آفتاب
معاون وزیر بهداشت عنوان کرد؛

نگاه وزارت بهداشت به اجباری شدن آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج

نگاه وزارت بهداشت به اجباری شدن آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج

معاون درمان وزارت بهداشت، نظر این وزارتخانه در مورد اجباری شدن خدمات آزمایش های ژنتیک قبل از ازدواج را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر محمد آقاجانی روز سه شنبه در مراسم افتتاح مرکز جامع خدمات ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بیمارستان آیت الله طالقانی گفت: با توجه به رشد و اثربخشی دانش ژنتیک پزشکی در دنیا، آینده پزشکی جهان با بهره گیری از خدمات این علم نوین متحول می شود.

وی از بازنگری و تعیین تعرفه های خدمات تشخیص ژنتیک و نیز ایجاد شبکه ملی آزمایشگاه های تشخیص طبی در کشور خبر داد و افزود: در کشور ما هنوز در ارائه خدمات ژنتیک پزشکی عقب هستیم و باید این عقب ماندگی را جبران کنیم.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: یکی از راه های جبران این عقب ماندگی ایجاد آزمایشگاههای تشخیصی بیماری های ژنتیک است که نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بیماری های ژنتیک ایفا می کند.

وی از ایجاد شبکه آزمایشگاه های تشخیص طبی در کشور خبر داد و گفت: با توجه به محدودیت منابع نظام سلامت باید با ایجاد این شبکه از انجام آزمایش های تکراری و نابجا جلوگیری کنیم و این شبکه همه آزمایشگاه های دولتی و خصوصی را تحت پوشش خواهد داشت.

آقاجانی افزود: هر سازمانی که می خواهد در حوزه خدمات آزمایشگاهی و تشخیصی از جمله خدمات ‍‍‍‍ژنتیک وارد شود باید این کار را با محوریت و بر اساس سیاست ها و استانداردهای وزارت بهداشت انجام دهد تا بتوانیم خروجی مطلوبی را برای مردم داشته باشیم.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: راهبرد بسیار مهم دیگر وزارت بهداشت، اجرای راهنماهای بالینی است، زیرا یکی از مسائل مهم نظام سلامت هزینه های بیهوده و القایی است که به خصوص حوزه خدمات ژنتیک نیز استعداد این را دارد که چنین هزینه های سنگینی را به دولت و مردم تحمیل کند.

وی گفت: راهنماهای بالینی کمک می کنند که خدمات ژنتیک به صورت هدایت شده توسعه یابند و هزینه های سنگین و غیر قابل پرداختی را به نظام سلامت تحمیل نکنند، در غیر این صورت معلوم نیست، گسترش خدمات ژنتیک در کشور به نفع مردم و نظام سلامت باشد.

آقاجانی افزود: هر نوع توسعه ای بدون توجه به منابع موجود به نفع کشور نیست و نمی توانیم هر تکنولو‍ژی را به هر هزینه ای به کشور وارد کنیم و در این مورد وزارت بهداشت سیاست محتاطانه و حساب شده ای را در پیش گرفته است.

وی گفت: کار تدوین راهنماهای بالینی در حوزه های مختلف از جمله خدمات ژنتیک در وزارت بهداشت شروع شده است و استانداردهای این خدمات نیز در حال تدوین است، این استانداردها بعد از تدوین و ابلاغ اجباری خواهند بود و خارج از آنها اجازه ورود تکنولو‍‍ژی و ارائه خدمات داده نمی شود.

معاون وزیر بهداشت افزود: با توسعه خدمات پزشکی در کشور اعزام بیمار به خارج به حد نزدیک به صفر رسیده است اما در حوزه خدمات تشخیصی ژنتیک هنوز تعداد قابل توجهی ارسال نمونه آزمایشگاهی به خارج برای انجام تست داریم که از نظر وزارت بهداشت، بسیاری از آنها ضرورت ندارد.

وی گفت: باید تکنولوژی های مورد نیاز در این عرصه در حد مورد نیاز تامین شود و ارسال نمونه ها به خارج به حداقل ممکن برسد.

آقاجانی همچنین افزود: تعرفه های خدمات ژنتیک نیز در وزارت بهداشت در حال تعیین و بازنگری است و به زودی در کتاب جدید ارزش های نسبی خدمات سلامت وارد می شود.

معاون وزیر بهداشت گفت: در مورد اجباری شدن خدمات آزمایش های ژنتیک قبل از ازدواج نظر وزارت بهداشت این است، تا زمانی که این خدمات در کشور گسترش نیافته و تحت پوشش بیمه قرار نگرفته است، نباید مشکلات و هزینه های جدیدی به مردم تحمیل و مانعی بر سر راه ازدواج جوانان ایجاد کنیم.

وی افزود: باید تلاش کنیم میزان تولد نوزادان معلول را کشور کاهش دهیم اما همزمان باید به اقتصاد خانواده ها نیز توجه داشته باشیم.

معاون وزیر بهداشت در ادامه به توسعه خدمات درمان سرپایی در طرح تحول سلامت اشاره کرد و گفت: حدود 600 کلینیک خدمات تخصصی و فوق تخصصی پزشکی در کشور فعال شده و 250 کلینیک دیگر نیز تا پایان دولت یازدهم افتتاح می شود.

وی ادامه داد: در این مراکز 17 هزار پزشک متخصص و فوق تخصص مشغول خدمت رسانی به مردم هستند و 10 هزار نفر آنها به صورت تمام وقت در بخش دولتی کار می کنند.

معاون وزیر بهداشت افزود: فرانشیز ویزیت بیماران در کلینیک های ویژه وزارت بهداشت نیز از 30 درصد به 15 درصد کاهش یافته است، علاوه بر آن پروتکل حمایت از معاینه بیماران و کاهش هزینه های پاراکلینیکی نیز به این مراکز ابلاغ شده است.

آقاجانی گفت: در گذشته حدود 20 درصد خدمت ویزیت سرپایی در بخش دولتی انجام می شد اما با فعالیت کلینیک های ویژه سهم بخش دولتی از این خدمات به 32 درصد افزایش یافته است

کد N1449472

وبگردی