنگره عنوان شده که در این توافق‌ها فروش بالغ بر 72 فروند جنگنده F15 بوئینگ به کشور قطر و بالغ بر 32 فروند جنگنده F/A-18 به کویت در نظر گرفته شده است.

این توافق‌ها ظاهرا در راستای عملی کردن وعده باراک اوباما برای تقویت قوای همپیمانان آمریکا در خلیج فارس به دلیل نگرانی آنها از توافق هسته‌ای با ایران مطرح شده‌اند اما محدودیت‌هایی که در خصوص فروش سلاح به بحرین مطرح شده هرچند که همچنان ممکن است تغییر یابد اما بازتابی از نگرانی‌های دولت آمریکا در زمینه سرکوب مخالفان در بحرین هستند.

دولت اوباما بدون توضیح اینکه بحرین برای نهایی شدن این توافق فروش تسلیحات چه کارهایی باید انجام دهد از حاکمان این کشور خواسته تا از اقداماتشان در سرکوب مخالفان صلح طلب و همچنین انحلال حزب سیاسی الوفاق که حزب اصلی مخالفان بحرینی است عقب نشینی کند.

همچنین به گفته یک مقام دولت آمریکا که نامش را فاش نکرد واشنگتن نگران اقدامات قضائی علیه شیخ عیسی قاسم، پدر معنوی شیعیان در بحرین و بازداشت نبیل رجب، یک فعال حقوق بشری در بحرین نیز بوده است.

در عین حال سفارت بحرین در واشنگتن روز جمعه در بیانیه‌ای مدعی شد "این کشور به طور مداوم تدابیری را در راستای اصلاحات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و قضایی در پیش گرفته و متعهد به ادامه طرحهایش برای اصلاحات است!"

در این بیانیه عنوان شده" بحرین شدیدا نگران سیاسی شدن رفتار مربوط به پرونده فروش سلاح‌های خارجی به این کشور است و دولت بحرین تحمل نخواهد کرد که کسانی چه در داخل و چه به طور منطقه‌ای از اختلافات فرقه‌ای بهره‌برداری کنند."

52310

کد N1512269

وبگردی