آفتاب

کلانتری: احیای دریاچه ارومیه با برنامه های علمی و منطقی، قطعی است

کلانتری: احیای دریاچه ارومیه با برنامه های علمی و منطقی، قطعی است

تبریز-ایرنا- دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با تاکید بر اینکه وضعیت این دریاچه نسبت به مدت مشابه پارسال بهبود یافته است، گفت: احیای دریاچه ارومیه با برنامه های علمی ومنطقی توسط دولت تدبیر وامید، قطعی است و هیچ شک و شبهه ای در آن وجود ندارد.

عیسی کلانتری روز دوشنبه درمراسم اختتامیه نوزدهمین دوره کمیته راهبردی طرح حفاظت ازتالاب های ایران درتبریز، افزود: دریاچه ارومیه به دلیل اینکه برنامه های احیای آن با برنامه پیش رفته و مهمتر از همه چون مردم آذربایجان برای زنده کردن آن کمر همت بسته اند، به طور حتم طی سال های آینده به تراز اکولوژیکی خود باز خواهد گشت.
وی، همکاری های مردم استان های آذربایجان شرقی و غربی با دستگاه ها و مجموعه های دولتی را یکی از مهمترین و محوری ترین عناصر برای احیای دریاچه ارومیه دانست و اظهارکرد: البته باید اذعان کرد که همکاری مردم در این راستا بسیار بهتر و محکم تر از دولتی ها بوده و تغییر در الگوهای کشت در حوضه های آبریز دریاچه از جمله این همکاری ها است.
کلانتری از بروز برخی ناهماهنگی ها بین ستاد احیای دریاچه ارومیه با دستگاه های استانی انتقاد کرد و گفت: جای تاسف است که برای برخی از مسایل باید مدت ها با سازمان های جهاد کشاورزی و آب منطقه ای استان ها رایزنی کنیم، در حالیکه تجربه و علم ثابت کرده است که سیاست های 10 سال قبل برای حفاظت از منابع آبی موثر نبوده است و باید در دیدگاه ها و نگرش ها تغییرات اساسی ایجاد کنیم.
وی یادآور شد: در زمان حاضر تفکرات توسعه نسبت به سال های قبل تفاوت های آشکاری داشته است که باید بر اساس این تحولات در نوع نگرش ها ، سیاست ها و رفتارهای خود تغییرات بدهیم.
مشاور معاون اول رئیس جمهور در امور آب، کشاورزی و محیط زیست، وضعیت آبی کشور را بسیار بدتر از آنچه که تصور می شود، توصیف کرد و گفت: در حالیکه امیدها برای احیای دریاچه ارومیه بسیار بارورتر شده است، اما باید اخبار نگران کننده و ناامیدانه ای درباره وضعیت آبی و ذخایر آبی ایران به مردم بدهیم.
کلانتری با اشاره به وضعیت نامناسب استان هایی همچون اصفهان، کرمان و خراسان رضوی به لحاظ ذخایر آبی تجدید پذیر، اظهارکرد: جای تاسف است که برای جلوگیری از برداشت های بیش از حد ، ریشه کنی یکصد هکتار از باغ های پسته استان کرمان در دستورکار قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه ایران ظرفیت برداشت سالانه 86 میلیارد متر مکعب آب را ندارد، گفت: طبق استانداردهای جهانی سالانه تنها باید 40 درصد از ذخایر آبی مورد بهره برداری قرار بگیرد ، درحالیکه این رقم در ایران 107 درصد است.
کلانتری خاطرنشان کرد: این شرایط بحرانی نشان می دهد که نباید زمین را برای چند محصول کشاورزی نابود کنیم، زیراکه نسل های آینده نیز باید از این زمین و منابع آبی و خاکی آن استفاده کنند.
وی آموزش را حلقه مفقوده کشور در حوزه حفاظت از محیط زیست دانست و اظهارکرد: در بحث آموزش حفظ محیط زیست آنگونه که باید اطلاع رسانی نکرده ایم و این مساله یکی از ضعف های مهم در حوزه های حفاظت از محیط زیست است.
به گزارش ایرنا، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این مراسم با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه، گفت: شرایط برون سازمانی حفاظت محیط زیست در شرایط کنونی دریاچه موثرتر بوده است.
فرهاد دبیری با تاکید بر عبور از مرحله الگوسازی در اجرای طرح های احیای دریاچه ارومیه، گفت: زمان بسیار کمی برای تثبیت این دریاچه باقی مانده است.
وی توجه به معیشت مردم منطقه و اطراف دریاچه ارومیه را یکی از مهمترین مباحث در اجرای طرح احیا دانست و اظهارکرد: باید پذیرفت که گذران زندگی مردم روستاهای اطراف دریاچه از طریق کشاورزی تامین می شود و بر این اساس باید کشاورزان را به عنوان پایه های مهم حفاظت از محیط زیست مدنظر قرار داد.
احیای دریاچه ارومیه یکی از برنامه های اصلی دولت تدبیر و امید است و با برنامه های اجرا شده همچون تغییر الگوی کشت ، لایروبی و آزادسازی حریم رودخانه های حوزه این دریاچه شاهد تثبیت وضعیت آن هستیم و به تازگی هیات دولت سه هزار میلیارد ریال برای اجرای برنامه های احیای این دریاچه اختصاص داده است.
خبرنگار: سیدیحیی مرتضائی ** انتشاردهنده:نوشین مطلبی خواه
3038/3071/1352
کد N1448285

وبگردی