آفتاب
مشکلات دانش‌آموزی یک روستا؛

غیبت یک‌هفته‌ای ۴۰ دانش‌آموز «گرده‌کوه»/ وقتی پای مشارکت می‌لنگد

غیبت یک‌هفته‌ای ۴۰ دانش‌آموز «گرده‌کوه»/ وقتی پای مشارکت می‌لنگد

یزد ـ در حالی که یک هفته از آغاز سال تحصیلی می‌گذرد، دانش‌آموزان دوره اول متوسطه روستای گرده‌کوه که جمعیت آنها به بیش از ۵۰ نفر می‌رسد، هنوز بوی مهر را استشمام نکرده‌اند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها ـ نیره شفیعی‌پور: روستای گرده‌کوه از روستاهای دهستان بهادران مهریز در فاصله ۶۵ کیلومتری از مرکز استان یزد و ۱۰ کیلومتری از شهرستان مهریز قرار دارد و بیش از هزار و ۴۰۰ نفر در این منطقه زندگی می‌کنند.

آمار دانش‌آموزی این روستا نسبت به جمعیت خوب است به نحوی که ۹۰ دانش‌آموز دختر ابتدایی، تقریبا به همین میزان دانش‌آموز پسر ابتدایی، ۳۰ نونهال پیش‌دبستانی و بیش از ۵۰ دانش‌آموز دوره متوسطه، جمعیت در حال تحصیل این روستا را تشکیل می‌دهند.

تحصیل فقط تا دوره ابتدایی در روستا

این روستا دو مدرسه ابتدایی دارد و دانش‌آموزان مقطع ابتدایی هر سال از اول مهر در کلاس‌های درس حاضر می‌شوند و همراه با دیگر دانش‌آموزان سراسر استان، به تحصیل علم و دانش می‌پردازند.

اما این روستا به دلیل به حدنصاب نرسیدن آمار دانش‌آموزان دوره متوسطه و نداشتن فضایی استاندارد برای تبدیل شدن به مدرسه، دبیرستان نه در دوره اول و نه در دوره دوم ندارد و دانش‌آموزان دوره راهنمایی چند سال پیش یا همان متوسطه‌ای‌های دور اول این روزها، برای تحصیل راهی سریزد یا مهریز می‌شوند.

اغلب این دانش‌آموزان در مدرسه فاتح سریزد که یک مدرسه شبانه‌روزی است تحصیل می‌کنند و گرچه بسیاری از دانش‌آموزان تاب دوری از خانواده ندارند اما به شرایط عادت کرده‌اند.

غیبت یک هفته‌ای ۴۰ دانش آموز در کلاس‌های درس

آنچه شرایط را برای آنها سخت‌تر کرده، ایجاد فاصله یک هفته‌ای برای حضور آنها در مدرسه است به نحوی که حدود ۴۰ دانش‌آموز گرده‌کوهی هنوز به مدرسه نرفته‌اند و هفته اول را غایب بوده‌اند.

علت حضور نیافتن آنها در کلاس درس، نداشتن سرویس ایاب و ذهاب است که این مشکل ناشی از پای لنگ مشارکت برای تهیه سرویس مدرسه است.

یکی از اهالی روستا به نمایندگی از مردم این منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: دانش‌آموزانی که ناچارند برای تحصیل از روستا خارج شوند، باید کیلومترها راه را در جاده ترانزیت طی کنند تا به مدرسه برسند.

عبور دانش‌آموزان از جاده ترانزیت برای رسیدن به مدرسه

وی بیان کرد: این ترددها در سال‌های گذشته مشکلات بسیاری برای خانواده‌ها و دانش‌آموزان ایجاد کرده بود به ویژه در فصل زمستان که وضعیت جاده خطرناک می‌شود و رفت و آمد خودروهای سنگین جان دانش‌آموزان را تهدید می‌کند.

وی عنوان کرد: همین شرایط سبب شد تا اولیای دانش‌آموزان سال گذشته با رئیس آموزش و پرورش مهریز و بخشدار این منطقه در مسجد گرده‌کوه جلسه‌ای برگزار کنند که بر اساس آنچه در این جلسه مصوب شد، مقرر شد تا هزینه سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان که در مجموع رقمی معادل ۱۲.۵ میلیون تومان می‌شود، به سه قسمت تقسیم شود.

وی عنوان کرد: یک سوم از این رقم معادل چهار میلیون تومان باید بر اساس مصوبه جلسه توسط اولیای دانش‌آموزان، یک سوم توسط بخشداری و یک سوم نیز توسط آموزش و پرورش تامین‌ می‌شد که اولیای دانش‌آموزان به تعهد خود عمل کردند و به اصطلاح دانگ خود را پرداخت کردند.

