آفتاب

سالمندی فصلی از زندگی که نیازمند چتر حمایتی و برنامه ای است

سالمندی فصلی از زندگی که نیازمند چتر حمایتی و برنامه ای است

اراک - ایرنا - سالمندی برهه مهمی از زندگی است که کیفیت و چگونگی آن اهمیت زیادی دارد و برنامه ریزی و توجه موثر تصمیم سازان در دولت و خانه ملت را می طلبد.

به گزارش ایرنا، پدیده پیری جمعیت از مسائل مهمی است که جمعیت شناسان آینده نزدیک از آن یاد کرده اند و گفته شده که تا سال 2050 جمعیت افراد بالای 60سال به بالای جهان بالغ بر 2 میلیارد نفر می شود و به ازاء هر پنج نفر یک سالمند وجود خواهد داشت.
کارشناسان بر این باورند که، کم شدن میزان موالید موجب کاهش جمعیت جوان و ازدیاد تعداد سالمندان شده و این تغییرات جمعیتی در صورت نداشتن برنامه های مدون وتوجه به تقویت زیرساخت های مورد نیاز، در آینده به چالشی مهم تبدیل می شود.
در رده های تقسیم بندی جمعیتی از 55 تا 64 سال را فصل مسن شدن ، 65 تا 74 سال را پیر، 75 تا 84 سال را کهنسال و بیش از 85سال را فرتوت می گویند.
در اغلب جوامع از جمله ایران مرز قراردادی سالمندی 60 سال سن تعیین شده و این موسم زمانی است که فرد از خدمت بازنشسته می شود.
در هرم جمعیتی کشور، روند رشد جمعیت سالمندان افزایشی و نگران کننده است و بر اساس آمار رسمی هشت و دو دهم درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند که معادل 6 میلیون 200 هزار نفر هستند و این تعداد نسبت به سالهای گذشته روز به روز بیشتر شده است.
کارشناس سالمندان مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: شمار سالمندان به کل جمعیت در کشور هشت و 25 دهم درصد و در استان 9و 96 دهم درصد است و این استان بعد از گیلان به عنوان دومین استان پیر کشور شناخته شده است.
به گزارش ایرنا، معصومه محمودی افزود: 141هزار و 156 نفر از جمعیت یک میلیون و 441 هزار نفری استان مرکزی در رده سنی سالمندی( حدود شصت سال سن) زندگی می کنند.
وی اظهار کرد: تفرش با 17 و سه دهم درصد و آشتیان با 16 درصد بیشترین جمعیت سالمندی استان مرکزی را دارند و از نظر جمعیت پیر روستایی تفرش با 10 و 2 دهم درصد و محلات با 10 درصد جمعیت پیر شهری در استان در صدر مناطق سالمندنشین قرار دارند.
وی توضیح داد: مهمترین برنامه مرکز بهداشت در حوزه سالمندی مراقبت و آموزش است که در این راستا برای جمعیت سالمند در مراکز بهداشت روستایی و شهری تشکیل پرونده سلامت شده و پیگیری امور از این طریق دنبال می شود.
کارشناس سالمندان مرکز بهداشت استان مرکزی توضیح داد: خدمات سالمندی در شهرهای زیر 20 هزار نفر و بالای 20 هزار نفر طراحی شده است و در شهرستان شازند حدود 6 سال است که خدمات درمانی و بهداشتی به سالمندان ارایه می شود.
وی، تحت پوشش قرار دادن تمامی سالمندان شهر و روستای استان مرکزی را از جمله برنامه های مرکز بهداشت استان در سال 94 و 95 عنوان کرد.
به گزارش ایرنا، کارشناس سالمندان مرکز بهداشت استان مرکزی گفت:آموزش شیوه زندگی سالم به ویژه در زمینه الگوی تغذیه با همکاری پزشکان، بهورزان، رابطان بهداشتی در گروه سنی سالمندی در استان در حال انجام است و این افراد از نظر بیماری های زمینه ای نظیر دیابت و فشار خون رصد می شوند.
