آفتاب
جنب پل حافظ

تقویت اندک شاخص سهام

تقویت اندک شاخص سهام

بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته به‌رغم کمبود نقدینگی و عرضه‌های سنگین روز یکشنبه شرایط متعادلی را تجربه کرد. در بازار دیروز معامله‌گران ...

دنیای اقتصاد- همایون دارابی:بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته به‌رغم کمبود نقدینگی و عرضه‌های سنگین روز یکشنبه شرایط متعادلی را تجربه کرد. در بازار دیروز معامله‌گران در پایان معاملات شاهد رشد اندک 8واحدی شاخص کل بودند. به این ترتیب نماگر بازار سهام دیروز به رقم 77هزار و 90 واحد رسید.این رشد به مدد افزایش قیمت نمادهای «فارس»، «غدیر» و «کشتیرانی» محقق شد. در بازار دیروز همچنان بازار به دلیل کاهش قیمت گروه قندی و خودرویی بدون صدر نشین بود و تک نمادها از گروه‌های مختلف مورد توجه بازار بودند. در بازار دیروز در گروه خودرویی نمادهای شاخص همچنان پر حجم معامله شدند.در این گروه مدیر عامل گروه خودروسازی بهمن دو ماه پس از انتصاب، تغییر کرد. منصور پورزرین به‌عنوان مدیرعامل جدید گروه بهمن منصوب و جایگزین ناصر شاهباز شد. در گروه خودرویی همچنین سایپا کاشان که هشتمین مجوز افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی را با ۱۱۷ درصد از سازمان بورس گرفته زمان مجمع فوق العاده را مشخص کرد.

سایپا کاشان بعد از دریافت مجوز افزایش سرمایه 117 درصدی از سازمان بورس در 31 شهریور، آماده برگزاری مجمع فوق العاده شد و زمان این رویداد را ساعت 14 روز دوشنبه 19 مهر ماه مشخص کرد که در محل شرکت سایپا واقع درکیلومتر 15 جاده مخصوص کرج برگزار خواهد شد. در این مجمع، سرمایه 250 میلیارد تومانی این شرکت فرابورسی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها به 542 میلیارد تومان خواهد رسید. در گروه سیمانی دیروز برخی از نمادها شاهد رشد قیمتی بودند هرچند که آمار تولید و فروش اکثر شرکت‌های سیمانی وضعیت خوبی را حکایت نمی‌کند.در این گروه هلدینگ سیمان فارس و خوزستان در اصلاحیه عملکرد سه ماهه منتهی به ۳۱ مرداد ماه ۹۵ خود از تحقق زیان دو ریالی خبر داد. هلدینگ سیمان فارس و خوزستان در اصلاحیه عملکرد حسابرسی نشده سه ماهه اول امسال خود با 562 میلیارد و 500 هزار تومانی توانسته به ازای هر سهم 2 ریال زیان محقق سازد. در این اصلاحیه با اشاره به دلایل تغییرات واقعی در این دوره عملکردی عنوان شده است: در مورد زیان محقق شده 2 ریال برای هر سهم در گزارش میان دوره‌ای سه ماهه باید توجه داشت که پیش بینی درآمد هر سهم شرکت برای سال مالی منتهی به 31 اردیبهشت 96 مبلغ 89 ریال است که 94 درصد از آن مربوط به درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری در شرکت‌های سرمایه پذیر است.

در گروه معدنی تقاضا در بازار واردات سنگ‌آهن چین در حد متوسط است و در بازار فیوچرز نیز کمی رشد قیمت مشاهده شده است. در بازار نقدی سنگ‌آهن قیمت نسبتا باثبات بود. آخرین قیمت سنگ‌آهن خلوص 62 درصد استرالیا 56.75 دلار هر تن سی‌اف‌آر ثبت شده و در کوتاه مدت انتظار می‌رود نوسانات جزئی را تجربه کند. در این شرایط کارخانه‌ها تولید را کاهش نداده‌اند و تعطیلات 1تا 7 اکتبر در پیش است. از این رو خرید‌های جزئی صورت گرفته است و به همین دلیل در کوتاه مدت انتظار نمی‌رود تغییر قیمت چشمگیری رخ دهد. در گروه تجهیزات مجمع فوق العاده حفاری شمال لغو و اولین افزایش سرمایه ۹۰ درصدی این شرکت بورسی به زمان دیگری موکول شد.قرار بود شرکت حفاری شمال ساعت 9 صبح روز شنبه 8 مهر، مجمع فوق‌العاده‌ای را برای افزایش سرمایه برگزار کند. در گروه حمل و نقل، شرکت بورسی حمل و نقل پتروشیمی توسعه و نوسازي ناوگان و برنامه خرید ۸۰ دستگاه کشنده و تانکر را شفاف‌سازی کرد. «حپترو» اعلام کرد: در نظر دارد برای نوسازی و توسعه ناوگان خود از محل دریافت تسهیلات بانکی و فروش کشنده و تانکرهای فرسوده خود تعداد 50 دستگاه کشنده و 30 دستگاه تانکر از شرکت ماموت خریداری و جایگزین کند.

با قطعیت اخذ تسهیلات و عقد قرارداد با شرکت فروشنده و همچنین ارائه تضامین و تعهدات مربوطه اطلاعات تکمیلی متعاقبا منتشر خواهد شد.بنابر اعلام این شرکت در حال حاضر آثار مالی اطلاعات افشا شده فوق مشخص نیست. در گروه ساختمانی شرکت فرابورسی آبادگران کیش مجوز افزایش سرمایه دو مرحله‌ای ۱۰۰ درصدی از دو محل را دریافت کرد و آماده برگزاری مجمع فوق العاده شد.«گکیش» در مرحله اول می‌تواند سرمایه 2/ 3 میلیارد تومانی خود را از دو محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی به میزان 784 میلیون تومان واز محل سود انباشته به میزان 336 میلیون تومان، به 32/ 4 میلیارد تومان برساند. همچنین مجمع فوق العاده می‌تواند اختیار افزایش سرمایه از 32/ 4 به 4/ 6 میلیارد تومانی را به هیات مدیره این شرکت تنفیذ کند تا طی دو سال و با مجوز سازمان بورس علمی شود. در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل بود که در آن ارزش معاملات با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت در بورس به 197میلیارد تومان ودرفرابورس به 99میلیارد تومان بالغ شد.

کد N1448674

وبگردی