آفتاب

مدرسه؛ الفبای توسعه

مدرسه؛ الفبای توسعه

یاسوج- ایرنا- دانش آموزان گرچه در آموزشگاه ها خواندن و نوشتن را یاد می گیرند اما اهمیت آن بیش از آموزش چند حرف، صدا و علامت، در حقیقت الفبای توسعه در مدارس تدریس می شود.

به گزارش ایرنا، مدارس به عنوان مهم ترین مرکز آموزش و تربیت نیروی انسانی آینده کشور، نیازمند فضایی پویا و با نشاط برای رشد و بالندگی فرهنگی و علمی آینده سازان کشور است.
کارشناسان بر این باورند تربیت نیروهای انسانی خلاق و پرسشگر در سایه تلاش همگانی برای بهبود زیرساخت های آموزشی امکان پذیر است.
متخصصان تلاش خانواده ها، مسئولان و خیران را برای بهبود اثربخشی آموزش در مدارس را ضرورتی برای توسعه پایدار می دانند.
آموزش کودکان و نوجوانان در فضایی استاندارد با بهره وری از تمام ظرفیت های موجود، از امکانات دولتی تا مشارکت مردم امکان پذیر است.
148هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی، ابتدای هفته جاری در استان کهگیلویه و بویر احمد راهی کلاس درس شدند.
این تعداد دانش آموز در 2 هزار و 870مدرسه در 13منطقه آموزشی استان مشغول به تحصیل شدند.
** نقش مدارس در تحقق اقتصاد مقاومتی
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: دانش آموزان در صورت برنامه ریزی حساب شده می توانند سفیران تحقق اقتصاد مقاومتی باشند.
غلامرضا تاجگردون اظهار داشت: کودکان و نوجوانان در سایه برنامه ریزی اولیای مدارس با ابزارهای نوین و جذاب آموزشی می توانند در خانواده برای کاهش مصرف حامل های انرژی، آموزش های فرهنگ ترافیک، مدیریت مصرف خانوار و صیانت از منابع طبیعی، محیط زیست و در سایر زمینه ها نقش آفرینی کنند.
وی گفت: برای تحقق این امر و خود اتکایی علمی کشور، تلاش همگانی برای آموزش و پرورش پویا رسالت کنونی دلسوزان نظام جمهوری اسلامی ایران است.
وی تصریح کرد: رشد علوم و تکنولوژی به عنوان زیربنایی ترین نیاز توسعه هر کشوری نیازمند نظام تعلیم و تربیت نیرومند است.
نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: توجه به آموزش و پرورش به عنوان زیرساخت اصلی پرورش نسلی پژوهشگر و خلاق مورد توجه قانون گذاران خانه ملت باشد.
تاجگردن با اشاره به اینکه 70 درصد سرمایه های هر کشوری نیروهای انسانی است افزود: معلمان توانمند، تلاش دولت در راستای ایجاد فضای نشاط با افزایش زیرساخت ها، والدین هوشیار و حمایت مجلس شورای اسلامی برای وضع قوانین به رفع چالش های موجود در مدارس کمک می کند.
وی ابراز کرد: می توان در صورت فراهم شدن شرایط مطلوب مدرسه به پیشتازی کشور در کسب علوم و فن آوری های جدید که رکن اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی است، امیدوار بود.
** تلاش های دولت تدبیر و امید برای توسعه زیرساخت های آموزشی
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد گفت: 701میلیارد ریال برای توسعه زیرساخت های آموزشی این استان در دولت یازدهم هزینه شد.
جهان محرابی اظهار داشت: این اعتبارات برای ساخت، تجهیز و استاندارد سازی سیستم های گرمایشی و سرمایشی مدارس کهگیلویه و بویراحمد در دولت تدبیر و امید هزینه شده است.
وی افزود: این اعتبار از محل بودجه های ملی و استانی تامین و برای بهبود فضای آموزشی جذب شد.
وی تصریح کرد: 53 مدرسه با 362 کلاس درس در کهگیلویه و بویراحمد در دولت تدبیر و امید ساخته شده است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: 59 میلیارد ریال از سال 91 تاکنون برای تجهیز کلاس های درس به میز، نیمکت، صندلی و میز معلم و سایر تجهیزات آموزشی مدارس در این استان هزینه شده است.
محرابی از استاندارد سازی وسایل گرمایشی و سرمایشی 975 کلاس درس مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد با 102 میلیارد ریال اعتبار در دولت تدبیر و امید خبر داد.
