آفتاب
کارشناس مسائل اقتصادی:

بی سابقه ترین صنعت زدایی در تاریخ اقتصادی ایران در دولت گذشته اتفاق افتاد

بی سابقه ترین صنعت زدایی در تاریخ اقتصادی ایران در دولت گذشته اتفاق افتاد

تبریز- ایرنا - استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی با مقایسه وضعیت اقتصادی کشور در فاصله سال های 1385 تا 1390 گفت: این دوره که بیشترین درامدهای نفتی را داشتیم، جمع جبری فرصت های شغلی ایجاد شده و از بین رفته منفی 415 بوده است و بی سابقه ترین صنعت زدایی در تاریخ کشور اتفاق افتاده است.

به گزارش ایرنا، فرشاد مومنی روز پنجشنبه در آئین چهارمین دوره معرفی برترین شرکت های شمالغرب کشور در تبریز با بیان اینکه سوداگری مانع توسعه صنعتی است، گفت: پایداری موفقیت شرکت ها وابسته به ساختار نهادی و تابع اقتصاد سیاسی است.
وی با بیان اینکه تشکل های حامی فعالیت های غیرمولد نقش بیشتری در اقتصاد کشور ایفا می کنند، گفت: تشگل های تولیدی صنعتی همچون اتاق بازرگانی با همکاری دانشگاه ها باید ساختار نهادی اقتصاد داخلی را اصلاح کنند.
مومنی با تاکید بر اینکه غیرمولدها اقتصاد را به سمت فروپاشی می برند، خاطرنشان کرد: در سال 1384 اقتصاد ایران برای دستیابی به رشد هشت درصدی نیازمند سالانه 16.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری بود در حالی که بر اساس ارزیابی برنامه ششم توسعه 200 میلیارد دلار در سال برای تحقق این رشد اقتصادی نیاز است.
وی اظهارکرد: این موضوع نشانگر این واقعیت است که در دوره 10 سال گذشته هولناکترین ضربه ها به تولید صنعتی وارد شده است.
مومنی با بیان اینکه در دوره وفور درآمدهای نفتی چارچوب اقتصاد سیاسی کشور بر اساس زور گروه های بانفوذ تعیین شد، گفت: رتبه کشور در این دوره از نظرپاکدامنی اقتصادی 80 رتبه، از لحاظ کیفیت محیط زیست 63 رتبه و از نظر کیفیت زندگی مردم 62 رتبه سقوط کرد .
وی اظهارکرد: با لطمه دیدن تولید صنعتی مدرن نظم اجتماعی هم به هم می ریزد.
مومنی با اشاره به اینکه براساس گزارش سازمان توسعه تجارت در سال 1383 سهم واردات کالاهای سرمایه ای 47 درصد از کل واردات کشور بود که در سال 1391 به 13 درصد کاهش یافت، گفت: این موضوع نشانگر افول جایگاه صنعتی مدرن است که اقتصاد را دچار تزلزل جدی کرده است.
وی با بیان اینکه دولت 640 هزار میلیارد تومان بدهی و 800 هزار میلیارد تومان طرح ناتمام دارد، گفت: برای نجات کشور باید زور نهادهای حامی تولید، کارایی و بهره وری بیشتر شود و این امر نیازمند اتحاد و انسجام تشکل های تولیدی و طرح راهکارهای کارشناسی است.
مومنی با اعلام اینکه در فاصله سال های 1970 تا 2012 میزان تشکیل سرمایه ثابت ناخالص داخلی در زمینه ماشین آلات در کشور ما 10 برابر و در کره جنوبی 641 برابر شده است، گفت: با رمزگشایی همین آمار دلیل اینکه تولید سرانه کره 11 برابر ایران است، مشخص می شود.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه امسال سال تعیین سرنوشت برنامه توسعه میان مدت کشور است، گفت: تولیدکنندگان برتر برای حفظ و پایداری رتبه خود و نجات کشور باید صدی قابل اعتنایی ایجاد کرده و راهکارهای راهگشا ارائه کنند.
در این آئین که به همت سازمان مدیریت صنعتی و با همکاری اتاق تبریز برگزار شد، 500 شرکت برتر از استان های آذربایجان شرقی و غربی، زنجان و اردبیل در حوزه رشد و بازدهی، اثربخشی در بازارهای بین المللی، اشتغال و استفاده هوشمندانه از دارایی ها معرفی شدند.
خبرنگار: پرویز انصاری** انتشار دهنده: محمد عزیزی راد
518
کد N1451325

وبگردی