آفتاب

وزیر کشور: مردمی بودن نکته اصلی اقتصاد مقاومتی است

وزیر کشور: مردمی بودن نکته اصلی اقتصاد مقاومتی است

مشهد - ایرنا - وزیر کشور گفت: مردمی بودن نکته اصلی در اقتصاد مقاومتی است بنابراین گزارش های مرتبط با اقتصاد مقاومتی نباید تنها به واحدهای تولیدی دولتی اختصاص داشته باشد.

به گزارش ایرنا، عبدالرضا رحمانی فضلی شامگاه پنجشنبه در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی در مشهد افزود: مردم باید در اقتصاد مقاومتی وارد شوند و اگر وارد نشوند شاید جهش زیادی در اقتصاد حاصل شود اما باز آن اقتصاد، اقتصاد مقاومتی نخواهد بود.
وی ادامه داد: موضوع اقتصاد مقاومتی را باید جدی گرفت چون دارای ابعاد امنیتی، اجتماعی و سیاسی است.

** استکبار و ارتجاع دنبال اتفاق امنیتی در ایران هستند
وزیر کشور گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران هیچگونه نگرانی از تهدیدهای خارجی ندارد چون قدرت مقابله و توفیق مقاومت و ایستادگی بگونه ای است که دشمنان را به فکر تهاجم نظامی نیاندازد و این امر حتی به تصورشان هم نیاید.
وی افزود: باید قدر امنیت موجود در کشور را دانست، اگر روزی 10 دقیقه اخبار منطقه را پیگیری و وضعیت کشورهایی چون سوریه، عراق و یمن را رصد کنید به اهمیت امنیت موجود در کشور پی خواهید برد.
رحمانی فضلی ادامه داد: همه کشورهای استکباری و ارتجاع منطقه به دنبال این هستند که در ایران اتفاقی امنیتی بیافتد و پول زیادی نیز برای رقم خوردن آن خرج می کنند.
وی گفت: مثلا عربستان در شرق کشور ما مستقر شده و به اشرار و تروریستها کمک مالی می کند و در غرب کشور نیز چنین اعمالی را انجام می دهد، با منافقین هم به شکل رسمی جلسه برگزار می کند اما ما نگران این اتفاقات نیستیم.

** ضعفهای داخلی بسترساز مطامع دشمنان
وزیر کشور افزود: در داخل کشور اما ضعفهایی داریم که اگر جبران نشود بسترساز مطامع دشمنان می شود مثلا اگر در درون وحدت و انسجام مان دچار اشکال شود و سطح نارضایتی بالا رود دیگر به حمله دشمن نیازی نیست.
وی ادامه داد: به همین خاطر است که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بعد از امنیت و انسجام بر دو مساله اقتصاد مقاومتی و آسیب های اجتماعی تاکید کرده اند.

** بودجه عمومی منبعی قابل اعتنا نیست
رحمانی فضلی گفت: باید برای تجهیز و ورود مردم و منابع به روستاها طرح داشته باشیم. مثلا خراسان رضوی باید برنامه ای برای روستاها داشته باشد که در آن اهداف، شاخصها، وضع موجود و وضع مطلوب به شکل روشن مشخص شده و زمان بندی نیز داشته باشد تا مشخص شود در مدت شش ماه یا یک سال هزار صندوق توسعه روستایی راه اندازی شده است.
وی افزود: با این وضعیت قیمت نفت، بودجه عمومی دیگر به عنوان یک منبع قابل اعتنا لحاظ نمی شود هر چند که جمهوری اسلامی ایران توانسته در شرایط کاهش قیمت نفت هم تورم را پایین آورد و به صندوق ذخیره ارزی نیز پول تزریق کند.
وزیر کشور ادامه داد: منابع نفتی دیگر نمی توانند ما را به جایی برساند لذا مردم باید وارد صحنه اقتصاد، چرخه تولید و عرصه نوآوری و خلاقیت شوند. مثلا هر دهیاری یک طرح خلاقانه ارائه دهد و استانداری نیز بانک اطلاعات طرح های خلاقانه دهیاری ها را تاسیس و از آنها حمایت کند.
وی گفت: سیاست های اقتصاد مقاومتی سیاستهایی بلندمدت است و باید در ساختار نظام پولی، بانکی و حقوقی کشور تغییر ایجاد کند.
رحمانی فضلی در ادامه طرح معین قرار دادن هر وزیر و عضو هیات دولت را برای هر استان اقدامی موفق توصیف و بیان کرد: مثلا معاون اجرایی رئیس جمهوری که به عنوان عضو معین کابینه مسئوولیت خراسان رضوی را بر عهده گرفته باید ماهیانه یک بار به این استان بیاید.