آموزش و پرورش و بخشداری به تعهد خود عمل نکردند

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش و بخشداری سهم خود را پرداخت نکرده‌اند و این امر سبب شد تا امسال نتوانیم برای دانش‌آموزان سرویس فراهم کنیم و اگر قرار باشد از سواری برای رفت و آمد دانش‌آموزان استفاده شود، حداقل ۱۰ خودرو باید در این جاده خطرناک در سرما و گرما و یخبندان و ... تردد کنند.

نماینده اهالی گرده‌کوه ادامه داد: این دانش‌آموزان امسال به دلیل نداشتن سرویس هنوز به مدرسه نرفته‌اند و حتی مدیر مدرسه تماسی با هیچ‌یک از والدین نداشته و علت را جویا نشده است.

یکی دیگر از اهالی روستای گرده‌کوه نیز به خبرنگار مهر گفت: بسیاری از مسئولان بر این باورند که اهالی گرده کوه به دلیل پسته کاری از وضعیت مالی خوبی برخوردارند و همین امر هم سبب می‌شود هر سال فرماندار، بخشدار، رئیس کمیته امداد و بسیاری دیگر از مسئولان برای برنامه‌های مختلف و مشارکت گرفتن از مردم به این روستا بیایندو مردم نیز همراهی خوبی با آنها دارند.

شرایط مالی بسیاری از خانواده‌ها در گرده‌کوه مناسب نیست

محمد خراسانی عنوان کرد: اما واقعیت این است که در گرده‌کوه تعدادی زیادی از خانواده‌ها نیز در شرایط مالی خوبی به سر نمی‌برند و اغلب آنها چند دانش‌آموز دارند و پرداخت هزینه‌های تحصیل و ایاب و ذهاب آنها را دچار مشکل کرده است.

وی بیان کرد: اگر در جلسه با بخشدار و رئیس آموزش و پرورش مصوب نمی‌شد که بخشداری و آموزش و پرورش نیز در پرداخت این هزینه مشارکت کنند، شاید مردم خود فکری می‌کردند اما این اقدام در واقع به نوعی سر کار گذاشتن مردم بود و ناراحت‌کننده‌تر این است که کسی سراغی از دانش‌آموزان ما نمی‌گیرد.

این گفت‌وگو البته تنها به مسائل و مشکلات آموزشی ختم نشد و اهالی روستا درد دل‌های بسیاری داشتند که بخشی از آن متوجه فرمانداری بود و باید در مجالی دیگر به آن پرداخته شود.

خبرنگار مهر برای پیگیری این موضوع به سراغ مسئولان آموزش و پرورش استان یزد رفت.

مسئولان آموزش و پرورش از علت غیبت دانش‌آموزان مدرسه فاتح مطلع هستند

محمدرضا قانع عزآبادی، مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد، بر خلاف انتظار از موضوع مطلع بود.

وی به خبرنگار مهر در پاسخ به گلایه مردم گرده‌کوه مبنی بر اینکه حتی مدیر مدرسه سراغی از ۳۰ تا ۴۰ دانش‌آموز غایب نگرفته است، گفت: شش نفر از این دانش‌آموزان از اول مهر در مدرسه حضور یافتند و مدیر مدرسه و رئیس آموزش و پرورش از موضوع مطلع بوده‌اند.

قانع عزآبادی عنوان کرد: این موضوع با مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد مطرح شد و به رغم اینکه تعهدی در این زمینه نداریم و فشار مالی بر روی آموزش و پرورش بسیار است و کمبودهای بسیاری در بخش‌های دیگر داریم، قرار شد این رقم تامین شود.

وی یادآور شد: سال گذشته نیز سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان با اولویت دختران تامین شد و برای پسران نیز یک کار مشارکتی انجام شد اما این موضوع دوباره امسال نیز مطرح شده است.

توان مالی آموزش و پرورش محدود است

مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش استان یزد عنوان کرد: همه مردم به ویژه خبرنگاران در جریان وضعیت نامساعد مالی آموزش و پرورش و نیازهای مهم این بخش هستند و آموزش و پرورش اکنون بسیاری از نیازهای خود را از طریق خیران تامین می‌کند.

وی افزود: گرچه قول تامین این مبلغ و تهیه سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان داده شد و آنها از روز شنبه می‌توانند در کلاس‌های درس خود حاضر شوند اما نیاز به مشارکت بیشتر مردم داریم.

نیاز به تعامل دو سویه مردم و مسئولان مهریز

به نظر می‌رسد در شرایطی که دست مردم از چاره کوتاه است و آموزش و پرورش نیز توان مالی لازم برای حمایت‌های این چنینی از دانش‌آموزان را ندارد، بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها تعامل دو سویه با مردم داشته باشند و همانگونه که در اجرای بسیاری از طرح‌ها و برنامه‌های خود از ظرفیت مردم روستاها استفاده می‌کنند، به همان میزان نیز یاریگر آنها در مواقع لزوم باشند.

کد N1450975

وبگردی