آفتاب

مریوان پایتخت (شانو) تئاتر خیابانی کشور

مریوان پایتخت (شانو) تئاتر خیابانی کشور

سنندج-ایرنا- برگزاری 11 دوره جشنواره تئاتر خیابانی در شهر مریوان و نهادینه شدن این جشنواره در میان مردم و مسئولان، این شهرستان را به پایتخت (شانو) تئاتر خیابانی کشور تبدیل کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان به یک رویداد فرهنگی مهم در استان کردستان تبدیل شده و در هفته گذشته همزمان با برگزاری این جشنواره، مریوان کانون توجه هنرمندان و اصحاب رسانه ای کشور بود.
برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان بهانه ای برای حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد و هشت تن از معاونان وی در کردستان شد و شرکت آنها در آیین اختتامیه این جشنوار نشانه ای دیگر از اهمیت و توجه ویژه دولت تدبیر و امید به مقوله فرهنگ در کردستان است.
استاندار کردستان در آیین اختتامیه این جشنواره گفت: جشنواره تئاتر خیابانی مریوان به صورت خودجوش در دوران جنگ تحمیلی در این شهرستان پایه گذاری شده است.
عبدالمحمد زاهدی افزود: پایه گذاری جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در دوران تحمیلی در این شهر نشانه وجود روحیه امید به آینده در بین مردم این شهر بوده و در دوران پس از جنگ نیز با چند سال وقفه با تلاش مردم و مسئولان هر ساله با کیفیت و شکوه بیشتری برگزار می شود.
وی اضافه کرد: مردم مریوان در سخت ترین شرایط جنگ تحمیلی و زیر بمباران دشمن هنر را دستمایه روحیه امید خود کردند.
وی اظهار کرد: تئاتر خیابانی مریوان نمونه بارزی از خلاقیت های هنرمندان کردستانی بود و هنرمندان این استان هنر را به خیابان آوردند،تا با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند.
استاندار کردستان افزود: تئاتر خیابانی مریوان جای خود را در بین همه هنرمندان کشور باز کرده و این شهر به قطب تئاتر خیابانی کشور تبدیل شده است.
وی ابراز امیدواری کرد در دوره های آتی شاهد ارتقای کیفی و گستره این جشنواره و حضور گروه های داخلی و خارجی بیشتری در این جشنواره باشیم.
حضور جمعی از هنرمندان برجسته داخلی و خارجی حوزه تئاتر خیابانی و اجرای بیش از 90 اثر نمایشی در طول چهار روز برگزاری جشنواره در پارک ها و میادین این شهر و برگزاری یازده دوره این جشنواره باعث شده که فرهنگ تئاتر خیابانی در این بین مردم این شهر نهادینه شود.
مسئول کیمته بین المللی جشنواره تئاتر خیابانی مریوان گفت: سواد تئاتری مردم مریوان از میزان آثار خارجی دعوت شده به این جشنواره بیشتر بود.
آرام پزشکیان افزود: در 11 دوره برگزاری این جشنواره بین المللی، میزان سواد و آگاهی مردم این شهر از تئاتر خیابانی بسیار افزایش پیدا کرده و رغبتی برای تماشای آثار ضعیف ندارند.
وی اضافه کرد: مسئولان این جشنواره باید به این نکته توجه داشته باشند و از دعوت گروه های که توانایی کمی دارند و موضوع تئاتر آنها دغدغه مردم این منطقه نیست، خودداری کنند.
او گفت: برخی از آثار دعوت شده به این جشنواره دارای مفاهیم بسیار انتزاعی بوده و مخاطبان مریوانی رغبتی برای تماشای چنین آثاری ندارند.
وی ادامه داد: هر ساله کارگاه های آموزشی در حاشیه جشنواره برگزار می شود و باید خروجی این کارگاه ها و تاثیر آنها روی تئاتر خیابانی کشورمان نیز مورد ارزیابی قرار گیرد.
وی افزود: مسئولان سعی کنند در بین اساتید خارجی دعوت شده به جشنواره از اساتیدی که آشنایی خوبی با تئاتر خیابانی کشورمان داشته باشند، دعوت کنند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان نیز گفت: 300 اثر نمایشی به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده بود و هیات داوران از بین آنها 29 آثار برتر را برای اجرا انتخاب کردند.
حجت الاسلام رحیم جعفری افزود: در طول برگزاری این جشنواره بیش از 90 اجرا در میادین و پارک های مریوان اجرا شده و برای تماشای هر اثر در حدود 400 نفر حضور داشتند.
وی اضافه کرد: ایجاد دبیرخانه دائمی جشنواره از مطالبات مردم مریوان بوده تا جشنواره دوازدهم با کیفیت بالاتری برگزار شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان گفت: از سال گذشته بخش پژوهش نیز به جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان اضافه شده تا با انجام کارهای پژوهشی و علمی هر ساله این جشنواره غنی تر از سال قبل برگزار شود.
برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی و راه اندازی دبیرخانه دایمی این جشنواره در شهر مرزی مریوان به جاذبه های گردشگری این شهر اضافه کرده و مریوان را به مقصدی برای هنرمندان داخلی و خارجی تبدیل کرده است.
برگزاری این جشنواره در بین مردم و مسئولان این شهر نیز نهادینه شده و نصب بنرها و پارچه نوشته هایی با عنوان مریوان 'شاری پایتختی شانو' (شهر پایتخت تئاتر) و حک شدن این عبارت در مهر شورای اسلامی و شهرداری این شهر نشانه عمیق بودن باور مردم این شهر به هنر تئاتر است.
یازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان به مدت پنج روز از چهارم تا هشتم مهرماه در این شهر برگزار شد.
در این جشنواره 270 هنرمند در قالب 28 گروه تئاتر از استان های مختلف کشور و سه گروه هنری خارجی نیز از کشورهای ایتالیا، ارمنستان و اقلیم کردستان عراق حضور داشتند.
شهرستان مریوان در 130 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان قرار دارد.
3020/1904
**گزارش: عبدالله رحمانی
** انتشار دهنده: مسعود احمدی
کد N1511445

وبگردی