آفتاب

عملیات مسلم ابن عقیل در سومار، تکرار غزوه بدر رسول خدا

عملیات مسلم ابن عقیل در سومار، تکرار غزوه بدر رسول خدا

قصرشیرین- ایرنا- عملیات مسلم ابن عقیل در 9 مهر سال 1361 در منطقه سومار از توابع شهرستان قصرشیرین که منجر به آزادسازی بخشی از خاک کشورمان و عقب نشینی دشمن بعثی شد، به دلیل غافلگیری دشمن و پیروزی رزمندگان، تداعی کننده تکرار غزوه بدر در زمان رسول خدا (ص) است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این عملیات با همکاری سپاه و ارتش و با رمز یا ابوالفضل العباس (ع) اجرا شد که در مرحله نخست، نیروهای ایرانی به خوبی پیش رفتند و در مرحله بعدی از سرعت پیشرویشان کاسته و با وجود پاتک های سنگین دشمن، سرانجام مواضع فتح شده تثبیت شد.
عملیات مسلم ابن عقیل به مدت هفت روز و در 2 مرحله انجام شد که در جریان آن 150 کیلومتر مربع از خاک ایران اسلامی آزاد شد و حدود 30 کیلومتر مربع از خاک عراق نیز به تصرف رزمندگان اسلامی درآمد.
در این عملیات موفق، رزمندگان کشورمان با تامین دشت سومار، روی ارتفاعات کیسکه، کهنه ریگ مستقر و بر تنگه های مرزی منطقه مسلط شدند.
هدف از انجام عملیات مسلم ابن عقیل تصرف همه ارتفاعات مشرف بر شهر مندلی عراق و همچنین تامین مرزهای جبهه میانی، آزادسازی بخشی از خاک ایران و پس زدن عراق از غرب شهر سومار بود.
در این عملیات که در نخستین ساعت بامداد روز 9 مهر 61 صورت گرفت، دشمن چندین کیلومتر از نوار بین المللی به عقب رانده شد و نیروهای رزمنده با روحیه بالا به آنها هجوم بردند و با وجود تپه های بلند در این ارتفاعات، دقایقی بعد از صدور حمله، نیروهای عمل کننده با عبور از میادین مین و سیم خاردارهای زیاد، یک به یک به اهدافشان رسیدند.
بعد از گذشت 15 دقیقه از آغاز عملیات، ارتفاعات 'گیسکه' تا 'کله شوان' فتح و به ترتیب ارتفاعات 'قلعه مین' تا سمت راست 'تنگه جوق' از ارتفاعات مثلثی منطقه تصرف شد.
با وجود آنکه دشمن از جریان حمله باخبر بود، به دلیل آماده باش های پی در پی و خستگی شدید، بیشتر نیروهای بعثی در هنگام عملیات در خواب بودند و همین امر باعث شد تا متحمل تلفات سنگینی شوند.
در سمت راست ارتفاعی به نام 'سلمان کشته' بخش سومار، نیروهای خودی بدون درگیری به مواضع خود رسیدند و آن چنان دشمن را غافلگیر کردند که توپخانه دشمن تا چند ساعت از کار افتاده بود.
با روشن شدن هوا، دشمن اقدام به پاتک های متوالی در طول جبهه کرد که تمامی این پاتک ها یکی پس از دیگری توسط رزمندگان ایران دفع شد.
این عملیات با حضور شهید محراب حضرت آیت الله عطاالله اشرفی اصفهانی امام جمعه اسبق کرمانشاه و به فرماندهی شهید حاج محمدابراهیم همت به اجرا درآمد.
در این عملیات، یگان های دشمن شامل تیپ های 421 پیاده، گارد مرزی و 46 مکانیزه منهدم و به طوری کلی خسارات دید و بیش از چهار هزار و 275 تن از بعثی ها کشته و زخمی و 325 تن نیز به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند.
در این عملیات 15 دستگاه تانک، بیش از سه عراده توپخانه و 20 دستگاه خودروی دشمن منهدم و 6 دستگاه تانک و نفربر، 20 عراده توپخانه و 30 دستگاه خودرو نیروهای بعثی به غنمیت گرفته شد.
ارتفاعات کهنه ریگ، گیسکه و کانی شیخ از مناطق حساس منطقه سومار بشمار می آیند که بر مناطق مندلی عراق و سومار امکان دیده بانی بسیار خوبی را ایجاده کرده و پاسگاه های قلعه جوق، سانواپا، سلمان کشته، چقا شیرگه و سه تپان نیز بر روی ارتفاعات یاد شده، قرار دارند.
به مناسبت فرارسیدن سالروز عملیات مسلم ابن عقیل، فردا (جمعه) آیینی برای گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و رزمندگان این عملیات در بخش مرزی سومار با حضور بسیجیان برگزار می شود.
برابر برنامه از پیش تعیین شده، سردار سرتیپ پاسدار علی فضلی جانشین رییس بسیج مستضعفان کشور، سخنران این آیین ویژه خواهد شد.
سومار از شمال به قصرشیرین، از شمال شرق به ایوان غرب و از جنوب و غرب به عراق محدود می شود.
بخش مرزی سومار در 90 کیلومتر شهرستان قصرشیرین و در غرب کرمانشاه قرار دارد.
قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از 27 هزار تن جمعیت و 186 کیلومتر مرز مشترک با عراق 2 مرز رسمی فعال خسروی و پرویزخان دارد.
قصرشیرین دارای 2 بخش سومار - نفت شهر و بخش مرکزی است که بخش مرکزی این شهرستان دارای 28 روستای خالی از سکنه و 25 روستای دارای سکنه است.
7079/3012/8066 خبرنگار:نازنین باباخانی ** انتشار دهنده:علی مولوی
کد N1451313

وبگردی