آفتاب

بهره‌برداری راست‌ها از مهاجرین

بهره‌برداری راست‌ها از مهاجرین

نتایج انتخابات اخیر پارلمانی در ایالت‌های مختلف آلمان روزهای تاریکی را برای آنگلا مرکل و هم حزبی‌های او رقم زده است. بسیاری از ...

دویچه‌وله

نتایج انتخابات اخیر پارلمانی در ایالت‌های مختلف آلمان روزهای تاریکی را برای آنگلا مرکل و هم حزبی‌های او رقم زده است. بسیاری از کارشناسان سیاست‌های مهاجرتی مرکل را عامل اصلی شکست‌های او قلمداد می‌کنند و معتقدند مرکل قمار بزرگ را باخته است. در زیر نتایج رای‌گیری در چند ایالت مهم این کشور ارائه شده است.

 

ایالت زاکسن-آنهالت

بر اساس نتایج به‌دست آمده، در ایالت «زاکسن-آنهالت» در شرق آلمان که نیروهای راست افراطی از پایگاه اجتماعی قدرتمندتری برخوردارند، بیش از ۲۲ درصد شرکت‌کنندگان در رای‌گیری به حزب دست راستی «آلترناتیو برای آلمان» (AfD) رای داده‌اند. این حزب در ماه‌های اخیر و با توجه به موج پناهجویی در آلمان، شعارهای خارجی‌ستیزانه و ملی‌گرایانه افراطی را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده است. در این ایالت دموکرات-مسیحی‌ها (حزب آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان) مانند گذشته بیشترین رای را کسب کرده‌اند. این حزب با کسب بیش از ۲۹ درصد آرا، نسبت به انتخابات قبل حدود ۳ درصد آرای خود را از دست داده است. حزب چپ‌ها (Linke) که در این ایالت به‌صورت سنتی قدرتمند است، با سقوطی حدود ۷ درصدی نزدیک به ۱۷ درصد آرا را کسب کرده و پس از حزب دست راستی «آلترناتیو برای آلمان» – بر اساس نتایج اولیه – سومین نیروی قدرتمند حاضر در پارلمان خواهد بود. در این ایالت سوسیال-دموکرات‌ها (SPD) بازنده بزرگ انتخابات بوده‌اند. این حزب که با حزب دموکرات-مسیحی دولت فدرال را تشکیل داده، حدود ۱۰ درصد آرای خود را از دست داده و کمتر از ۱۲ درصد رای کسب کرده است. دولت ائتلافی این ایالت از سال ۲۰۰۶ در اختیار سوسیال-دموکرات‌ها و دموکرات-مسیحی‌ها بود. چنین ترکیبی به احتمال زیاد دیگر ممکن نخواهد بود. در ایالت «زاکسن-آنهالت» حزب سبزها و لیبرال‌ها (FDP) هم موفق شدند حداقل ۵ درصد آرا را کسب کنند و به این ترتیب در پارلمان محلی حاضر خواهند بود.

 

ایالت رایلند-فالتس

حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» در دو ایالت غربی آلمان که پایگاه اجتماعی نیروهای راست‌گرا به اندازه‌ شرق قوی نیست، هم موفق شد، رای بیش از ۱۰ درصد از رای‌دهندگان را به دست آورد. در ایالت راینلند-فالتس احزاب سوسیال-دموکرات (SPD) و دموکرات-مسیحی با ۴/ ۳۷ (رشد ۷/ ۱) و ۵/ ۳۲ (کاهش ۷/ ۲) درصدی پیشتاز هستند. «آلترناتیو برای آلمان» با کسب ۹/ ۱۰ درصد آرا سومین حزب قدرتمند پارلمان این ایالت است. بازنده بزرگ این ایالت سبزها هستند که بیش از ۱۰ درصد آرای خود را از دست داده‌اند و با کسب حدود ۲/ ۵ درصد آرا به زحمت در پارلمان می‌مانند. این در حالی است که سبزها از سال ۲۰۱۱ به همراه سوسیال-دموکرات‌ها دولت محلی را تشکیل داده بودند. این ترکیب دیگر امکان‌پذیر نخواهد بود. در این ایالت لیبرال‌ها هم با رشد ۲/ ۲ درصدی، ۴/ ۶ درصد آرا را به خود اختصاص دادند و به این ترتیب با گذر از مرز ۵ درصدی بار دیگر در پارلمان حاضر خواهند بود.

