آفتاب

مجلس رنگ و بوی FATF گرفت/نمایندگان به طیب‌نیا گفتند کتاب کسینجر را بخواند/جای نگرانی هست یا نه؟

مجلس رنگ و بوی FATF گرفت/نمایندگان به طیب‌نیا گفتند کتاب کسینجر را بخواند/جای نگرانی هست یا نه؟

جلسه امروز مجلس رنگ و بوی FATF به خود گرفت. وزیر اقتصاد برای ارائه گزارش درباره این قرارداد در مجلس حاضر شد و نمایندگان نیز به بیان انتقادات و نظراتشان در رابطه با این گزارش پرداختند.

به گزارش خبرآنلاين، پس از گزارش علی طیب‌نیا وزير اقتصاد درباره FATF در جلسه علنی روز سه‌شنبه-6 مهر- مجلس نوبت به نمايندگان مجلس را به قيد قرعه به بيان نظراتشان در رابطه با اين گزارش به بيان نظراتشان پرداختند.

حشمت الله فلاحت پیشه ابتدا چند سوال را از طیب نیا طرح کرد. او پرسید: آیا FATF تحفظ پذیر و شرط پذیر است یا خیر؟ شما می‌گویید نامه نوشته‌اید و شرط هایتان را را مطرح کرده‌اید اما اگر FATF شرط پذیر نباشد برای خودتان نامه نوشته‌اید.

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو ادامه داد: شما درباره تطبیق صحبت کردید. این معاهده های بین المللی را کشورهای غربی می نویسند و خودشان با آنها تطبیق پیدا می کنند اما با ما دچار مشکل می شوند و نگرانی ما از این است. فردا شما می گویید برخی موارد را اجرا نمی کنید، همین موارد را ریز را تبدیل به بهانه ای برای محکومیت جمهوری اسلامی ایران می کنند.

وی گفت: هر گزارشی که شما درباره مبارزه های ما با تروریسم،  قاچاق و فرار مالیاتی دادید، گزارش های ملی درباره این مبارزه ها بوده است و ارتباطی با FATF نداشته است. سوال من این است که چه بخشی از اینها بر اساس همکاری با FATF  صورت گرفته است؟

فلاحت پیشه در ادامه سوال هایش از وزیر خواست بگوید که در این روند چه مقدار موفق خواهیم شد؟ او گفت: به هر حال بخشی از این قرارداد اجرایی می شود و بخشی از آن نمی شود. امروز بگویید اگر این همکاری صورت بگیرد، در حوزه های پولشویی چقدر به موفقیت نزدیک می شویم تا در آینده امکان ارزیابی مجدد وجود داشته باشد.

وی اظهار کرد: خوشحالم که گفتید بالاخره لایحه به مجلس می آید. علت اینکه مطالب ما به روزنامه ها می رسد این است که ما کمیسیون مشترکی بین دولت و مجلس تشکیل ندادیم که حدود اختیارات دولت و مجلس را مشخص نکرده ایم.

*فرهنگي: وزير مي گويد نگران نباشيد، همكاران مي گويند جاي نگراني هست

محمدحسین فرهنگی نیز در این زمینه گفت: به سوابق موضوع در مجلس را اشاره می کنم، ما در گذشته سه قانون در این زمینه تصویب کردیم و هر سه در همین سه محوری است که FATF در زمینه فسادهای مالی محور کاری خودش قرار داده است. یکی قانون ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد که در دوره هشتم مجلس تصویب شد،‌ دیگری مبارزه با پولشویی است که در سال 1386 تصویب شد و سومی قانونی که در اواخر مجلس نهم و بعد از سه دوره گردش در مجالس گذشته و شورای نگهبان درباره منع حمایت مالی از تروریسم تصویب شد.

نماینده مردم تبریز در مجلس ادامه داد: لذا ما با موضوع این سه قانون مشکلی داریم و نه با تلاش دولت برای خروج اسم ایران از لیست سیاه و از دولت بابت مجموعه تلاش‌هایش تشکر می کنیم، اما نگرانی ما از آن موضوعاتی است که آقای طیب نیا گفتند جای نگرانی ندارد، اما بخش زیادی از همکاران ما در مجلس فکر می کنند و ميگويند جای نگرانی وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه اصرار مجلس اجرا و عدم تخطی از همان قوانین مصوب و عدم اختیار سایر نهادها برای اصلاح آن قوانین است،‌ اظهار کرد: در آن قوانین ما همه جوانب را دیده ایم و اگر در همان چارچوب عمل کنند تشکر و سپاسگزاری هم خواهیم داشت به شرط آنکه مثل برجام نشود که روز اول گفته شد روز اول اجرای برجام تحریم ها برداشته خواهد شد اما اکنون بعد از گذشت مدت متنابهی می گویند اقدام موثری از طرف مقابل صورت نگرفته است.

