آفتاب
استاندار کردستان:

جغرافیای فرهنگی ایران از مرزهای سیاسی آن فراتر است

جغرافیای فرهنگی ایران از مرزهای سیاسی آن فراتر است

سنندج- ایرنا- استاندار کردستان گفت: جغرافیای فرهنگی ایران از مرزهای سیاسی آن فراتر است و ساکنان برخی مناطق خارج از مرزهای کشور با مردم ایران تعامل فرهنگی دارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عبدالمحمد زاهدی روز شنبه در آیین راه اندازی شعبه کردستان بنیاد ایران شناسی در سنندج افزود: در برخی از مناطق و کشورهای همسایه اقوام و فرهنگ های مختلفی وجود دارد که با فرهنگ مردم کشورمان تعامل دارند و این فرهنگ ها نیز در چارچوب فرهنگ ایرانی قرار دارند.
وی اظهار کرد: مطالعات فرهنگ ایران از مرزهای سیاسی کشور فرار می رود و مناطق مختلفی در دیگر کشورها را در بر می گیرد.
او گفت: ایران کشوری پهناور با اقوام مختلف و آداب و سنن بسیار متنوع بوده و مطالعه و پژوهش در مورد تمامی این فرهنگ ها باید در دستور کار بنیاد ایران شناسی قرار گیرد.
وی با انتقاد از عدم وجود مباحث تاریخ سیاسی و اجتماعی در کتب درسی افزود: در کتب درسی تاریخی کشورمان بیشتر جنگ ها و روابط پادشاهان گذشته ذکر شده و تاریخ سیاسی و اجتماعی کشور در دوران های مختلف مورد بررسی قرار نگرفته است.
استاندار کردستان گفت: لازم است مطالعات گسترده ای در سطح کشور برای شناسایی ابعاد فرهنگی اقوام مختلف فراهم شود تا با شناخت این قابلیت های زمینه هم گرایی و یکپارچگی در بین اقوام مختلف ایجاد شود.
او اضافه کرد: اگر اقوام و فرهنگ های مختلف ایران اسلامی با همدیگر آشنا شوند، همگی برای اعتلا و حفظ این سرزمین تلاش می کنند.
بنیاد ایران شناسی شعبه کردستان به عنوان چهاردهمین شعبه این بنیاد روز شنبه در خانه تاریخی امین اسلام سنندج راه اندازی شد.
در آیین افتتاح این شعبه محمد بهرام زاده معاون پژوهشی بنیاد ایران شناسی، اعضای شورای اسلامی شهر سنندج و جمعی از مسئولان اجرایی کردستان حضور داشتند.
3020/1904
**خبرنگار: عبدالله رحمانی
** انتشار دهنده: مسعود احمدی
کد N1511490

وبگردی