 

ایالت بادن-وورتمبرگ

در ایالت جنوبی بادن-وورتمبرگ رای سبزها جهش چشمگیری کرده است. این حزب بر اساس نتایج اولیه با رشد حدود ۷ درصدی به ۳۱ درصد آرا دست یافته و قدرتمندترین حزب پارلمان خواهد بود. برنده اصلی اما حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» است که در نخستین حضور انتخاباتی خود در این ایالت هم بیش از ۱۴ درصد آرا را به دست آورده است. در مقابل دموکرات-مسیحی‌ها بیش از ۱۲ درصد آرای خود را از دست داده‌اند. رای این حزب به ۹/ ۲۶ درصد کاهش یافته است. سوسیال-مسیحی‌ها که با این حزب دولت ائتلافی فدرال را تشکیل می‌دهند هم بیش از ۱۰ درصد آرای خود را از دست داده‌اند. حزب سوسیال-دموکرات با کسب ۱۳ درصد آرا پس از سبزها، دموکرات-مسیحی‌ها و «آلترناتیو برای آلمان» در مکان چهارم جای گرفته است.

 

ایالت مکلنبورگ – فورپومرن

در این ایالت، همه احزاب سنتی آلمان در انتخابات ایالت مکلنبورگ ـ فورپومرن آرای خود را کم یا زیاد از دست داده‌اند و فقط حزب راستگرای نسبتا تازه تاسیس «آلترناتیو برای آلمان» توانسته موفقیت چشمگیری به دست آورد. حزب سوسیال دموکرات آلمان در انتخابات پارلمانی ایالت مکلنبورگ ـ فورپومرن آلمان در جایگاه نخست قرار گرفت. در نخستین شمارش آرا، این حزب ۴ / ۳۰ درصد را ازآن خود کرده است. حزب سوسیال دموکرات آلمان از سال ۱۹۹۸ تاکنون، نیرومندترین حزب سیاسی در این ایالت است.در جایگاه دوم حزب پوپولیست و راستگرای «آلترناتیو برای آلمان» با کسب ۲۱ درصد آرا قرار گرفت. این یک پیروزی چشمگیر برای پوپولیست‌های راستگرا در آلمان است. یک سال پیش از انتخابات سراسری در آلمان، روند موفقیت‌های این حزب همچنان ادامه دارد. حزب دموکرات مسیحی با کسب ۲/ ۱۹ درصد آرا در جایگاه سوم قرار گرفت که از نظر تاریخی یکی از ضعیف‌ترین نتایج این حزب در این ایالت است. حزب چپ آلمان با ۶ / ۱۲ درصد آرا در جایگاه چهارم قرار گرفت و نسبت به دور پیش حدود ۶ درصد از آرای خود را از دست داد.

 

دلایل موفقیت پوپولیست‌های راستگرا

حزب «آلترناتیو برای آلمان» با موفقیتی که به دست آورد هم‌اکنون از ۱۶ پارلمان ایالتی در ۹ پارلمان حضور دارد. بسیاری از ناظران و کارشناسان سیاسی معتقدند که این حزب، به دلایل مختلفی موفقیت‌های اخیر را به‌دست آورده است: یکی از دلایل موفقیت این است که این حزب می‌کوشد بر تفاوت‌های خود با احزاب سنتی تاکید کند و خود را یک جریان سیاسی نوین جلوه دهد. دیگر اینکه این حزب از موضوع پناهجویان و ترس مردم از این بابت به سود خود بهره‌برداری سیاسی می‌کند.

