آفتاب
معاون پژوهشی بنیاد ایران شناسی:

دانشنامه جامع ایران شناسی در حال تدوین است

دانشنامه جامع ایران شناسی در حال تدوین است

سنندج- ایرنا- معاون پژوهشی بنیاد ایران شناسی گفت: دانشنامه جامع ایران شناسی استان ها با تکیه بر فولکلور و دوران پیش از تاریخ در حال تدوین است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد بهرام زاده روز شنبه در آیین افتتاح شعبه کردستان بیناد ایران شناسی افزود: این بنیاد علاوه بر فعالیت های پژوهشی جاری خود، تدوین دانشنامه جامع ایران شناسی استان های کشور را با همکاری پژوهشگران در دست اقدام دارد و وجه تمایز این دانشنامه با دانشنامه های دیگر ، بررسی تاریخ ایران از دوران پیش از تاریخ تاکنون است.
وی اضافه کرد: این دانشنامه به موضوع بررسی وضعیت تاریخ مناطق مختلف در هزاره های پیش از میلاد مسیح می پردازد و داده های این دوران ها را ثبت می کند.
به گفته وی برای این منظور دانشنامه استان گیلان به عنوان نمونه تهیه شده و پس از تایید نهایی در سایر استان ها نیز این اقدام انجام می شود.
معاون پژوهشی بنیاد ایران شناسی گفت: این بنیاد برای انجام کارهای پژوهشی در هر استان از نیروهای بومی و اعضای سازمان های مردم نهاد در آن منطقه استفاده می کند.
وی با اشاره به اهداف تاسیس شعب استانی بنیاد ایران شناسی افزود: تعیین اولویت های مطالعاتی و تحقیقاتی در زمینه تاریخ، فرهنگ، آداب و رسوم گویش و پوشش، تمهید و تدارک امکانات و تدوین برنامه های لازم پژوهشی و گردآوری مشخصات تحقیقات، تالیفات و آثار نخبگان و فرهیختگان و همکاری با مسئولان امر در جهت شناساندن آنها به مردم و انجام برنامه های تحقیقاتی مصوب شورای پژوهشی بنیاد ایران شناسی است.
وی اضافه کرد: بخش پژوهشی این بنیاد نیز در حوزه های ایران در جهان، ایران در فرهنگ، جهان ایرانی و ایرانیان فعالیت می کند.
بهرام زاده افزود: هم اکنون بیش از 300 پژوهشگر و محقق در سطح کشور با بنیاد ایران شناسی همکاری دارند و در سطح جهان 300 نهاد ایران شناسی فعالیت می کنند.
او از تلاش ها و همکاری مسئولان دستگاه های اجرایی کردستان برای راه اندازی شعبه بنیاد ایران شناسی در کردستان قدردانی کرد و از محققان و پژوهشگران استان خواست با این شعبه همکاری های لازم را داشته باشند.
بنیاد ایران شناسی شعبه کردستان به عنوان چهاردهمین شعبه این بنیاد روز شنبه در خانه تاریخی امین اسلام سنندج راه اندازی شد.
در آیین افتتاح این شعبه عبدالمحمد زاهدی استاندار کردستان، اعضای شورای اسلامی و شهردار سنندج و جمعی از مسئولان اجرایی این استان حضور داشتند.
ابراهیم زارعی فرماندار سنندج به عنوان سرپرست شعبه کردستان بنیاد ایران شناسی منصوب شد.
او دارای دکترای باستان شناسی با گرایش دوران اسلامی است.
3020/1904
**خبرنگار: عبدالله رحمانی
** انتشار دهنده: مسعود احمدی
کد N1511512

وبگردی