** ضرورت توجه به ابتکارهای محلی
وی افزود: در برخی از استانها نمونه کارهایی در حوزه اقتصاد مقاومتی انجام شده که باید از سایر استانها افرادی را بفرستند، ببینند و مطالعه کنند. بطور مثال در شهرستان قلعه گنج استان کرمان که زمانی محل تخلفات و شرارت بود و وضعیت اقتصادی بسیار خرابی داشت کارهای خوبی انجام شده است.
وزیر کشور ادامه داد: از 90 روستای این شهرستان 60 روستا صندوق توسعه روستایی تشکیل داده اند و مردم واقعا محروم منطقه از محل یارانه هایشان 5500 میلیون ریال پول در این صندوقها گذاشته اند و معادل همین هم نظام پول گذاشته و به هر فرد 10 برابر مشارکتش وام بدون سود پرداخت می کنند.
وی گفت: با همین پولهای اندک مردم قلعه گنج مشاور گرفته و کارهایی چون پیراهن دوزی، قالیبافی و پرورش بز راه اندازی کرده اند یا با کپری هتل پنج ستاره ساخته اند که خود این هتل دیدن دارد.
رحمانی فضلی افزود: کسانی که خودشان در این منطقه قبلا شرارت می کردند الان بانی امنیت هستند چون فرزندانشان شاغل شده اند.
وی ادامه داد: وضعیت تحصیلی فرزندان اهالی این منطقه هم روز به روز بهتر می شود و قول داده اند تا سال 1397 به میزان 100 درصد فرزندانشان معدل بالای 18 داشته باشند.
وزیر کشور گفت: این حرکت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باید مطالعه شود و در شهرستانهای استانهای دیگر که سطح برخورداری پایینی دارند به اجرا درآید.

** ضرورت گفتمانسازی برای اقتصاد مقاومتی
وی در ادامه بر ضرورت گفتمانسازی در حوزه اقتصاد مقاومتی نیز تاکید و بیان کرد: گفتمانسازی در حوزه اقتصاد مقاومتی به تعداد برنامه هایی که صدا و سیما در این عرصه تولید می کند محدود نمی شود بلکه باید به منبرها، خطابه ها، دانشگاهها و مدارس هم کشیده و روی آن برنامه ریزی شود و دستگاههایی چون سازمان تبلیغات اسلامی، آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این خصوص برنامه تهیه و اجرا کنند.
رحمانی فضلی افزود: گفتمانسازی در خصوص اقتصاد مقاومتی در خراسان رضوی و مشهد با سایر استانها و شهرها متفاوت است چون مشهد و خراسان رضوی سالانه میزبان 25 میلیون زائر است و همه کسانی که به زیارت حرم مطهر امام رضا(ع) می آیند و به طرقبه و شاندیز رفته و شیشلیک می خورند و از پارکهای آبی استفاده می کنند باید از گفتمانسازی مشهد و خراسان رضوی در خصوص اقتصاد مقاومتی بهره ببرند و توشه ای برگیرند.
وی موضوع کشت گلخانه ای را نیز بسیار مهم توصیف و بیان کرد: این که گفته شود برای تحقق طرحهای کشت گلخانه ای پول و اعتبار اختصاص داده نشده معنا ندارد، دستگاههای بالا دستی باید در این خصوص توضیح دهند که چرا اعتبارهای مربوطه را تامین نمی کنند.
وزیر کشور افزود: راهی نداریم جز این که روش مطلوب و بهینه استفاده از آب را انتخاب کنیم و نوع محصول کشاورزی را که با آب پرورش می دهیم تغییر دهیم.