محمودی افزود: تشکیل و تکمیل پرونده درمانی برای بیمار یکی از وظایف پزشک خانواده است و با تشکیل پرونده، سالمند در مراحل مراقبت هدفمند و مستمر قرارمی گیرد.
وی افزود: 80 تا 90 درصد مراقبت فعال از سالمندان در برنامه درمانی لحاظ شده است و سالمندان زیر پوشش این طرح هر سه ماه یک بار توسط پزشک و در مناطق روستایی با همکاری بهورزان از نظر شرایط جسمی و بیماری ها کنترل و توصیه و مراقبت های لازم به انان ارایه می شود.
مدیرعامل موسسه خیریه سالمندان استان مرکزی نیز گفت: 100 سالمند به صورت شبانه روزی و 55 سالمند بالای 60 سال سن در مرکز خیریه ابراهیم آباد اراک نگهداری می شوند.
پروین جهانبان افزود: سالمندانی که به مراکز نگهداری سپرده می شوند در وضعیت جسمی نامناسب قرار دارند و از خدمات مورد نیاز بهره مند می شوند.
به گزارش ایرنا، مدیرعامل موسسه خیریه سالمندان استان مرکزی گفت: در کنار فعالیت روزانه در این مرکز، آموزش های مختلفی نیز به این قشر ارایه می شود.
وی یادآور شد: بخشی از سالمندان مرکز تنها در طول روز نگهداری می شوند و عصر به خانه بازگشته و در جمع خانوادگی قرار می گیرند و از نظر روحی شاداب و سرزنده تر هستند.
جهانبان افزود: این سالمندان افرادی هستند که مجرد یا تنها مانده اند و هر صبح به همراه نزدیکانشان که در بیرون خانه اشتغال دارند برای نگهداری به مرکز روزانه سپرده می شوند.
وی گفت: در کنار فعالیت های یاد شده، 750 پرونده سالمند تحت پوشش از سوی بهزیستی به این مرکز محول شده است که از خدمات مرکز برخوردار می شوند.
وی افزود: راه اندازی کلینک جامع توانبخشی با گرایش سالمندان ظرف 2 سال فعالیت خود را آغاز کرده است و تمامی خدمات توانبخشی، کاردرمانی، گفتاری و شنوایی، تجویز سمعک به سالمندان ارایه می شود.
به گزارش ایرنا، وی توضیح داد: روند رو به افزایش شمار جمعیت سالمندی در این استان، ضرورت ساخت و تجهیز مرکز درمانی تخصصی ویژه سالمندان را بیشتر کرده است.
جهانبان افزود: مراکز نگهداری از سالمندان بازوان پرتوان مجموعه بهزیستی هستند که از نزدیک شاهد مشکلات، تنگناها و معضلات این گروه سنی هستند.
وی افزود:در این مجموعه کلینیکی سالمندان می توانند تمام خدمات درمانی، بهداشتی ، توانبخشی، آزمایشگاهی و حتی جراحی های سرپایی را ارایه کند و برای ساخت این مجموعه ضروری است خیران و نیکوکاران همکاری کنند.
کارشناس سالمندان اداره کل بهزیستی استان مرکزی نیز گفت: 350 نفر از جمعیت سالمند این استان در مرکز شبانه روزی مقیم هستند و 54 نفر نیز در مرکز روزانه نگهداری می شوند.
طاهره صفایی، با یادآوری توجه به سلامت سالمندان افزود: 42 درصد از بیماران بستری در مراکز درمانی این استان را سالمندان تشکیل می دهند.
وی اظهار کرد: اولویت ویژه جمعیت سالمندان استان بهداشت، درمان و حمایت عاطفی، روحی و روانی است که با بروز افسردگی در سالمندان سلامت این طیف به خطر می افتد و برای جلوگیری از این آسیب باید محیط شاد، مفرح و سرگرم کننده برای آنان طراحی شود.