دلیل دیگر این است که این حزب آشکارا اعلام می‌کند که می‌خواهد از گسترش اسلام در آلمان جلوگیری کند. آلکساندر گاولند، قائم‌مقام حزب راستگرای محافظه‌کار «آلترناتیو برای آلمان» خواستار ممنوعیت ورود مسلمانان به این کشور شد. او در بیانیه‌ مطبوعاتی حزب خود اعلام کرد: «دیگر استطاعت آن را نداریم که به مسلمانان بیشتری بدون کنترل اجازه‌ ورود به کشور را بدهیم». گاولند که خود حقوقدان و در ایالت هسن صاحب دفتر وکالت دولتی بود، این خواسته‌ خود را با حملات تروریستی اخیر درآلمان توجیه می‌کند که انگیزه‌های اسلام‌گرایانه داشتند. او اضافه می‌کند: «در میان مهاجران غیرقانونی مسلمان، تروریست‌هایی وجود دارند که شمار آنان دائم در حال افزایش است. با توجه به حملات تروریستی وحشتناک اخیر باید حق پناهندگی برای مسلمانان را سریعا متوقف کرد تا نخست مشخصات همه‌ متقاضیان پناهندگی که در آلمان بسر می‌برند ثبت و کنترل و به تقاضاهای آنان رسیدگی شود». به گفته‌ ناظران سیاسی، اظهارات اخیر گاولند یادآور خواسته‌های دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواهان در رقابت‌های انتخاباتی برای ریاست‌جمهوری آمریکاست. ترامپ در ماه دسامبر سال گذشته پس از حمله تروریستی در سن برناردینو کالیفرنیا که در آن اسلامگرایان ۱۴ تن را کشتند، خواستار ممنوعیت موقت ورود مسلمانان به ایالات متحده‌آمریکا شد.

آلترناتیو برای آلمان (به آلمانی: Alternative für Deutschland, AfD) یک حزب محافظه‌کار در آلمان است که در سال ۲۰۱۳ تاسیس شده است. این حزب راستگرا زمانی که سه سال پس از تاسیس، تصمیم گرفت برنامه‌ای برای خود تدوین کند، بیش از دوهزار نفر از نمایندگان سراسر کشور روز شنبه (۱۱ اردیبهشت / ۳۰ آوریل) برای شرکت در این کنگره به شهر اشتوتگارت آلمان آمدند و در مقابل نمایشگاه این شهر با تظاهرات شدید بسیاری از مخالفان این حزب روبه‌رو شدند. آلترناتیو برای آلمان از سیستم ارز یورو انتقاد می‌کند. خواهان بیشتر شدن نقش سنتی خانواده‌ها در تربیت کودکان، سختگیری در طلاق و سختگیری یا ممنوعیت سقط جنین است. آنها همچنین جلوگیری از ورود مهاجران را به شدت دنبال می‌کنند. در برنامه حزب «آلترناتیو برای آلمان» درباره موضوع پناهجویان و مهاجران، آمده است: «ما نباید اشتباه دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ را یک بار دیگر تکرار کنیم و خواستار کارگران خارجی شویم.»

برنامه این حزب به همین دلیل تاکید می‌کند که هیچ‌کس نباید بتواند از مرزها گذشته، خود را به آلمان رسانده و تقاضای پناهندگی کند. جم اوزدمیر، یکی از رهبران حزب سبزهای آلمان، در نخستین واکنش به نتایج انتخابات گفت، نباید موفقیت حزب «آلترناتیو برای آلمان» را فقط با ناخشنودی از سیاست مربوط به پناهجویان توضیح داد. وی افزود که در واقع همه‌ احزاب دموکرات آلمان آرایی از دست داده‌اند. او هشدار داد که بنابراین نباید فقط تقصیر را به گردن آنگلا مرکل انداخت، زیرا سیاست مربوط به پناهجویان را همه‌‌ احزاب مشترکا خواسته‌اند و هر کس باید مسوولیت سهم خود را برعهده گیرد. راه‌اندازی نیروگاه‌های اتمی و عدم سرمایه‌گذاری در زمینه گرمایش زمین، سربازی اجباری برای مردان، ایجاد رسانه‌های دولتی و حق نگهداری و حمل اسلحه از دیگر برنامه‌ها و اهداف این حزب است. بسیاری از سیاستمداران آلمانی از محبوبیت این حزب تندرو ابراز نگرانی کرده‌اند و افزایش نفوذ آن را خطری برای آینده آلمان خوانده‌اند.

کد N1450869

وبگردی