** جایگزینی کشت تریاک در افغانستان
وی در ادامه داد به توافق بین ایران و افغانستان در خصوص تغییر کشت تریاک در ولایت فراه آن کشور و نقش مهم خراسان رضوی در این خصوص اشاره و بیان کرد: باید طرحی قوی در این خصوص تهیه شود و با هر شرایطی اعم از مشارکت، اجاره و غیره تغییر کشت تریاک را در آن ولایت افغانستان قبول کنیم.
رحمانی فضلی افزود: در این طرح باید حداقل منافعی را که آنها از کشت تریاک کسب می کنند توسط جمهوری اسلامی ایران تضمین شود و من تهیه این طرح را از مسئوولان خراسان رضوی مطالبه خواهم کرد.

** واگذاری مسئولیتهای وزارت کشور به استانداریها
وی در ادامه همچنین تبلیغ و بیان کارهای انجام شده توسط دولت را در جامعه دچار تعلل ذکر کرد و گفت: تا 70 درصد کارها در روال اداری دچار مانع می شوند.
وزیر کشور با اشاره به واگذاری مسئولیتهای وزارت کشور به استانداریها نیز گفت: حدود 100 وظیفه تعیین شده که به استانداریها واگذار شود. از این میان 70 تا 80 وظیفه واگذار شده و برای واگذاری بقیه وظایف نیز وزارت کشور آمادگی دارد اما استانها باید از این واگذاریها استفاده کنند.

** آمادگی برای مدیریت هدفمندسازی یارانه ها
وی افزود: به عنوان وزیر کشور آمادگی دارم توسط استانداران موضوع هدفمندسازی یارانه ها را در استانها کاملا مدیریت و حل کنم.
رحمانی فضلی ادامه داد: هم اکنون فرمانداران و بخشداران بطور دقیق می دانند چه کسی باید یارانه را بگیرد و چه کسی نباید بگیرد.
وی گفت: کسانی که مستحق گرفتن یارانه نیستند یا یارانه شان قطع می شود و یا اینکه خودشان از دریافت یارانه صرف نظر می کنند اما کسانی هم مستحق یارانه تشخیص داده شوند می توانند در صندوق توسعه استانی سرمایه گذاری کنند.
وزیرکشور افزود: اگر اختیار مدیریت یارانه ها را به وزارت کشور بدهند به میزانی که یارانه از مردم کسر می شود به صندوق توسعه استانی خواهد رفت و به سرمایه گذاری تبدیل می شود.
وی ادامه داد: در این صندوق هم تا زمانی که سرمایه گذاری نشده سود مناسب به افرادی که یارانه شان را بگذارند داده می شود و وقتی سرمایه گذاری صورت گرفت افراد مخیر خواهند بود سهامدار شوند یا همچنان سود یارانه سپرده گذاری شده را دریافت کنند.
رحمانی فضلی گفت: همه کارها از مگاپروژه ها تا فعالیتهای خانگی و از تغییر ساختارها و نظامات تا انجام یک اختیار در یک دستگاه دولتی در حوزه اقتصاد مقاومتی قرار دارد که نشان می دهد طیف این کار به چه میزان گسترده است. پس از هر جایی که می توانیم باید فعالیت خود را آغاز کنیم و هر قدمی که می توانیم برداریم.
خبرنگار: کامیار اسماعیل پور 1922/1858 * شبس * انتشار دهنده: محسن تهوری
کد N1451431

وبگردی