به گزارش ایرنا، وی، بررسی تغییرات طبیعی بدن در دوران سالمندی، دیابت و قند خون سالمندی، بهداشت بینایی و شنوایی سالمندی، آلزایمر و افسردگی، ورزش و فعالیت های دوران کهنسالی، نقش حمایت های اجتماعی در توانمندسازی سالمندان را از جمله برنامه های آموزشی برای جمعیت سالمند استان مرکزی عنوان کرد.
وی اظهار کرد: با وجود افزایش امکانات بهداشتی که روز به روز در حال ارتقا است و امید به زندگی که سیر صعودی دارد، پدیده سالخوردگی در همه دنیا در حال شکل گیری است.
وی گفت: سپری شدن مطلوب دوره سالمندی نیازمند بسته خدمتی موثر با برنامه ها و پیش بینی های لازم است و در این خصوص باید ظرفیت همه دستگاه های متولی هدفمند به کار گرفته شود.
کارشناس آسیب های اجتماعی استان مرکزی هم گفت: هفت مرکز شبانه روزی و یک مرکز روزانه سالمندان با ظرفیت 600 نفر در سطح استان مرکزی وجود دارد که از سالخوردگان بدون سرپرست و خانواده هایی که توان نگهداری از سالمند را ندارند، مراقبت می کنند.
دکتر منوچهر کاظمی افزود: یکی از مسائلی که سالمندان با آن مواجه می شوند این است که با قرارگرفتن در سن بازنشستگی خانه نشین می شوند و نداشتن حرکت باعث ابتلا به افسردگی و پوکی استخوان در آنان می شود.
وی توضیح داد: برای جلوگیری از بروز برخی بیماری ها در سالمندان، مدیریت شهری و اداره ورزش و جوانان باید امکانات تفریحی و ورزشی را به صورت خاص در اختیار این طیف جامعه قرار دهد.
وی گفت: افسردگی از بیماری های روحی و روانی در سالمندان است که افزایش آن برای سلامت سالمندان خطرناک و منجر به انزوای آنان می شود و برای جلوگیری از این آسیب باید محیط شاد، مفرح و سرگرم کننده برای آنان طراحی شود.
به گزارش ایرنا، کارشناس آسیب های اجتماعی استان مرکزی گفت: جمعیت سالمندی در استان مرکزی افزایش یافته است و برای جلوگیری از معضلات آتی در نگهداری این گروه سنی باید آینده نگری جامع صورت گیرد.
دکتر کاظمی، با یادآوری اینکه فضاهای عمومی شهر برای سالمندان استاندارد نیست، گفت: با وجود صرف اعتبار برای مناسب سازی معابر، هنوز شرایط مناسب برای تردد معلولان، جانبازان و سالمندان وجود ندارد که این مهم نیازمند رویکرد جدی و نظارت دقیق تر بر طرح های عمران شهری است.
وی افزود: سالمندان به علت وضعیت بدنشان مستعد شکستگی هستند و با کوچکترین برخورد با زمین دچار آسیب می شوند که این امر آنان را زمین گیر و خانه نشین کرده و هزینه نگهداری آنان را دوچندان می کند.
به گزارش ایرنا، وی گفت: در برخی شهرها از جمله تهران، اقدامات مناسبی برای ارتقا جایگاه سالمندان انجام شده و با توزیع کارت منزلت به سالخوردگان، آنان می توانند از استخرهای شنا، اتوبوس واحد وسایر خدمات شهری رایگان استفاده کنند.
دکتر کاظمی ادامه داد: برخی طرح های فرهنگ ساز مانند پارک کودکان و سالمندان که کاشت یک نهال همزمان با تولد نوزاد و نیزکاشت یک نهال توسط سالمند و مراقبت از آن از جمله مواردی است که در بایگانی ادارات محبوس شده است.
وی افزود: نیاز است طرحی به عنوان حامی سالمند اجرایی شود که در آن خیران بتوانند ماهانه در تامین هزینه زندگی افراد سالخورده مشارکت کنند.
در تقویم روز اول اکتبر برابر با 10 مهرماه روز جهانی سالمند نامگذاری شده است.
60136991/ خبرنگار : معصومه ابراهیمی ** انتشار دهنده:مژگان حیدری*
کد N1450956

وبگردی