آفتاب

تاکید سردار اشتری بر ضرورت افزایش هزینه ارتکاب جرم/ 72 درصد پرونده ها در مراکز مشاوره پلیس به مصالحه می انجامد

تاکید سردار اشتری بر ضرورت افزایش هزینه ارتکاب جرم/ 72 درصد پرونده ها در مراکز مشاوره پلیس به مصالحه می انجامد

مشهد- ایرنا- فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران گفت: باید به هر شکل ممکن هزینه ارتکاب جرم در کشور افزایش یابد تا مجرمان و متخلفان در سطح گسترده ای احساس ناامنی کنند.

سردار سرتیپ حسین اشتری عصر پنجشنبه در سیزدهمین همایش دادستانهای عمومی و انقلاب، روسای کل قوه دادگستریهای کشور و سازمانهای قضایی نیروهای مسلح در مشهد افزود: امروز زندان رفتن برای برخی افراد عادی شده ضمن آنکه وضعیت زندانها بگونه ای است که دستگاه قضا در موضوع زندانزدایی جدی وارد شده است.
وی ادامه داد: در این شرایط ضروری است برای هزینه جرائم چاره اندیشی شود و اقداماتی ویژه در حوزه پیشگیری از جرم و افزایش هزینه ارتکاب آن صورت گیرد.
فرمانده نیروی انتظامی گفت: در این میان برای مجرمان سابقه دار هم باید اقداماتی خاص صورت گیرد.
وی در ادامه بر ضرورت برنامه ریزی در حوزه کاهش آسیبها تاکید و بیان کرد: ریشه درصد قابل توجهی از جرائم، اعتیاد است و بیش از 50 درصد سرقتهای خرد مربوط به معتادان و بالاترین آمار جرائم در زندانها نیز مربوط به مواد مخدر و اعتیاد می باشد.
سردار اشتری ریشه قتل، تجاور به عنف، سرقت مسلحانه و جرائم خشن را در معضل اعتیاد ذکر و بیان کرد: این امر باید به صورت واقعی و کاربردی آسیب شناسی شود.
وی افزود: اما آنچه از تحقیقات و آسیب شناسیهای صورت گرفته در این حوزه انجام شده هیچیک برای ما در نیروی انتظامی کاربردی نبوده است.
فرمانده نیروی انتظامی بر ضرورت کار ریشه ای و اساسی در این حوزه با تکیه بر پیشگیری تاکید و بیان کرد: امسال کشفیات مواد مخدر نسبت به پارسال رشد 20 درصدی داشت.
وی افزود: از جمله علل این امر افزایش تولید مواد افیونی و نیز مواد مخدر صنعتی است که امروز در داخل تولید می شوند آن هم با پیش سازهایی که به وفور در داخل وجود دارد.
سردار اشتری ادامه داد: مواد مخدر صنعتی بسیار مخرب، به سهولت تولید می شوند از این رو نخستین آسیب اولویتدار که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی هم می باشد مبارزه با پدیده مواد مخدر است.
وی همچنین به فعالیت سه هزار کلانتری و پاسگاه انتظامی در سطح کشور اشاره و بیان کرد: هزار و 300 مورد از این واحدها پاسگاه انتظامی و بقیه کلانتری هستند.
فرمانده نیروی انتظامی گفت: افزون بر 50 درصد مراجعه ها به مراکز پلیس مربوط به پرونده های قضایی می باشد از این رو ارتباط نیروی انتظامی و دستگاه قضایی بسیار نزدیک است لذا برای کاهش هزینه ها و بهره وری مناسب از نیروی انسانی باید این همکاریها و تعاملات را تقویت کرد.
وی افزود: تعدادی از کلانتریها در سطح کشور مرکز مشاوره و راهنمایی دارند که منجر به حل و فصل بسیاری از پرونده های اختلاف شده است.
سردار اشتری ادامه داد: 72 درصد از 250 هزار پرونده ای که طی یک سال به مراکز مشاوره ارجاع شده در محل کلانتری به صلح میان طرفین انجامیده است.
وی در ادامه گفت: در برخورد با مسائل فرهنگی و معضلات ضدفرهنگی مشکل جدی وجود دارد لذا برخورد با ناهنجاریها اعم از بدحجابی، پوشش نامناسب و مراکز تولید پوشاک زننده نیازمند عزم همگانی و ملی است.
فرمانده نیروی انتظامی افزود: بطور میانگین در کل کشور روزانه دو هزار فرد بدپوشش مشکل دار دستگیر و افزون بر 95 درصد آنها با اخذ تعهد و مراجعه خانواده آزاد می شوند لذا فقط پرونده پنج درصد این ناهنجاری به مراجع قضایی ارجاع می گردد.
وی ادامه داد: با یک دهم از همین پنج درصد پرونده ارجاعی هم برخورد نمی شود در حالی که این نحوه برخورد با افراد هنجارشکن مسئله دار که موجب نارضایتی شدید خانواده ها هم هستند نمی تواند قابل قبول باشد.
سردار اشتری گفت: برای برخورد با مشکل ناهنجاریهای پوشش و رفتارهای نامتعارف اینگونه افراد که بطور جدی وجود دارد باید برنامه ریزی خاص صورت گیرد.
وی افزود: حداقل اعمال یک سری محرومیتهای اجتماعی برای این دسته از افراد هنجارشکن می تواند تا حدی بازدارنده باشد.
خبرنگار: فاطمه یوسفی**منتشرکننده: حسین کریم زاده
1906/1858
کد N1451385

وبگردی