*وكيلي: ‌ما چاره اي جز الحاق به نظام جهاني نداريم

وكيلي نماينده مردم تهران نيز در رابطه با گزارش وزير، گفت: ما پيرامون الحاق به همه نظام هاي جهاني شبيه همين اشكلات كه دغدغه مهمي هم هست،‌وجود دارد. حكمراني خوب اين نيست كه كشور را ايزوله كند براي اينكه احيانا پرتو معايب نظام جهاني دامن كشور را نگيرد،‌ما چاره اي جز الحاق به نظام جهاني نداريم، جريان جهاني هم ما در همه صورت به اين كلان گفتار جهاني ميبرد.

وي ادامه داد:" هنر اين است كه ما چنان ديپلماسي انجام بدهيم كه كشور را مصون كنيم، ايران پيش قدم موضوع اصلي در اين قرار داد مالي است. ايران بيشترين هزينه را براي برخورد با منافقين پرداخت كرده است و بنابراين پيشقدم براي مبارزه با تروريست است پس به گونه اي رفتار نكنيم كه گويا از اين مبارزه هراس داريم.

اين عضو فراكسيون اميد معتقد است كه «روح حاكم بر اين قرار داد مبارزه با پولشويي است، سئوال از كجا آورده ايد،‌سئوال محوري مسئولان نظام بوده است. براي پاسخ به اين سئوال نظام هاي جهاني استانداردهاي جهاني وضع ميكنند و ما هم در درون كشور بايد مكانيزم درستي داشته باشيم و به مقررات جهاني هم توجه كنيم. خود اظهاري در اين قرار دادهاي مالي تقريبا مسلم است.

*ذوالنور: حداقل يكبار قراردادFATF  را بخوانيد

مجتبي ذوالنور، نماينده مردم قم با خواهش از همكارانش براي مطالعه حداقل يكباره اين قرار داد به منظور ملموس شدن موضوع، گفت: نكته دوم اين است که ما از گذشته قوانيني در مورد پولشويي داشتيم. نكته سوم اينكه ايران هم قرباني تروريسم بوده و هم وضع قوانيني در اين رابطه داشته است. نكته چهارم در دولت هاي گذشته تلاش براي خروح ايران از ليست سياه انجام  شده است، تفاوت اين است كه در دولت هاي گذشته مذاكره براي خروج از ليست سياه بود اما امروز ما تعهداتي در اين زمينه ايجاد كرديم.

اين چهره نزديك به جبهه پايداري افزود: قبل از اينكه اين موضوع به نقل مجالس مختلف تبديل شود بايد مورد وفاق انجام ميگرفت تا نظام به يك جمع بندي كلي برسد و بعد خودزني ها شروع شود. چرا مجلس بايد به عنوان نفر آخر در جريان قرار بگيرد. خواهشم از رئيس اين است كه در اين بزنگاه هاي حساس به نقش و شأن اصلي مجلس ورود پيدا كند كه شأن مجلس حفظ شود.

*فلاحتي: با كشورهاي گروه ويژه اقدام مالي تعريف مشتركي از تروريست نداريم

فرهاد فلاحتي به انتقاد از اين قرارداد پرداخت و اظهار كرد: ما و شما ميدانيم كه گروه ويژه اقدام مالي در ساليان گذشته بيشتري ضربات مالي را به كشور ما زده است. قطعنامه هاي سازمان ملل عليه ايران براساس گزارش اين سازمان است. ايران از ابتداي انقلاب علمدار مبارزه با تروريسم بوده است.

وي افزود: ما با كشورهاي گروه ويژه اقدام مالي در مورد تعريف تروريست به تعريف مشترك نرسيده ايم. آيا دادن تعهد سياسي جز وظايف شما بوده است؟ آيا سناريوي همكاري طولاني مدت در شوراي عالي امنيت ملي نوشته شده است؟ آيا حيطه اجرا و ميزان همكاري اطلاعاتي كشور را روشن كرده ايد؟ پيوستن به اين گروه در ادامه برجام ميرسيد آيا در شرايطي كه برجام از سوي كشورهاي اروپايي و آمريكايي اجرا نشده است، آيا بايد اين پيگيري را انجام داد؟

*بنيادي: انزوا طلبي به ضرر ما است

بهروز بنيادي نيز با اشاره به تغييرات مجلس دهم،‌ گفت: مجلس ما نياز به خانه تكاني داشت و اين مهم با انتخاب مردم صورت گرفت اما امروز همچنان بر طبل اختلاف ميكوبيم. وقتي تمامي كشورها در معاهدات بين المللي حضور پر رنگ دارند،‌انزوا طلبي قطعا به ضرر ما است. اگر امروز مجموعه نظام به برجام راي مثبت دادند،‌بايسته است كه براي اجراي كامل آن هماهنگي داشته باشيم.ما نميتوانيم به دور كشور ديواري بكشيم و مانع از شكوفايي شويم. با ورود به FATF شفاف سازي دروني انجام ميشود. بنابراين از پيوستن به  آن نترسيم و از شفاف سازي هراس نداشته باشيم.

