آفتاب

یک مسئول معاونت فناوری ریاست جمهوری: دانشگاه نسل سوم باید در ایران ایجاد شود

یک مسئول معاونت فناوری ریاست جمهوری: دانشگاه نسل سوم باید در ایران ایجاد شود

اهواز - ایرنا - دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی، فناوری ریاست جمهوری گفت: هم اکنون دانشگاه نسل سوم در کشور وجود ندارد که باید راه اندازی شود یعنی ایده تا بازار رواج نیافته است.

به گزارش ایرنا امیر علی حمیدیه شنبه در نخستین نشست شورای توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی خوزستان در سرسرای اداری دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه آموزش و پژوهش فعالیت های خوبی انجام شده و مقالات زیادی به چاپ رسیده، اما از نظر علمی و فناوری نقش تولید علم ما در جهان چقدر است و آیا توانسته ایم علم را به ثروت تبدیل کنیم؟
وی گفت: معاونت علمی، فناوری ریاست جمهوری از هشت سال گذشته شروع به فعالیت کرده و هدف آن رساندن دانشگاه به صنعت، تولید و محصول بوده است.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی، فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: در سه سال گذشته 15ستاد از جمله هوا، فضا، نانو و علوم شناختی برای برنامه ریزی فناوری آینده کشور فعالیت می کنند.
وی گفت: علوم جدیدی از جمله علم سلول های بنیادی در سطح بین المللی به تازگی در حال ورود به بازار است و چندین مدل دارد و به تمام رشته های پزشکی از جمله ارتوپدی، نورولوژی، قلب، ریه، چشم و گوش و حلق و بینی مربوط است.
حمیدیه اضافه کرد: سلول های بنیادی برای تمام رشته های پزشکی لازم است یعنی یک علم برای آینده پزشکی دنیا محسوب می شود.
این مسئول معاونت علمی، فناوری ریاست جمهوری گفت: مطالبات پزشکی مردم در زمان های مختلف فرق می کند و برنامه ریزی آینده کشورهای پیشرفته دنیا به سمت نامیرایی است.
وی با اشاره به اینکه امنیت و سلامت دو مقوله مهم برای هر کشوری هستند اظهارکرد: سلول های بنیادی به قدری در طب اهمیت دارند که به مثابه هسته ای در صنعت هستند و بر فناوری آینده دنیا تاثیر دارند.
حمیدیه ادامه داد: ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی به همین منظور تشکیل شده و سند آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد که طبق آن سند باید برنامه ریزی کنیم.
وی افزود: برنامه استراتژیک، درخت فناوری و نقشه راه برای 10سال آینده کشور در این ستاد فراهم شده و 28 کارگروه از جمله قلب، ریه، دندانپزشکی و استخوان نیز فعال است.
وی خاطرنشان کرد: برای جهش پیشرفت کشور باید با هم همکاری و همگرایی داشته باشیم و جزیره ای عمل نکنیم در غیر این صورت در نهایت هدر رفت انرژی است.
حمیدیه ادامه داد: در استان های دیگر صنایع برای ملحق شدن به دانشگاه علوم پزشکی فعالیت می کنند و برای انجام کار مشترک باید از صنایع علاقه مند استان دعوت شود.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی، فناوری ریاست جمهوری گفت: سال های سال در زمینه آموزش و پژوهش تلاش کردیم و داشتن 6 شرکت دانش بنیان برای دانشگاه علوم پزشکی اهواز بسیار کم است.
وی اظهار کرد: با وجود تعداد زیاد اعضای هیات علمی، حداقل باید یک هزار شرکت دانش بنیان داشته باشیم.
حمیدیه ادامه داد: اوج علم یک عضو هیات علمی دانشگاه در این است که یک شرکت تاسیس و یک محصول تولید کند.
وی گفت:استان خوزستان در حوزه بیماری های ژنتیکی و راه اندازی مرکز جامع برای سلول های بنیادی پزشکی باید وارد عمل شود و از منابع مالی غیر دولتی نیز استفاده کند.
وی اظهار کرد: برای پیشرفت هر چه بیشتر، باید بخش خصوصی و صنایع ورود کنند تا اشتغال زایی بیشتری ایجاد شود.
عضو ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز گفت: پارسال 140 طرح پژوهشی در کشور به تصویب رسید و در سال 70 تا 80 میلیارد ریال هزینه طرح های پژوهشی از دانشگاه های مختلف است.
علیرضا شعاع حسنی ادامه داد: پارسال جایزه ملی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در چهار محور ایده، اختراع، مقاله و پایان نامه برتر در قالب جشنواره ستاد اهدا شد.
وی گفت: حمایت از تاسیس انستیتوهای پزشکی بازساختی از جمله مهمترین برنامه هایی است که در دستور کار قرار دارد.
شعاع حسنی افزود: رتبه ایران از نظر تعداد مقاله در زمینه سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی تا سال 2015 در جهان 20 و در 2016 رتبه 14 اعلام شده ولی امسال در منطقه خاورمیانه رتبه نخست را کسب کرده است.
با پیشنهاد ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی، فناوری ریاست جمهوری و پیگیری معاونت پژوهشی، نخستین شورا در این استان با حضور جمعی از مسئولان و روسای دانشکده های علوم پزشکی و شهید چمران اهواز کلید خورد.
3004 / 6037
خبرنگار: خاطره غفاری فرخ زاد ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
کد N1511489

وبگردی