**مشارکت مردم در ساخت مدارس
وی گفت: نیکوکاران 51 میلیارد ریال در سالجاری برای ساخت 9 مدرسه و یک خوابگاه دانش آموزی در کهگیلویه و بویر احمد اهدا کردند.
وی افزود: با این میزان اعتبار یک باب خوابگاه دانش آموزی در منطقه قلعه رئیسی و 9 مدرسه با 26 کلاس درس در نقاط مختلف کهگیلویه و بویراحمد در چند روزه آینده کلنگزنی خواهد شد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: ساخت 51 کلاس درس از سوی بنیاد برکت از دیگر برنامه های مدرسه سازی در این استان در سالجاری است.
محرابی ابراز کرد: این آموزشگاهها جایگزین مدارس قدیمی و فرسوده در شهرستان های بویراحمد، کهگیلویه و گچساران خواهد شد.
وی با بیان اینکه در دولت یازدهم 10 مسجد در مراکز آموزشی کهگیلویه و بویراحمد با همکاری دولت و مشارکت مردم ساخته شده است، گفت: 10 مسجد دیگر نیز در مهر امسال تحویل آموزش و پرورش می شود.
وی افزود: 198 میلیارد ریال از ابتدای دولت یازدهم تاکنون از سوی خیران برای ساخت فضاهای آموزشی در کهگیلویه و بویر احمد اهدا شده است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: 68 مدرسه با 148 کلاس درس با این اعتبار در مناطق محروم این استان ساخته شد.
**کمبودهای موجود فضاهای آموزشی
محرابی گفت: کهگیلویه و بویر احمد برای تامین فضاهای آموزشی مناطق دور دست روستایی و عشایری بالای 15 دانش آموز به 100 مدرسه پیش ساخته نیاز دارد.
وی اظهار داشت: 230 مدرسه پیش ساخته (کانکس) از سال 90 تاکنون در مناطق محروم کهگیلویه و بویراحمد توزیع شده است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد افزود: بیشترین کمبود فضای آموزشی استان در شهرستان بویراحمد به دلیل مهاجرت مردم از مناطق مختلف استان به شهر یاسوج است.
محرابی ابراز کرد: شش مدرسه در قالب 26 کلاسه درس در هفته دولت سالجاری درکهگیلویه و بویر احمد به بهره برداری رسید.
وی با اشاره به اهمیت وجود کلاس های درس استاندارد در تعلیم و تربیت نسل جدید از خیران نیک اندیش خواست برای این امر خداپسندانه پیش قدم شوند.
** برنامه ریزی استقبال از مهر امسال
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: ساماندهی و آموزش های ضمن خدمت بیش از 14 هزار فرهنگی، برنامه ریزی برای عرضه کتاب های درسی، هماهنگی برای دوخت پوشاک مدارس از سوی تولیدکنندگان داخل استان از مهمترین خدمات انجام شده در پروژه مهر امسال است.
اردشیر یاری افزود: آماده سازی 2 هزار و 800 آموزشگاه در قالب بیش از هشت هزار کلاس درس، پیش بینی 500 میز و نیمکت برای مناطق محروم و تجهیز کلاس های مناطق گرمسیری به سیستم های سرمایشی با همکاری اداره نوسازی از دیگر برنامه های اجراشده در پروژه مهر امسال است.
وی در مورد افزایش قیمت شهریه مدارس غیر انتفاعی گفت: امسال تنها پنج درصد افزایش قیمت شهریه در این مدارس داشتیم.
یاری با بیان اینکه 150 هزار دانش آموز در مدارس کهگیلویه و بویراحمد تحصیل می کنند، افزود: 20 درصد از دانش آموزان این استان در مدارس غیرانتفاعی تحصیل می کنند.
وی ابراز کرد: باهدف حمایت از خانواده های کم درآمد تلاش شده امسال رنگ پوشاک مدارس کمترین تغییر را داشته باشد.
وی با اشاره به هزینه های بالای موردنیاز برای فراهم کردن شرایط مطلوب تحصیل دانش آموزان و نبودن اجبار برای مشارکت های مردمی از خانواده ها خواست داوطلبانه برای رفاه حال فرزندان خود، مسئولان را کمک کنند.
حدود 15 هزار فرهنگی مرد و زن در کهگیلویه و بویراحمد و نزدیک به 150 هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی در این استان وجود دارد.
2 هزار و 700 مدرسه در قالب هشت هزار کلاس درس مهر سالجاری پذیرای دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمد است.
خبرنگار: فرزانه شریفی** انتشار دهنده: حسینعلی راشکی
8005/8143/6110
کد N1449893

وبگردی