*توصيه سالك به خواند كتاب كسينجر

حجت الاسلام سالك  نماينده ديگري بود كه به انتقاد از گزارش طيب نيا پرداخت. او اظهار كرد: حضرت آقاي طيب نيا كه از خانواده شريفي هستيد هدف از اين قراردادها مهار و تحقير ايران و انقلاب است. اول اينكه شما را به اصل سوم بند 16 قانون اساسي دعوت ميكنم. جلوگيري از هر گونه نفوذ و تسلط بر منابع كشور است. نكته دوم آمريكا قبل از پيروزي ايران خود را به عنوان كدخداي جهان ميدانست، پيروزي انقلاب كه شكل گرفت و شعار نه شرقي و نه غربي سر داده شد. امروز شاهد قطب اسلام در جهان هستيم،‌شوروي فروپاشيد و آمريكا و اروپا هم درآينده از بين ميروند.

وي با اشاره به اين نكته كه سلطه جهاني الان به فكر افتاده است كه نفوذ قبل از انقلاب را برگرداند، تأكيد كرد: امروز با قدرت بازدارندگي، آمريكا را در سوريه و عراق مهار كرده ايم. اما بايد بپرسيم  امروز سانترفيوژ ها كشور به كجا رسيده است؟ بايد بدانيم كه FATF براي كنترل مالي و جلوگيري از حمايت از مستضعفين جهان كه در قانون اساسي رسالت ما است،‌آي پي سي براي كنترل منافع نفتي است. شما كتاب «فرصت ها را از دست ندهيم» آقاي كسينجر را قبل از شوروي را بخوانيد كه ميگويد در سال 2000 قدرت اسلام در جهان به پشتوانه جمهوري اسلامي است كه اين قدرت با دستيابي به منابع انرژي و رشد قدرت ها در جهان اسلام به دست مي آيد. امروز منابع انرژي ما هم از اين طريق كنترل ميكنند و جلويش را ميگيرند.

سالك در سئوالي از طيب نيا پرسيد: شوراي مبارزه با پولشويي از سال 86 تا الان چه كرده است؟25 ميليارد كالاي قاچاق است. بعد از فرمايش امام شما به برخورد با قاچاق پرداختيد. FATF سر سفره مردم ايران كه گرفتار بيكاري و نان سفره هستند چه نقشي خواهد داشت،‌ چيزي جز نفوذ بيگانه است؟

اين نماينده مجلس دهم معتقد است:واقعا عجيب است بايد بگويم يكي از الزامات اين است كه با همكاري بين المللي بدون هيچ محدوديتي تبادل اطلاعات مالي را انجام دهند. گزارش معاملات مشكوك را در اختيار آن ها قرار دهند. من خواهش ميكنم دقت كنيد.

*پور ابراهيمي: FATF  كاملا سياسي است

رئيس كميسيون اقتصادي آخرين نفري بود كه به بيان نظراتش پرداخت و گفت: ما اين موضوع را از ابتدا با حضور مسئولان مربوطه در دستور كار كميسيسيون اقتصادي قرار داديم و حدود سه ماه است كه تيم اقتصادي اين كميسيون با همكاري مجموعه هاي مرتبط كار كارشناسي خود را شروع كرده اند، با توجه به گزارش وزير اقتصاد،‌ قرار است كه گزارش رسمي كميسيون اقتصادي به صحن علني آورده شود.

وي افزود: ما به عنوان ايران،‌در راستاي بحث شفافيت اطلاعات اقتصادي هم براي بحث داخلي و خارجي مهم مي‌دانيم. تصويب قوانين مهمي مثل مبارزه با پولشويي نمونه هايي از جايگاه ايران در عرصه موضوعات حوزه بحث سلامت اقتصادي است وقتي ما با اين رويكرد با دنيا صحبت ميكنيم، مواضع ما كاملا روشن است. ما اين ها را تصويب كرديم و رسما اعلام كرديم. در حاليكه بحث مبارزه با تأمين مالي تروريسم، مبارزه با پولشويي را در قوانيمان جاي داده ايم، در دنيا شاهديم كشوري مثل عربستان منابع مالي داعش را در كشوري مثل سوريه تامين ميكند و كسي حرفي نميزند.

پورابراهيم تأكيد كرد كه «اين موضعي كه امروز FATF  نسبت به ايران دارد به نظر ما موضع كاملا سياسي است، اين قوانين ما مشخص است و نمايندگان دور نهم يادشان است كه ما قانوني در مورد افشاي اطلاعات اقتصادي را تصويب كرديم. اين قانون ميگويد هيچ بنگاه اقتصادي نميتواند وجود داشته باشد مگر اينكه صورت ماليش مشخص باشد. از اين ديگر واضح تر ميخواهند.جناب آقاي روحاني و طيب نيا با به حسن  نظر شما كه تعامل هايمان را اصلاح كنيم موافق هستيم اما اين اقدامات آنها سياسي است. نكته دوم بحث مهمي همچون الزامات ايران به طرف خارجي آيا نبايد با مشاوره مجلس باشد؟»

29217

کد N1448960

وبگردی